تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-بیست-و-یکم-بارداری

هفته بیست و یکم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و یکم بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و یکم بارداری

در تمام طول دوران بارداری باید اولین اولویت و مهم‌ترین آن سلامت جنین و مادر باشد. اگر تاکنون توانسته‌اید شرایط را مدیریت کنید، پس می‌توانید این دوران را به سلامت پشت سر بگذارید و نیازی به نگرانی برای ادامه آن نیست، زیرا نیمی از دوران بارداری را پشت سر گذاشته‌اید و با کمی تحمل می‌توانید تا چند وقت دیگر فرزند دلبندتان را در آغوش بکشید.

گذراندن موفقیت‌آمیز این دوران با کسب اطلاعات کافی در رابطه با وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری و وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری و سایر اطلاعات به دست می‌آید پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

هفته بیست و یکم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

در هفته بیست و یکم بارداری پوست نازکی در بدن جنین مشاهده نمی‌شود و گلبول‌های سفید که جزو همان سلول‌های دفاعی بدن جنین هستند در حال تولید شدن می‌باشند که وظیفه آن‌ها حفظ سلامت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها است و اجازه نفوذ عفونت به بدن جنین را نمی‌دهند.

جالب است بدانید که جنین شما از هفته بیست و یکم مدام داخل شکم شما حرف می‌زند و کاملاً زبان او در این هفته در آمده است و هر غذایی را که بخورید او هم به نحوی مزه می‌کند و چشایی کودکان از همان دوران جنینی آغاز شده است و داشتن حس چشایی به علت داشتن غده‌هایی روی زبان جنین است.

سیستم گوارشی او هم دیگر کار خود را آغاز کرده و جنین می‌تواند با بلعیدن مایع آمنیون تمرین گوارش کند و اسید معده و آنزیم‌های سیستم گوارشی آب و قندی که در مایع آمنیون وجود دارد را جذب می‌کنند و سایر مواد زائد با استفاده از سیستم روده دفع خواهد شد.

حالا در این هفته قد و وزن جنین به ترتیب 27.1 سانتی‌متر و وزن او حدود 365 گرم است.

در هفته 21 جنین شما دیگر ابرو هم روی صورت خود دارد و کبد و طحال که وظیفه تولید سلول‌های خونی را بر عهده دارند با رشد فضای بین مغز و استخوانی وظیفه خود را بر عهده می‌گیرند.

حواستان باشد که جنین شما در این دوران شنوایی بسیار قوی دارد پس مراقب اطرافتان باشید چون ممکن است به هر صدایی واکنش نشان دهد و یا باعث اذیت آزار او شود. در هفته بیست و یکم جنین به‌خوبی می‌تواند دست‌وپایش را تکان دهد.

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری

در هفته بیست و یکم بارداری اضافه‌وزن 3.5 تا 5.5 کیلوگرم برای مادر ایجاد شده است که هرکسی شما را ببیند دیگر متوجه باردار بودنتان می‌شود و دیگر خط کمرتان محو می‌شود.

هرچه رحم بزرگ‌تر شود بقیه اعضای بدن هم متناسب با آن متورم می‌شوند. در این دوران پاها هم متورم‌تر می‌شوند و دلیل آن مایع اضافی بدن، فشار رحم در حال رشد و ایستادن‌های طولانی است.

خیلی از زنان در این دوران نسبت به هفته‌های قبل احساس بهتری دارند چون فشارهایی که در اوایل بارداری به آن‌ها وارد می‌شد بیشتر بوده و حالا دیگر می‌توانند زندگی نسبتاً آرام‌تری در کنار جنین و همسر خود داشته باشند.

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و یکم بارداری

در این دوران باید توجه ویژه‌ای به نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنید و خوردوخوراکتان داشته باشید. اگر تصمیم به انجام حرکات ورزشی دارید حتماً قبل از شروع با پزشک در مورد تمامی حرکت‌هایی که قصد انجام آن را دارید صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید اطلاعات کافی در رابطه با بارداری و پس‌ازآن ندارید در کلاس‌های آمادگی زایمان ثبت‌نام کنید. معمولاً والدین در ماه ششم تا هفتم بارداری سعی می‌کنند در این کلاس‌ها شرکت کنند که حدوداً 6 تا 8 هفته طول می‌کشد که اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با تکنیک‌های نفس کشیدن و خود زایمان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

همان‌طور که گفته شد احتمالاً در این روزها پاهای شما کمی ورم می‌کند برای اینکه این مشکل به‌صورت مقطعی برطرف شود می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

خودداری کردن از ایستادن‌های طولانی در طول روز

انجام حرکت‌های کششی در زمان نشستن

هنگامی‌که می‌نشینید پاهایتان را روی‌هم نیندازید

تا جایی که می‌توانید از قرار گرفتن در هوای گرم خودداری کنید

روی بخش‌هایی که ورم کرده از کمپرس آب سرد استفاده نمایید.

تغذیه در هفته بیست و یکم بارداری

در طول هفته بیست و یکم بارداری کودک در حال تولید سلول‌های قرمز خونی است و شما باید حداقل 27 میلی‌گرم آهن در طول روز دریافت کنید تا کم‌خونی نگیرید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای رشد مغز و سیستم عصبی او نیاز دارید چربی است. اگر از قبل اصرار زیادی به تناسب‌اندام داشتید و سعی می‌کردید رژیم غذایی شما بدون چربی باشد، باید بدانید که الآن وقت مناسبی برای این رژیم نیست چون بدن شما به چربی در یک حدی نیاز دارد.

قرار دادن آووکادو در رژیم غذایی کار بسیار مناسبی است. همچنین روغن‌زیتون داخل سالاد و پنیر هم مواد مناسبی هستند که می‌توانند در وعده غذایی شما قرار بگیرند.

یکی دیگر از موادی که در دوران بارداری حائز اهمیت است کلسیم است که ماست و شیر جزو منابع بسیار مفید هستند. بهتر است کلسیم خود را با مصرف زیاد پنیر یا بستنی دریافت نکنید و حتماً در خوردن آن‌ها احتیاط داشته باشید. اگر هم تمایل به خوردن بستنی دارید آن‌هایی را انتخاب کنید که میزان شکلات و شکر کمتری دارند.

آبمیوه به همراه آب زیاد منبع مناسبی از فولات هستند و وقتی‌که از خواب بیدار می‌شوید و تشنه هستید یک لیوان آب با کمی آب‌میوه می‌تواند انرژی شما را بالاتر ببرد تا احساس بهتری داشته باشید. سعی کنید حتماً از آب‌میوه‌های طبیعی که فاقد شکر هستند استفاده نمایید.

زایمان طبیعی یا سزارین؟

معمولاً مادرانی که زایمان طبیعی انجام می‌دهند برای شیر دادن به فرزند خود خصوصاً آغوز موفق‌تر هستند و نوزاد آن‌ها حتی واکسن خود را بهتر دریافت می‌کند. علاوه بر آن نوزادانی که طی زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند برای مکیدن و گرفتن سینه مادر علاقه بیشتری از خود نشان می‌دهند و وقتی زایمان طبیعی رخ می‌دهد پوست جنین به پوست مادر تماس پیدا می‌کند که ازنظر روانی برای نوزاد فواید بسیار زیادی دارد و موجب رشد مناسب مغز و مکیدن بهتر شیر مادر می‌شود.

طبیعی یا سزارین؟

موارد ممنوعه در هفته بیست و یکم بارداری

همان‌طور که اشاره کردیم فکرِ گرفتن رژیم غذایی و کم خوری در دوران بارداری را کنار بگذارید. حتی اگر اضافه‌وزن دارید و چاق هستید دوران بارداری وقت مناسبی برای کاهش وزن نیست و باید قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید و وضعیت خود را به تناسب برساند و وزن متعادل را بگیرید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است بعداً جنین شما دچار کمبود وزن شود.

اگر به مدت طولانی گرسنه بمانید ماده‌ای به نام کتون یا استون در بدن تولید می‌شود که در سه‌ماهه اول بارداری روی مغز جنین آثار مخرب می‌گذارد. به همین دلیل است که حتی خانم‌های بارداری که ویار دارند و حالت تهوع دارند نباید گرسنه بمانند و حتی شده باید با مصرف غذا و بیسکویت و انواع میوه در فاصله‌های کم از طولانی شدن گرسنگی در بدن جلوگیری کنند تا ماده‌ی کتون داخل بدن آن‌ها تولید نشود.

پوشاک بارداری

در طول دوره بارداری و حتی پس‌ازآن تا جایی که می‌توانید حال و روحیه خود را در حالت بهتری قرار دهید و شاد باشید و به دنبال رنگ‌های تیره و خنثی نباشید. سعی کنید رنگ لباس‌های بارداری شما هم شاد باشد زیرا مستقیماً روی روحیه و خلق‌وخوی شما تأثیر می‌گذارد.

کاری که خیلی از مادرهای باردار می‌کنند این است که برای مخفی کردن چاق شدن و بزرگ شدن بدنشان از لباس‌های تیره، قهوه‌ای و مشکی و خاکی استفاده می‌کنند اما این رنگ‌ها تأثیر منفی روی روحیه آن‌ها خواهد داشت. پس برای لباس‌های بارداری بهتر است به سراغ رنگ‌های شادی مثل قرمز، صورتی، زرد، سبز، آبی و سفید بروید.

پوشاک بارداری

روابط زناشویی

یکی از عوارضی که معمولاً در روابط زناشویی طی سه ماه دوم بارداری اتفاق می‌افتد احساس درد موقع آمیزش عمیق است که گاهی می‌تواند دلیل آن عفونت مجاری ادراری یا عدم لغزندگی واژن یا فشرده شدن آلت روی دهانه رحم باشد.

پس بهتر است این موارد را به‌طور دقیق بررسی کنید. در سه‌ماهه دوم بارداری شکم بزرگ‌تر می‌شود و ویژگی‌های حاملگی بیشتر خود را نشان می‌دهد پس باید وضعیت و پوزیشن های رابطه زناشویی را در نظر بگیرید و آن‌هایی که برای این زمان مناسب‌تر هستند را انتخاب کنید.

به‌طور مثال در این دوران پوزیشن رودررو که مرد در بالا قرار می‌گیرد باعث ایجاد ناراحتی در زنان باردار می‌شود و وارد شدن فشار روی شکم و سینه برای آن‌ها بسیار دردناک است. پس بهتر است از وضعیت‌هایی کمک بگیرید که فشار کمی روی سینه و شکم وارد شود. پوزیشن قرار گرفتن در وضعیت پهلو برای این دوران مناسب‌تر است.

توجه به همسر در دوران بارداری

احتمالاً وقتی وارد این دوران می‌شوید تغییراتی در میل جنسی همسر خود متوجه می‌شوید و احساسات متضادی در مورد مسئولیت‌های جدیدی که بر گردن او هست می‌بینید و گاهی اوقات حسادت و نگرانی‌های مالی باعث می‌شود که میل جنسی او کاهش پیدا کند.

جالب است که خانم‌ها در این شرایط از این تغییرات تعجب می‌کنند ولی کاملاً طبیعی است. حالا نوبت شماست که برای داشتن رابطه جنسی گام‌های مثبتی بردارید و حواستان به همسرتان باشد. همیشه برای داشتن روابط موفق دو طرف باید در حد توان به شریک خود توجه کنند و در سختی‌ها کنار او باشند.

سعی کنید در این دوران به‌جای فاصله گرفتن، از خواسته‌ها، احساسات و نیازهای خود با همسرتان صحبت کنید.

برخی افراد فکر می‌کنند در این رابطه تحمل کردن نوعی ازخودگذشتگی است، اما اشتباه است و باید بیشتر از قبل راجع به عواطف و افکارتان با یکدیگر صحبت کنید و به دنبال پیدا کردن راه چاره باشید تا از اصل قضیه دور نشوید و مشکلات شما قبل از اینکه بزرگ شوند حل شوند.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=49190

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *