تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-چهارم-بارداری-وضعیت-مادر-و-جنین

هفته چهارم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته چهارم بارداری

با پشت سر گذاشتن هفته سوم بارداری، تقریباً مطمئن هستید که شما یک مادر هستید و قرار است تا 9 ماه فرزندتان را درون خود پرورش دهید و میزبان او باشید.

حالا در هفته چهارم بارداری قرار دارید که جز بهترین هفته‌های زندگی شما محسوب می‌شود. البته هرچه زمان پیش می‌رود مسئولیت‌های شما افزایش پیدا می‌کند و با اتمام این هفته شما یک ماه اول بارداری را پشت سر گذاشته‌اید و مرحله جدید و جذابی انتظار شما را می‌کشد.

با دانستن اطلاعات کامل در رابطه با وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری و وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری و سایر اطلاعات می‌توانید دوره بارداری خود را با سلامت کامل پشت سر بگذارید.

هفته چهارم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

حالا بیشتر از هر چیز دلتان می‌خواهد وضعیت کنونی فرزند خود را بدانید و متوجه شوید که اندازه و وضعیت او در چه مرحله‌ای است؟ ولی چون حالا تازه در مرحله رویانی است و از بسته شدن نطفه تابه‌حال هنوز در وضعیت رویان قرار دارد تا هفته هشتم هم روند ادامه دارد و شما نمی‌توانید دید درستی نسبت به موجودیت او داشته باشید و سپس با سونوگرافی متوجه حضور خواهید شد.

در این زمان او در حال لانه‌گزینی است و جایگاه خود را در خانه جدید به ثبات می‌رساند. رویان از دو لایه داخلی و خارجی به وجود آمده که دو لایه داخلی را اپی پلاست می‌گویند و لایه خارجی درواقع یک غشا است که به اسم هایبوپلاست می‌شناسیم که قرار است اجزای بدن جنین را تشکیل دهند.

در هفته چهارم بارداری کیسه آمنیوتیک و کیسه زرده تشکیل می‌شوند و کیسه آمنیوتیک رویان را احاطه می‌کند تا هیچ آسیبی به جنین شما وقتی‌که در رحم قرار دارد وارد نشود و مثل یک جای گرم‌ونرم برای او ایفای نقش می‌کند.

کیسه زرده هم یک کیسه چسبیده به رویان است که دارای گلبول‌های قرمز اولیه و رگ‌های خونی است و باعث می‌شود که شما نگرانی از بابت غذای جنین خود نداشته باشید، زیرا بند جفت وظیفه‌ای را انجام می‌دهد که شما در آینده قرار است داشته باشید و کار غذا رسانی به فرزند شما را انجام می‌دهد. در کنار آن تأمین اکسیژن جنین هم بر عهده جفت است و با کندن یک تونل به درون رحم محل دریافت غذا و جنین را مشخص می‌کند تا این وظیفه به‌درستی انجام شود و جفتی که در حال رشد است از کیسه زرده تغذیه می‌کند. در این مرحله و در هفته چهارم بارداری قد جنین 0.13 سانتی‌متر و وزن او 0.11 گرم است.

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

در طول هفته چهارم بارداری رویان در تلاش است که به دیواره رحم بچسبد و در این زمان دردهای کمی در ناحیه شکم احساس می‌شود که البته طبیعی است زیرا بدن شما در حال هماهنگ شدن با هورمون‌های جدید بارداری می‌باشد تا رحم شما به یک خانه جدید برای رویان تبدیل شود.

بعضی از خانم‌های باردار هم در این زمان دچار خونریزی می‌شوند که نباید با پریود ماهانه آن‌ها اشتباه گرفته شود، زیرا تفاوت رنگ دارند و این خون باید قرمز پررنگ یا روشن باشد. بلکه معمولاً رنگ آن صورتی و قهوه‌ای است. حدود 5 تا 12 روز بعد از تخمک‌گذاری فرایند لانه گزینی یا خونریزی انجام می‌شود که در این زمان درد شما خیلی شدید نیست ولی اگر درد شدید شد و خونریزی‌های واژینال هم به‌صورت سنگین ادامه‌دار شد حتماً با پزشک تماس بگیرید و از او بخواهید که وضعیت شما را بررسی کند.

از این هفته علائم بارداری به‌مرور خود را نشان می‌دهند و باید منتظر اتفاق‌های جدیدتری باشید، ولی ممکن است اگر از تست‌های بارداری استفاده کنید هنوز جواب منفی ببینید و احتمالاً دلیل آن ناقص بودن ترشح هورمون‌های گنادوتروپین است و در این شرایط تست‌های بارداری شما را متوجه حاملگی نمی‌کنند و درنهایت که ترشح این هورمون کامل می‌شود و افزایش پیدا می‌کند نشانه‌های حاملگی را می‌بینید و حالت تهوع‌ها از این زمان آغاز می‌شود. ولی فراموش نکنید شما تنها مادری نیستید که حالت تهوع و استفراغ دارد و این روزها و لحظه‌های سخت را می‌گذرانید و میلیون‌ها زن باردار مثل شما در جهان از این درد رنج می‌برند. ولی قرار است روزهای بهتری را ببینید.

با تحمل این سختی‌ها شیرینی روزهای مادر شدن را بچشید زیرا یکی از اولین نشانه‌های حاملگی همین حالت تهوع است و نشانه‌های بعدی دردناک شدن و سفت شدن سینه‌ها، حساس شدن و نفخ شکم، کمردرد و نرم شدن دهانه رحم است.

از دیگر موضوعاتی که خیلی بیش از دردهای جسمانی آزاردهنده است تغییرات ناگهانی احساسی است. ممکن است نوسانات رفتاری شدیدی داشته باشید. گاهی اوقات به‌شدت بی‌اخلاق و بی‌حوصله و بعدازآن سرحال و خوش‌اخلاق باشید که همه آن‌ها به علت عدم تعادل هورمونی در بدن شماست که نباید نگران باشید چون طبیعی است و به‌مرور برطرف می‌شود.

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته چهارم بارداری

درصورتی‌که تست بارداری شما مثبت بود بهتر است در اولین فرصت یک پزشک متخصص را ملاقات کنید تا شرایط و ویژگی‌های شما را بررسی کند. هنگامی‌که متوجه شدید باردار هستید مطلقاً به سمت سیگار نروید و از کشیدن آن خودداری کنید زیرا باعث می‌شود که اکسیژن کمتری به جنین برسد و در رشد و سلامتی او تأثیرگذار خواهد بود.

خوردن انواع مختلف ویتامین‌های موردنیاز مثل آ، ب، دی را شروع کنید. ویتامین‌های آ محلول در چربی هستند و بهتر است 200 واحد ویتامین در بارداری و قبل از آن مصرف شود.

تغذیه در بارداری

از مهم‌ترین فاکتورها در طول دوره بارداری در رابطه با تغذیه نوشیدن مایعات است چون جریان خون در این دوره افزایش پیدا می‌کند و بدن شما احتیاج دارد که مایعات بیشتری دریافت کند تا موجب رفع خستگی و یبوست شود. ازجمله مایعاتی که می‌توانید مصرف کنید آب و نوشیدنی‌های پرخاصیت، شیر کم‌چرب، آبمیوه صد در صد طبیعی و اسموتی میوه بدون شکر است.

درصورتی‌که گیاهخوار هستید می‌توانید در طول دوره بارداری هم این روند را ادامه دهید اما برنامه غذایی را طوری ترتیب دهید که همه مواد لازم به بدن شما برسد. ویتامین ب 12 و ویتامین دی و مکمل‌های آهن باید حتماً در این دوره مصرف شوند و در مورد خوردن مولتی‌ویتامین‌های بارداری و سایر قرص‌ها با پزشکتان مشورت کنید.

آزمایش‌های بارداری

ازجمله آزمایش‌هایی که در طول دوره بارداری انجام می‌شود آزمایش خون است که طی آن شمارش کامل سلول‌های خونی انجام می‌شود که به پزشک کمک می‌کند مقدار هموگلوبین در سلول‌های قرمز خون را بررسی کند. درصورتی‌که میزان هموگلوبین کم باشد نشان‌دهنده کم‌خونی شماست و بررسی‌هایی صورت گیرد که آیا فقر آهن هم وجود دارد یا نه؟ در صورت وجود فقر آهن معمولاً پزشکان مکمل‌های آهن و غذاهای سرشار از آهن مثل گوشت بدون چربی را تجویز می‌کنند. معمولاً در آزمایش‌های این‌چنینی گلبول‌های سفید خون و پلاکت‌ها را می‌شمارند. درصورتی‌که سلول‌های سفید خون زیاد باشند یعنی بدن شما عفونت دارد و پزشکان با استفاده از این آزمایش اطلاعات کامل‌تری در رابطه با وضعیت سلامت مادر پیدا می‌کنند و دوران بارداری با اطمینان بیشتری طی خواهد شد.

آزمایش‌های بارداری

طبیعی یا سزارین

از شایع‌ترین عفونت‌هایی که بعد از سزارین در بدن مادران ایجاد می‌شود عفونت رحم و عفونت قسمت زخم جراحی و عفونت مثانه است که مشکلات زیادی را در بر دارد. خیلی از این عفونت‌ها در زایمان طبیعی دیده نمی‌شود. آن دسته از مادرانی که عمل سزارین را انتخاب می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که زایمان طبیعی دارند عفونت بیشتری می‌گیرند.

به‌طورکلی سه نوع عفونت بعد از سزارین ایجاد می‌شود:

یکی عفونت‌هایی که در زخم ایجاد می‌شود و موجب قرمزی، تشدید، درد و ترشح در بخیه‌های زخم‌ می‌شود. دیگر عفونتی که بعد از سزارین ایجاد می‌شود عفونت لایه پوششی درونی رحم یا همان آندومتر است. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد که مایع آمنیوتیک قبل از زایمان تخلیه شود. معمولاً پزشکان از یک سوند برای تخلیه مثانه استفاده می‌کنند که موجب افزایش عفونت در زنان باردار می‌شود.

موارد ممنوع در هفته چهارم بارداری

در این دوران باید توجه زیادی به مواد غذایی خود داشته باشید. مخصوصاً مواد غذایی که موجب انقباض در بدن می‌شوند. ازجمله شیرین‌بیان و آناناس که قدرت ایجاد انقباضات در اول حاملگی را دارند و امکان سقط‌جنین افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر آن مصرف آن‌ها اثرات منفی روی هوش کودکان هم دارد و می‌تواند باعث ایجاد بیش فعالی در آن‌ها شود. پس بهتر است اطلاعات کامل در این رابطه داشته باشید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

نکات مختلف زیادی در رابطه با دوران بارداری و هفته‌های مختلف وجود دارد که اگر به تمام آن‌ها واقف باشید و دستورالعمل‌ها را اجرا کنید می‌توانید یک دوران بارداری بی‌خطر و سلامت را پشت سر بگذارید و صاحب فرزند سالم شوید و خودتان در صحت و سلامت کامل باشید.

بهتر است در این دوران ازلحاظ روحی هم در شرایط مناسب قرار بگیرید و با دادن امیدواری به خود و همسرتان و ایجاد حس‌های مثبت از بروز استرس‌ها و تنش‌های احتمالی جلوگیری کنید و به‌جای وقت گذاشتن برای نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیادی که در این زمان پیش می‌آید به دنبال رفع مشکلات و بهبود شرایط باشید.

سه ماهه اول بارداری

courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47305

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *