تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-بیست-و-چهارم-بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

اکنون‌که به هفته بیست و چهارم بارداری پا گذاشته‌اید بیش از نیمی از بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اید و شاید 16 و 17 هفته دیگر از این دوران باقی مانده و باید دیگر به فکر تکمیل کردن سیسمونی و انتخاب کردن اسم باشید. سعی کنید هر کاری را در وقت مناسب انجام دهید که استرس و تنشی به شما وارد نشود و با خیال راحت بتوانید همه کارها را سروسامان بدهید.

شما به‌خوبی می‌توانید رفتارهای جنین را حس کنید و اگر کمی دقت کنید می‌فهمید که جنین شما با توجه به اینکه روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود فضای کمتری برای تکان خوردن دارد و بیشتر از همیشه با خود درگیر شده و دلش می‌خواهد کش‌وقوس بیاید و لگد بزند و بچرخد. دیدن این حالت او نباید برای شما غیرعادی باشد و بترسید زیرا امری کاملاً طبیعی و عادی است. در ادامه با وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری و همچنین وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری و سایر اطلاعات مفید در این رابطه آشنا خواهید شد.

هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

اگر تصاویر مربوط به جنین داخل رحم خود را در هفته 24 مشاهده کنید برایتان جالب است که به‌جای یک نوزاد، او را بیشتر شبیه یک پیرزن و پیرمرد می‌بینید زیرا پوستش چروکیده به نظر می‌رسد و دلیل آن این است که هنوز ذخایر چربی به‌اندازه کافی زیر پوستش نرفته و چین‌هایی هم در کف دست و بند انگشتان در این هفته به وجود می‌آید.

به علت فرم رحم شما جنین برای جا شدن در داخل آن به‌صورت خمیده خوابیده است و شباهت زیادی به ماکت یک نوزاد دارد، ولی لاغر و استخوانی است زیرا همان‌طور که گفته شد این ذخیره‌های چربی به‌صورت کامل هنوز در بدن او ننشسته و وقتی‌که این چربی‌ها بیشتر شود شکل بهتری به بدن او خواهد داد.

اکنون کیسه‌های هوایی او هم در حال شکل‌گیری هستند و راحت‌تر می‌تواند نفس بکشد و کم‌کم شاخ و برگ‌های درخت تنفسی او درون ریه‌ها پهن می‌شود و ماده سورفاکتانت تولید می‌شود تا جنین بتواند هوایی که از کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌شود را حس کند و از آن لذت ببرد و تنفس خوبی داشته باشد.

در این زمان مغز او که مهم‌ترین قسمت بدنش می‌باشد دائماً در حال فعالیت است و ساختار اصلی مغز و چین‌خوردگی‌ها هم در حال تکامل پیدا کردن هستند.

حالا قد و وزن جنین شما به ترتیب 30 سانتی‌متر و 630 گرم است.

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته بیست و چهارم بارداری شکم مادر به‌اندازه یک توپ فوتبال بزرگ شده و پنج سانتیمتر بالاتر از ناف قرار گرفته است و چشم‌ها هم حساسیت بیشتری نسبت به نور از خود نشان می‌دهند و گاهی اوقات احساس خشکی چشم می‌کنید و ممکن است برایتان آزاردهنده باشد. بهتر است در این صورت از پزشک بخواهید که برای شما قطره یا پماد تجویز کند.

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و چهارم

آزمایش‌هایی که در طول دوران بارداری از ابتدا تا انتها برای شما تجویز می‌شود و بررسی‌هایی که روی سلامت شما صورت می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها غربالگری گلوکز است که در هفته 24 تا 28 انجام می‌شود و نشان می‌دهند که آیا شما دارای دیابت دوران بارداری هستید یا نه؟

به‌منظور انجام غربالگری گلوکز یک نوشیدنی شیرین به شما می‌دهند و یک ساعت بعد از 50 گرم گلوکز مقدار قند خون شما را بررسی می‌کنند؛ درصورتی‌که سطح قند خون شما بیش از 130 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد آزمایش‌های دیگری هم برای شما تجویز می‌شود تا دیابت بارداری شما بررسی شود. معمولاً با یک رژیم غذایی مناسب یا ورزشی دیابت و میزان قند را کنترل می‌کنند و درصورتی‌که پزشک صلاح ببیند انسولین برای مادر باردار تجویز می‌شود.

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و چهارم

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری

نوع تغذیه و مقدار مواد مغذی از گروه‌های مختلف تأثیر مهمی در سلامت مادر و جنین دارد و باید سعی کنید به مقداری که بدن نیاز دارد از تمامی گروه‌های غذایی مواد لازم را دریافت کنید.

سعی کنید در این دوران در همه قسمت‌های خانه، حتی در کیف خود در ماشین و یخچال همیشه پنیر، آجیل، ماست کم‌چرب و سیب داشته باشید.

همچنین وعده‌های غذایی خود را کم‌حجم‌تر بگیرید و برای اینکه گرسنه نمانید در میان وعده‌ها از گردو، بادام و پسته استفاده کنید تا مواد مغذی به حد کافی به بدن شما برسد.

حتماً در فاصله‌های منظم و در طول روز غذاهای مقوی بخورید تا دچار گرسنگی نشوید. اگر غذایی باعث می‌شود که شما ویار پیدا کنید از خوردن آن صرف‌نظر کنید.

عمده مواد غذایی شما باید از گروه سبزیجات، حبوبات، لبنیات، میوه و مواد سرشار از پروتئین دریافت شود و تا جایی که می‌توانید آب زیادی بنوشید چون برای ساخته‌شدن بافت‌های جدید و هضم غذا و تشکیل مایع آمنیوتیک به آب زیادی نیاز دارید. پس باید حداقل 10 لیوان آب در طول روز بنوشید و همیشه یک بطری آب کنار خود داشته باشید تا تشنه نمانید.

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری

آزمایش‌های بارداری در هفته بیست و چهارم

همان‌طور که اشاره شد تمامی خانم‌های باردار باید در هفته 24 تا 28 بارداری دیابت بارداری خود را بررسی کنند. برای این کار آزمایش غربالگری انجام می‌شود که یک آزمایش خون به اسم چالش گلوکز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که سطح گلوکز یا قند خون یک ساعت بعد از نوشیدن مقدار مشخص گلوکز خوراکی اندازه‌گیری می‌شود. اگر قند خون بالا باشد آزمایش تحمل گلوکز نیز انجام می‌شود. بعد از اندازه‌گیری قند خون ناشتا کمی گلوکز خوراکی به آن‌ها داده می‌شود و دو یا سه ساعت بعد با نمونه‌گیری از خون، قند خون اندازه‌گیری خواهد شد.

درصورتی‌که مادری به دیابت بارداری مبتلا باشد ممکن است جنین به‌صورت غیرطبیعی بزرگ شود و یا در زایمان دچار مشکل شود و یکسری عارضه‌هایی برای مادر و جنین اتفاق بیفتد.

سونوگرافی‌های مهم در هفته بیست و چهارم

سونوگرافی به دو صورت دوبعدی و سه‌بعدی انجام می‌شود که سونوگرافی دوبعدی انواع امواج صوتی به‌صورت مستقیم فرستاده می‌شوند، اما در سونوگرافی سه‌بعدی از زوایای مختلف این امواج تابیده می‌شوند و پاسخ آن‌ها دریافت می‌شود و علت دقیق بودن تصاویر سه‌بعدی همین است.

شما می‌توانید درک بهتری از طول، عرض و عمق جنین داشته باشید. سونوگرافی چهاربعدی هم گاهی انجام می‌شود که شباهت زیادی به سه‌بعدی دارد اما در سونوگرافی چهاربعدی تصاویر تأخیری ندارند و در همان لحظه حرکت جنین را مشخص می‌کنند، درواقع بُعد زمان هم به این تصویربرداری اضافه می‌شود و سرعت سه‌بعدی بالاتر می‌رود و خیلی سریع‌تر قطعات تصویر روی‌هم قرار می‌گیرند و باز و بسته شدن دهان و حرکت دست و پای جنین هم به‌خوبی دیده می‌شود.

مناسب‌ترین زمان برای انجام سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی هفته 24 تا 32 حاملگی است که ناراحتی‌هایی هم که ممکن است داشته باشد مثل لب‌شکری بودن یا کام شکری و نقص ستون فقرات و نخاع جنین و مشکلات مادرزادی و نقص‌ها و چند انگشتی و پا چماقی بودن تشخیص داده شود. برای همه خانم‌های باردار انجام این آزمایش‌های و سونوگرافی‌ها احتیاجی نیست و به تشخیص پزشک انجام می‌شود.

سونوگرافی‌های مهم در هفته بیست و چهارم

زایمان طبیعی یا سزارین؟

با توجه به اینکه در طی زایمان طبیعی هیچ داروی بیهوشی متوجه نوزاد نیست در سلامت بیشتری خواهد بود؛ ولی در سزارین و در بیهوشی عمومی داروهایی برای بیهوشی مادر به کار می‌رود که از طریق جفت به بدن نوزاد می‌رسد و ممکن است نوزاد لمس شود و گاهی اوقات واکنش‌های لازم را انجام ندهد.

موارد ممنوعه در هفته بیست و چهارم بارداری

بهتر است از حمام کردن و دوش گرفتن طولانی‌مدت و یا با آب خیلی داغ جلوگیری کنید و به‌هیچ‌عنوان داخل وان آب داغ نخوابید چون باعث آسیب رسیدن به جنین می‌شود.

سعی کنید بخار در حمام نپیچد و هواکش روشن باشد چون دمای بالا و بخار هوا باعث تنگی نفس مادر می‌شود و این قضیه به جنین هم آسیب وارد می‌کند.

هفته 24 بارداری

پوشاک بارداری

اگر تصمیم دارید بلوز و ژاکت خریداری کنید سعی کنید از مدل‌هایی خریداری کنید که قسمت بالایی تنگ‌تر و از شکم به بعد باز و آزاد باشند چون در این صورت هم خیلی چاق به نظر نمی‌رسید و هم شکم شما تحت‌فشار نخواهد بود.

می‌توانید از مدل‌های سه دکمه استفاده کنید که قسمت بالایی بسته می‌شود اما قسمت پایین آزاد است و سعی کنید تا جایی که می‌توانید قسمت روی شکم و دور کمر آزاد باشد. جنس لباس هم نباید از آن‌هایی باشد که کرک پس می‌دهند یا پشمی باشند چون تمیز کردن آن‌ها هم برای شما سخت خواهد بود. بهترین گزینه همیشه الیاف طبیعی می‌باشد.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=49221

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *