تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-بیستم-بارداری

هفته بیستم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری:

وضعیت مادر و جنین در هفته بیستم بارداری

حالا وارد هفته بیستم بارداری شده‌اید و اگر این هفته را هم پشت سر بگذارید نصف دوره بارداری شما تمام شده است. در این روزها حال و هوای شما با سایر روزها فرق می‌کند و موفق به مدیریت شرایط تابه‌حال شده‌اید و بیست هفته دیگر مانده تا فرزند دلبند خود را در آغوش بکشید.

از هفته بیستم بارداری به بعد وزن شما خیلی نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند و گاهی در طول یک هفته نیم کیلو اضافه‌وزن پیدا می‌کنید. نباید در این دوران به دنبال رژیم کاهش وزن و حفظ تناسب باشید زیرا این امر کاملاً طبیعی است و بعدازاینکه زایمان اتفاق بیافتد دوباره اندام شما به حالت قبلی برمی‌گردد.

در ادامه اطلاعات کامل‌تری در رابطه با وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری و وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری و سایر اطلاعات مهم در این رابطه آشنا خواهید شد و با دانستن این اطلاعات می‌توانید دوران بارداری بی‌خطر و سلامتی را پشت سر بگذارید.

هفته بیستم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

تا هفته بیستم بارداری جنین شما روزبه‌روز قد می‌کشد و حالا 3-4 سانتیمتر بلندتر شده و حدود 26 سانتیمتر قد دارد و عضله‌های جنین هم قدرت بیشتری در هفته بیستم پیدا می‌کنند و خیلی راحت‌تر می‌توانید حرکات جنین را درون رحم خود احساس کنید.

همین‌طور نسبت به هفته‌های قبل پوست جنین ضخیم‌تر می‌شود. یکی از کارهایی که جنین شما در هفته بیستم انجام می‌دهد تمرین بلعیدن است تا دستگاه گوارش او تقویت شود. در هفته بیستم بارداری وزن جنین هم 303 گرم است.

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری رحم خیلی بزرگ‌تر از قبل شده و خیلی بالاتر از لگن آمده و فشردگی رحم به سمت شکم و قفسه سینه کاملاً احساس می‌شود و دیگر حالت شکم و بدن شما بارداری‌تان را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

در این هفته از بارداری ناف شما یا به سمت بیرون یا به سمت داخل کشیده می‌شود. اتفاق ناراحت‌کننده‌ای که در این دوران برای مادر پیش می‌آید و خیلی موجب اذیت او می‌شود ایجاد ترک‌های پوستی در اطراف ناف و اطراف سینه است، زیرا از هفته بیستم رشد رحم در هر هفته حدود یک سانتیمتر بیشتر می‌شود و این رشد بیشتر از سابق احساس می‌شود زیرا در هفته‌های قبل بزرگ‌تر شدن شکم به‌صورت نامنظم بوده ولی حالا به‌صورت منظم هر هفته رشد را مشاهده خواهید کرد و گاهی اوقات احساس درد در لگن و کشاله ران خواهید داشت.

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته بیستم بارداری

ترشحات زنان باردار از هفته بیستم بارداری آغاز می‌شود که معمولاً بی‌رنگ یا مایل به زرد و غلیظ است. اگر این ترشحات را دیدید نیاز به نگرانی نیست چون نشان‌دهنده عفونت نیستند. البته امکان ابتلا به عفونت در دوره حاملگی بیشتر است و وقتی این ترشحات نشان‌دهنده قارچی بودن یا عفونت هستند که زردرنگ یا سبزرنگ باشند و بوی بدی بدهند و به همراه خود احساس خارش و تحریک در ناحیه تناسلی را ایجاد کنند.

درصورتی‌که این شباهت را مشاهده کردید حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید تا اگر مشکل عفونتی هست قبل از زایمان برطرف شود تا برای زایمان مشکلی مادر را تهدید نکند.

در هفته بیستم بارداری باید مراقب سلامت دندان و دهان خود هم باشید و از لثه‌های خود مراقبت کنید زیرا نسبت به قبل خیلی بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات دهان و دندان مثل التهاب و قرمزی لثه هستید. پس حتی در شرایط سخت هم حتماً از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و اگر نیاز دیدید چند وقت یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید زیرا هرگونه عفونتی در دندان‌ها و دهان می‌تواند مستقیماً به جنین شما منتقل شود و برای او خطرناک باشد.

تغذیه در هفته بیستم بارداری

انتخاب مواد غذایی درست و مقوی در طول هفته بیستم بارداری و در تمام دوران بارداری می‌تواند مستقیماً روی سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد. اگر شما مواد غذایی که بدن در این دوران به آن نیاز دارد را مصرف کنید خیلی راحت‌تر می‌توانید این دوره را پشت سر بگذارید و نه‌تنها در لحظه تولد، بلکه در سلامت کودک شما تا آخر عمر هم تأثیرگذار خواهد بود.

پس با مصرف مواد غذایی درست و داشتن یک برنامه غذایی مناسب سلامت خود و جنینتان را تضمین کنید.

تغذیه در هفته بیستم بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

زایمان طبیعی و سزارین تفاوت‌هایی باهم دارند که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خودش را دارد. ولی به‌طور کل همیشه زایمان طبیعی سلامت بیشتری برای مادر و جنین به همراه دارد، زیرا در طی زایمان طبیعی نوزاد از امواج هورمونی در کاتکول آمین‌ها استفاده می‌کند که باعث می‌شود نوزاد شما هوشیارتر باشد و ارتباط بهتری با مادر بگیرد. همچنین هورمون اندروفین هم در بند ناف و جفت وجود دارد که به نوزاد کمک می‌کند زندگی بهتری خارج از رحم داشته باشد و زایمان هم راحت‌تر اتفاق بیفتد. خیلی از این موارد در زایمان سزارین اتفاق نمی‌افتد.

طبیعی یا سزارین؟

موارد ممنوعه در هفته بیستم بارداری

تا جایی که می‌توانید در این هفته و در طول دوران بارداری کافئین مصرف نکنید، زیرا خوردن زیاد کافئین مثل چای، قهوه، نوشابه، شکلات و نوشابه‌های انرژی‌زا باعث می‌شود که خطر سقط‌جنین افزایش پیدا کند. اگر عادت داشته‌اید که در روزهای قبل از بارداری همیشه هرروز قهوه میل کنید برای خوردن نوشیدنی جایگزین حتماً با پزشک مشورت کنید.

درصورتی‌که شما در روز یک یا دو فنجان قهوه یعنی 163 میلی‌گرم کافئین مصرف کنید خطر سقط‌جنین دو برابر بیشتر از موارد دیگر خواهد بود. پس بهتر است تا حد امکان از خوردن کافئین خودداری کنید.

طب سنتی در بارداری

خوردن شیر گرم در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود. با توجه به اینکه بیشتر زنان باردار دچار یبوست می‌شوند استفاده از ملین‌های ضعیفی مثل انجیر تازه و انجیر خشک یا روغن‌زیتون و همچنین خوردن و بوییدن به شیرین، گلابی و سیب برای آن‌ها توصیه می‌شود. ولی به‌هیچ‌عنوان به سمت ملین‌های شدیدی که برای افراد معمولی تجویز می‌شوند نروید، زیرا خطر سقط‌جنین را افزایش می‌دهد.

اگر بتوانید در روز 3 عدد انجیر بخورید نه‌تنها دچار یبوست نمی‌شوید بلکه سایر فوایدی که انجیر دارد تأثیر بسیار مثبتی روی مادر و جنین می‌گذارد.

بهتر است در طول دوران بارداری مایعات بیشتری مصرف کنید؟ خصوصاً آب آلو و آبمیوه برای زنان باردار بسیار مناسب است.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد خوردن شیر گرم می‌تواند در سلامتی مادر تأثیرگذار باشد؟ البته شیر نباید خیلی داغ باشد چون خوردن مواد غذایی داغ باعث ایجاد زردی در نوزاد می‌شود. ولی شیر گرم یبوست را برطرف می‌کند و احساس بهتری به مادر می‌دهد و می‌توانید آن را در کنار یک خرما بخورید.

طب سنتی در بارداری

پوشاک بارداری

بهتر است از لباس‌هایی که راحت هستند و جنس الیاف طبیعی دارند در طول دوره بارداری استفاده کنید. لباس‌هایی که چسبان و تنگ هستند فشار بیشتری به قسمت شکم و سینه وارد می‌کنند و گاهی اوقات باعث ایجاد اختلال‌های تنفسی می‌شوند. تنگ بودن لباس باعث ایجاد مشکل در سیستم گوارشی می‌شود و هضم غذا را دچار مشکل می‌کند. گاهی باعث ایجاد بی‌اشتهایی در مادر می‌شود که به دنبال آن جنین هم کمتر رشد می‌کند. پس نوع لباسی که انتخاب می‌کنید در دوران بارداری حائز اهمیت است.

روابط زناشویی در هفته بیستم بارداری

بسیاری از زنان باردار به علت انقباضات و اسپاسم هایی که بعد از رابطه جنسی برای آن‌ها پیش می‌آید از برقراری رابطه زناشویی ترس دارند. پزشکان معتقدند که در رابطه زناشویی اسپاسم های هیکس براکستون یا انقباضات را تجربه می‌شود و مورد نگران‌کننده‌ای نیست و بعد از چند دقیقه یا گاهی نیم ساعت برطرف می‌شود.

اگر در سه ماهه دوم بارداری رابطه جنسی برقرار شود تأثیری در زایمان زودرس نخواهد داشت، مگر اینکه کیسه آب پاره شود یا خونریزی واژن اتفاق بیفتد که در این صورت بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

وظیفه همسران در طول دوران بارداری این است که همیشه مراقب سلامت و آرامش روحی و جسمی همسر باردار خود باشند و از دادن خبرهای بد و هیجانات زیاد به او خودداری کنند. خبرهایی مثل مرگ نوزاد، سقط‌جنین یا مرده زایی به او ندهند و تا جایی که امکان دارد اطرافش را با انرژی مثبت و خبرهای امیدوارکننده پر کنند.

روابط زناشویی در هفته بیستم بارداری

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=48246

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *