تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-بیست-و-سوم-بارداری

هفته بیست و سوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و سوم بارداری

اکنون‌که وارد هفته بیست و سوم بارداری شده‌اید تا پایان شش‌ماهگی زمانی نمانده و بیشتر روزهایی که سخت بودند و استرس زیادی برای شما داشتند را پشت سر گذاشته‌اید و بدن شما مانند جنین داخل رحم مدام تغییراتی می‌کند.

گاهی اوقات سردرد به سراغ شما می‌آید و یا ورم قسمت‌های مختلف بدن برایتان آزاردهنده می‌شود؛ اما باید بدانید که ورم مچ پا، قوزک پا و هر قسمتی از بدن در این زمان کاملاً طبیعی است و شما باید آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید تا این هفته با سلامت پشت سر گذاشته شود.

پشت سر گذاشتن این هفته با موفقیت و سلامت وقتی حاصل می‌شود که شما اطلاعات کافی در رابطه با هفته بیست و سوم بارداری داشته باشید. بنابراین در ادامه مطلب با اطلاعات مفیدی در رابطه با وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری و همچنین وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری و سایر اطلاعات مفید ازجمله مراقبت‌های مربوطه و موارد ممنوع آشنا می‌شوید.

هفته بیست و سوم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در این هفته هر واکنشی که انجام دهید عکس‌العمل جنین خود را در مقابل آن مشاهده می‌کنید. اگر در این هفته صدای بلندی به گوشش برسد یا اگر کسی یا خودتان شکمتان را لمس کند خیلی زود جنین به آن واکنش نشان می‌دهد. حتی گاهی اوقات یک صدای بلند باعث می‌شود که جنین شما از جا بپرد و یا لگد بزند.

جنین هرروز کمی از مایع آمنیوتیک را می‌خورد ولی احتمالاً بعد از تولد اولین مدفوع خود را دفع می‌کند و گاهی اوقات داخل همان مایع آمنیوتیک مدفوعش را دفع می‌کند.

برخی اوقات بلعیدن این مایع برای او و شما دردسرساز خواهد بود. اگر جنین داخل رحم شما سکسکه بگیرد شما هم انقباضات آن را داخل شکمتان احساس می‌کنید.

بااینکه ساختمان چشم جنین به حد کافی تکامل و رشد پیدا کرده اما هنوز هم عنبیه رنگ‌دانه ندارد ولی بااین‌وجود چشم‌هایش باز می‌شود و می‌تواند پلک بزند. حالا حس لامسه جنین کامل‌تر شده و با کنجکاوی بیشتری برخورد می‌کند. هرچه زمان می‌گذرد شکل و شمایل جنین شما بیشتر شبیه یک نوزاد واقعی می‌شود. حالا قد جنین 29.2 سانتی‌متر و وزن او 512 گرم است.

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

حالا که به هفته بیست و سوم بارداری قدم گذاشته‌اید شکم شما به‌قدری بزرگ شده که نتوانید بارداری خود را از کسی مخفی کنید و خبر خوشحال‌کننده اینکه فقط یک‌سوم از بارداری شما باقی مانده و حالت‌های شما و فرم بدنتان کاملاً نشان می‌دهد که شما باردار هستید و احتمالاً از مهر و محبت‌ها و توجهی که اطرافیان به شما می‌کنند ذوق‌زده خواهید شد.

حالا کمی خط‌های تیره هم روی شکم شما به وجود می‌آید و لکه‌های پوستی هم دست از سر شما برنمی‌دارند و مدام روی شکم و صورتتان ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات کف دست شما قرمز می‌شود و پاها کبود می‌شوند، قسمت‌های مختلف صورت جوش می‌زنند که نباید نگران این وضعیت باشید زیرا همه از علائم بارداری است و به‌مرور برطرف خواهد شد.

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و سوم

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در بین زنان باردار رخ می‌دهد بواسیر است. بااینکه در سایر خانم‌ها هم این بیماری ممکن است مشاهده شود اما حاملگی این قضیه را تشدید می‌کند و دلیل اصلی آن هم بزرگ شدن رگ‌های خونی در انتهای روده بزرگ و مقعد می‌باشد. همچنین بالا رفتن جریان خون در اطراف رحم و لگن به علت فشاری که رحم ایجاد کرده باعث می‌شود که عروق شما گشادتر باشند.

هر چه به اواخر دوره بارداری نزدیک می‌شوید شدت این مشکل نیز بیشتر می‌شود و گاهی اوقات در حاملگی‌های بعدی این قضیه حتی شدت بیشتری پیدا می‌کند.

ازجمله علائمی که نشان‌دهنده بواسیر در شما است می‌توان به خارش، درد و زخم در قسمت مقعد اشاره کرد. برخی اوقات بعد از دفع مدفوع خونریزی مشاهده می‌کنید و در کنار این شرایط وقتی‌که شما برای دفع مدفوع به خود فشار بیاورید و زور می‌زنید فشار بیشتری روی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود که موجب بزرگ شدن و بیرون زدن آن‌ها از مقعد می‌شود و باعث ایجاد خارش و خونریزی می‌شود. این خونریزی شما به خود بارداری آسیبی نمی‌رساند اما اگر ادامه پیدا کند برایتان خطرناک خواهد بود.

اگر درد زیادی احساس می‌کنید حتماً به متخصص مقعد و روده یا جراح عمومی مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کند. زور زدن در قسمت دوم زایمان باعث بیشتر شدن بواسیر یا حتی ایجاد آن می‌شود و خوشبختانه بعد از زایمان این مشکل برطرف می‌شود. اما برای اینکه بواسیر بهتر شود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

در آب گرم نشستن: یک لگن یا وان را پر از آب گرم کرده و روزی چند بار در آن بنشینید.

کمپرس یخ: جهت آرام‌تر شدن و رفع تورم، روزی چند بار کیسه یخ یا کمپرس سرد روی مقعد بگذارید.

تمیز نگه‌داشتن مقعد: استفاده از کاغذ توالت‌ مرطوب در این شرایط بهتر از کاغذ توالت‌های خشک است. از نوع معطر استفاده نکنید. در عوض از باندهای طبی استفاده کنید که برای افراد دچار هموروئید تهیه شده‌اند.

از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید: نشستن به مقعد و راست‌روده فشار وارد می‌کند. پس به پهلو دراز بکشید یا بایستید. اگر مجبورید بنشینید، بین فاصله‌های نشستن منظم بایستید.

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و سوم

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

هر چه در طول دوران بارداری جلوتر می‌روید تغییرات بیشتری در خود می‌بینید. یکی از عمده‌ترین آن‌ها بالا رفتن وزن شماست که اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. این وزن اضافی باعث رشد کودک می‌شود و انرژی کافی برای دوره شیردهی را هم مهیا می‌کند.

از هفته بیست و سوم بارداری اغلب خانم‌هایی که وزن نرمال دارند در هر هفته حدود 453 گرم به وزن آن‌ها اضافه می‌شود و این اضافه‌وزن در طول سه‌ماهه دوم و سوم بارداری اتفاق می‌افتد.

مقدار کالری که باید در این دوران دریافت کنید به قرار زیر است:

سه ماه اول بارداری: میزان کالری مصرفی قبل از بارداری باید 2000 تا 2200 باشد.

سه ماه دوم بارداری: اکنون باید 340 کالری در روز بیشتر از قبل دریافت کنید (یعنی چیزی حدوداً برابر با یک فنجان شیر بدون چربی و یک برش نان گندمی با 1 تا ½ قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی و 1 قاشق غذاخوری شیره انگور)

سه ماه سوم بارداری: در این دوران نیز باید 450 کالری بیشتر از قبل مصرف نمایید.

زایمان طبیعی یا سزارین؟

اگر نوزاد شما با زایمان طبیعی متولد شود سالم‌تر بوده و رشد کامل‌تری خواهد داشت، ولی در زایمان سزارین امکان اینکه نوزاد شما نارسی داشته باشد وجود دارد. وقتی‌که برای نوزاد از اصطلاح نارسی استفاده می‌کنند یعنی زمان درستی برای سزارین انتخاب نشده است و بیشتر این نوزادان در معرض خطر ابتلا به سندروم دیسترس تنفسی هستند.

موارد ممنوعه در هفته بیست و سوم بارداری

در این روزها بهتر است تا جایی که امکان دارد از قرار گرفتن در قسمت‌های گرم مثل سولاریوم، سونا و زیاد زیر نور آفتاب نشستن و حمام گرم خودداری کنید؛ زیرا این گرم شدن‌های زیاد روی جنین تأثیر منفی می‌گذارد و به‌اصطلاح تراتوژن است.

درصورتی‌که خانم‌های باردار سرماخورده و تب زیاد داشته باشند باید خیلی زود تب آن‌ها را پایین بیاورید تا جنین دچار مشکل خاصی نشود.

سونوگرافی هفته بیست و سوم بارداری

پوشاک بارداری

اگر شاغل هستید و نمی‌دانید در محل کار باید چه لباسی بپوشید تا در دوران بارداری برای شما مناسب‌تر باشد می‌توانید در همان ساعت‌هایی که در محل کار هستید از لباس‌های رنگ تیره استفاده کنید تا بزرگ بودن شکم شما کمتر به چشم بیاید. مانتوهای مثل مانتو پانچ در این دوره مناسب‌تر هستند چون راحت و آزادند. قد آن‌ها هم باید متناسب با قد خودتان باشد، نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه که در آن احساس راحتی داشته باشید و به جایی گیر نکنید و در هنگام حرکت دچار مشکل نشوید.

وظیفه همسران در دوران بارداری

اگر همسر شما باردار است و دکتر انجام حرکات ورزشی را برای او ممنوع نکرده، بهتر است در انجام این حرکات به او کمک کنید. اگر در مراحل مختلف مثل ورزش کردن و کارهای دیگر او را همراهی کنید و به او روحیه بدهید این دوران خیلی شیرین‌تر و با سلامت بیشتری سپری می‌شود. گاهی اوقات با یکدیگر به پیاده‌روی بروید و آهنگ‌های موردعلاقه‌اش را گوش دهید.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=49210

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *