تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-بیست-و-ششم-بارداری

هفته بیست و ششم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و ششم بارداری

هر چه روزهای سخت بارداری را بیشتر پشت سر می‌گذارید به زمان در آغوش کشیدن فرزند خود نزدیک‌تر می‌شوید. شاید همین حس بتواند این دردها را برای شما کمتر کند. بااینکه شما از قبل سنگین‌تر و خسته‌تر هستید و راه رفتن برای شما دشوار است و نمی‌توانید به‌خوبی و راحتی بخوابید اما به این فکر کنید که تا اینجا توانسته‌اید همه روزهای سخت و پرتنش را پشت سر بگذارید و بیشتر مسیر را رفته‌اید و دیگر چیزی به مادر شدن شما باقی نمانده است. برای اینکه این روزهای باقیمانده را با سلامت و خیال راحت پشت سر بگذارید باید اطلاعات کامل‌تری در رابطه با وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری و وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری و سایر اطلاعات مفید به دست آورید تا بتوانید این دوران را به‌خوبی پشت سر بگذارید.

هفته بیست و ششم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

با رشد بیشتر سیستم عصبی جنین حرکت‌هایی که او در بدن شما انجام می‌دهد با هماهنگی بیشتری صورت می‌گیرد.

همین‌طور که اعصاب مرکزی او رشد پیدا می‌کند، توانایی این را به دست می‌آورد که دمای بدن خودش را با محیط اطراف تنظیم کند. همچنین در هفته بیست و ششم بارداری جنین شما چشم‌هایش را باز می‌کند و می‌تواند پلک بزند؛ ولی هنوز رنگ چشم مشخص نشده و می‌توانید رنگ آبی و خاکستری مایل به آبی را ببینید. حتی تا ماه‌ها بعد از تولد هم رنگ چشم او ثابت نخواهد بود.

حالا ریه‌های جنین هم با شاخه‌هایی که دارد در بدن تکمیل می‌شود و می‌تواند در مایع آمنیوتیک نفس بکشد و این یک نوع تمرین برای او محسوب می‌شود تا وقتی متولد شد بتواند به‌راحتی تنفس کند.

در هفته بیست و ششم بارداری جنین حدود 2 تا 3 درصد چربی در خود دارد و هر چه به هفته‌های آخر نزدیک می‌شوید وزن بیشتری به خود می‌گیرد.

حالا قد جنین 35.6 سانتی‌متر و وزن او 725 گرم است.

وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم رحم حدوداً 6 سانتیمتر بالاتر از ناف قرار گرفته و حالا که نیمه دوم حاملگی را پشت سر می‌گذارید، با گذشت هر هفته ارتفاع رحم یک سانتی‌متر بیشتر از قبل می‌شود؛ به‌طوری‌که ممکن است در هفته‌های بیست و چهارم تا بیست و هفتم فشارخون شما پایین بیاید ولی از این هفته دوباره جریان خون شما بیشتر می‌شود و ممکن است دردهایی را در قسمت کمر و پا احساس کنید و گاهی اوقات گرفتگی عضلات پا و فشار به ناحیه لگن باعث اذیت شما می‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و ششم

مسمومیت حاملگی یا همان پره اکلامپسی با افزایش فشارخون و مشکل در عملکرد کلیه‌ها و دستگاه عصبی مرکزی به وجود می‌آید که علائم مختلفی نشان‌دهنده بروز این مشکل می‌شوند که برخی از آن‌ها تورم و پف کردن دست‌ها، افزایش وزن، سردرد، تاری دید و درد در قسمت شکم می‌باشد.

اگر مسمومیت حاملگی شدید باشد ممکن است فشارخون شما به 16 روی 10 یا حتی بیشتر از این مقدار برسد که خطرناک است.

ازجمله کارهایی که باید در این شرایط انجام دهید استراحت مطلق در وضعیت خوابیده به پشت است و بهتر است در طول دوره بارداری مرتباً فشارخون خود را به‌صورت دقیق کنترل کنید و به‌صورت منظم مراجعه به پزشک را در برنامه خود داشته باشید.

تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری

در این هفته حتی کوچک‌ترین تغییراتی در رژیم غذایی می‌تواند تأثیر مستقیم روی سلامت شما داشته باشد. درصورتی‌که این تغییرات مفید باشند تأثیرات مثبتی روی شما و فرزندتان خواهد داشت.

بسیاری از خانم‌های باردار علاقه دارند که همه مواد مغذی را در طول روز داخل رژیم غذایی خود داشته باشند اما راهی برای این کار سراغ ندارند و مدام برایشان سؤال مطرح می‌شود که بهتر است برنامه غذایی به چه صورت باشد؟

در ادامه پیشنهاد‌هایی در رابطه با نوع تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری خواهیم داشت که می‌تواند به گنجاندن همه مواد مغذی در رژیم غذایی به شما کمک کند.

شما می‌توانید در آغاز روز در کنار صبحانه یک لیوان کوچک آب‌پرتقال بنوشید زیرا منبع مناسبی از ویتامین c می‌باشد که باعث بهبود لثه‌ها می‌شود و در جذب آهن نیز کمک می‌کند.

کولین برای رشد مغز کودک بسیار مهم است و گوشت بدون چربی و بادام‌زمینی و تخم‌مرغ سرشار از کولین می‌باشد و بهتر است آن‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

در این دوران بهتر است به‌جای کاهویی پیچ از کاهوی معمولی استفاده کنید زیرا سرشار از کلسیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین ب و اسیدفولیک و سایر مواد معدنی می‌باشد و ویتامین سی هم در این نوع کاهو یافت می‌شود که به سلول‌های قرمز خون کمک زیادی می‌کند.

در این دوران مصرف لوتئین را بیشتر کنید زیرا برای سلامت قوای دید بسیار مفید است. اسفناج، کلم و ذرت منبع بسیار خوبی از این ماده غذایی هستند.

آزمایش‌های بارداری در هفته بیست و ششم

در مدت‌زمان بارداری خصوص از هفته‌های 26 تا 30 پزشک از شما می‌خواهد که آزمایش خون و ادرار بدهید تا میزان کم‌خونی و عفونت ادراری شما را بررسی کند.

اگر گروه خونی شما Rh منفی داشته باشد و گروه خونی همسرتان Rh مثبت باشد تست کومبس به‌صورت غیرمستقیم جهت بررسی تولید آنتی‌بادی‌های در خون مادر صورت می‌گیرد.

معمولاً پزشکان در سه‌ماهه سوم برای اینکه کم‌خونی مادر و آنتی‌بادی‌های عفونت و غیره را بررسی کنند آزمایش خون را تجویز می‌کنند که مقدار آنتی‌بادی‌ها و گلبول‌های خونی را بررسی می‌کند. آزمایش ادرار هم انجام می‌شود تا مسمومیت حاملگی در طول سه‌ماهه سوم بررسی شود که معمولاً در این آزمایش ادرار را آنالیز می‌کنند. اگر عفونت مجاری ادرار دیده شود احتمالاً آزمایش کشت ادرار هم برای بررسی عفونت تجویز خواهد شد.

آزمایش‌های بارداری در هفته بیست و ششم

موارد ممنوعه در هفته بیست و ششم بارداری

بهتر است در طول دوران بارداری از خوردن ماهی آب شور و ماهی اقیانوسی خودداری کنید، زیرا آلودگی‌هایی که مربوط به نفت‌کش‌ها هستند داخل آب وجود دارند و وارد بدن ماهی‌های اقیانوسی می‌شوند به جیوه آلوده می‌شوند و خوردن این ماهی‌ها باعث می‌شود که جیوه در بدن شما جمع شود که برای جنین شما مضر خواهد بود.

بهتر است در این دوران از ماهی‌هایی که از رودخانه صید می‌شوند یا ماهی‌های پرورشی استفاده کنید. خوردن جیوه یا تجمع آن رشد مغز جنین را مختل می‌کند زیرا یک نوروتوکسین می‌باشد.

آن دسته از ماهی‌هایی هم که بیشترین مقدار جیوه را در خود داشته باشند باید برای مصرف ممنوع شوند به‌طور مثال شما باید از خوردن سوشی صرف‌نظر کنید. یا ماهی‌هایی مثل شاه‌ماهی خال‌مخالی، ماهی تن آلباکور و شمشیر ماهی و کوسه جزو ماهی‌های ممنوعه هستند ولی ماهی‌های تن ماهی‌هایی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ولی بازهم بهتر است برای مدت 9 ماه خوردن هر غذایی که کمی برای شما ضرر دارد را فراموش کنید‌.

بااینکه این غذاها پروتئین زیادی دارند اما ممکن است باکتری و انگل هم داشته باشند و اگر هم تصمیم گرفتید از بین ماهی‌هایی که مضر نبودند مصرف کنید باید آن‌ها را به‌صورت کامل بپزید.

سفر در هفته بیست و ششم بارداری

همیشه گفته‌ایم که در طول دوران بارداری از انجام سفرهایی که ضروری نیستند خودداری کنید؛ خصوصاً هر چه وزن شما بیشتر می‌شود و شکمتان بزرگ‌تر می‌شود باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشید، خصوصاً اگر برای سفر باید خودتان رانندگی کنید باید صندلی را عقب بکشید که شکم شما به فرمان خودرو نزدیک نشده باشد و برایتان دردسرساز نشود.

در این حالت ممکن است دید شما هم کاهش پیدا کند که باید یک بالش کوچک زیر باسن خود بگذارید تا با بالاتر آمدن بدن بتوانید دید مناسبی نسبت به جاده داشته باشید و حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنید و موقع ترمز کردن مراقب خود باشید که شکم شما به فرمان برخورد نکند.

پوشاک بارداری

در زمان بارداری خصوصاً وقتی سینه‌های شما بزرگ‌تر می‌شود باید از سینه‌بندهایی استفاده کنید که بند آن‌ها پهن باشد و تا چند سانتیمتر از زیر سینه را هم بپوشاند، زیرا این سینه‌بندها مانع تکان خوردن زیاد سینه می‌شوند و بهتر است نوع سینه‌بندها را طوری انتخاب کنید که بتوانید آن‌ها را گشادتر یا تنگ‌تر کنید چون احتمالاً سینه‌های شما به‌مرور رشد می‌کنند و آن‌هایی که قلاب فلزی بیشتری دارند باعث می‌شود که شما بتوانید برای طولانی‌مدت از آن‌ها استفاده کنید. ولی به‌هیچ‌عنوان در این دوران از سینه‌بندهای فنردار استفاده نکنید چون ممکن است اجازه رشد کافی به سینه‌ها ندهند.

توجه به همسر در دوران بارداری

خیلی از مردها از اینکه با به دنیا آمدن بچه بین آن‌ها و همسرشان فاصله بیفتد و باعث سردی رابطه بین آن‌ها شود می‌ترسند. درعین‌حال زن‌ها هم نگران موضوع عشق و علاقه زندگی‌شان هستند و خواهند بود و تنها راه‌حلی که در این راه به کمک شما می‌آید این است که رفتارتان مثل همیشه باشد و توجه و محبت خود را از همسرتان دریغ نکنید و بی‌وقفه به او محبت کنید تا بتوانید زندگی زناشویی خود را مانند قبل صمیمی و گرم نگه دارید. این موضوع را فراموش نکنید که هیچ‌کس در این دنیا نمی‌تواند جایگاه همسر شما را داشته باشد و هرکسی در جایگاه خود باید قرار بگیرد و به او محبت شود.

توجه به همسر در دوران بارداری

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=49242

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *