تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-بیست-و-دوم-بارداری

هفته بیست و دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری جنین شبیه یک انسان کوچک‌شده که همه اندام‌های بدن و همچنین اندام‌های داخلی کامل شده‌اند و اضافه‌وزن کافی برای مادر اتفاق افتاده است و شکم بزرگ شده و یک حرکت روی پوست نشان داده می‌شود.

در این هفته تکرر ادرار هم کمی آزاردهنده می‌شود زیرا بزرگ‌تر شدن رحم باعث فشار وارد شدن به مثانه می‌شود و وضعیت سختی را ایجاد می‌کند.

اما اگر بتوانید این هفته‌ها را هم مدیریت کنید دیگر نگرانی از بابت موضوع جدیدی نخواهید داشت. در ادامه با وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری و وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری و سایر اطلاعات مهم و مفید در رابطه با آن آشنا خواهید شد.

هفته بیست و دوم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

فعالیت‌ها و بازیگوشی‌های جنین در هفته بیست و دوم نسبت به هفته‌های قبل بیشتر شده و حس لامسه او هم به کار افتاده است و تقریباً همه‌چیز در ذهن او ثبت می‌شود.

حالا مغز و اعصاب جنین هم توسعه بیشتری پیدا کرده و اتفاقاتی که در اطراف می‌افتد را پردازش می‌کند و نسبت به محیط اطراف خود کنجکاوی دارد و هیجانات بیشتری از آن می‌بینید.

در هفته بیست و دوم بارداری جنین شما بیشتر لگد می‌زند و دوست دارد دستش را به جاهای مختلف گیر بدهد و هر چیزی را لمس کند و همه‌چیز را خودش در دست بگیرد و کشف کند.

حالا چشم‌های جنین و سیستم تولیدمثل او هم در حال رشد است. درصورتی‌که جنین شما پسر باشد بیضه‌ها در جایگاه خود قرار می‌گیرند و اگر دختر باشد تخمدان‌ها و رحم در شکم در قسمت اصلی خود جای می‌گیرند و واژن هم هنوز در حال رشد است. اگر تصاویر جنین را در هفته 22 مشاهده کنید می‌بینید که کاملاً شبیه یک انسان با جثه کوچک است که قد و وزن او 434 سانتی‌متر و 28 گرم است.

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم رحم کماکان در حال رشد کردن است ولی هنوز هم می‌توانید خم شوید یا رانندگی کنید و کارهای این‌چنینی برای شما آن‌قدر دشوار نخواهد بود. به‌منظور افزایش حجم ریه قفسه سینه شما کمی بزرگ‌تر می‌شود و وقتی‌که زایمان اتفاق می‌افتد مجدداً به حالت قبلی بازمی‌گردد.

احتمال دارد که دردهای کمر، گرفتگی بینی، خونریزی لثه یا ترشح مهبل در این هفته برای شما اتفاق بیافتد. چون رحم چند سانتیمتر از ناف بالاتر است، پوست قسمت شکم، باسن و ران شما هم کشیدگی‌های پیدا می‌کنند و دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. البته این ترک‌خوردگی‌ها و بافت‌های جدید پوست هستند که رنگ قهوه‌ای و صورتی دارند که البته در همه افراد این علائم مشاهده نمی‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و دوم

در بین تمامی زنان باردار ده درصد آن‌ها به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند و معمولاً این عفونت‌ها به قسمت مثانه مربوط می‌شود که اگر آزمایش ادرار بدهند مشخص خواهد شد.

ازجمله علائم عفونت ادراری تکرر ادرار، درد زیر شکمی، سوزش ادرار و درد موقع خروج ادرار می‌باشد که با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خیلی راحت عفونت ادراری برطرف می‌شود و احتیاج به نگرانی نیست.

ولی اگر به‌موقع رسیدگی نکنید و این عفونت درمان نشود ممکن است عفونت به کلیه‌ها برسد که این عفونت کلیه‌ها گاهی اوقات موجب زایمان زودرس می‌شود و گاهی باعث بروز تب، ادرار خونی، استفراغ، تهوع و کمردرد شدید می‌شود.

تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری

وقتی‌که سه‌ماهه دوم بارداری شروع می‌شود باید مقدار کالری دریافتی خود را به حدود 340 کالری در روز افزایش دهید. مقدار اضافه‌وزنی که در طول دوره بارداری تجربه می‌کنید به موارد مختلف، خصوصاً وزن قبل از بارداری وابسته است.

به‌هیچ‌عنوان سعی نکنید که در طول دوره بارداری رژیم غذایی بگیرید و وزن خود را کاهش دهید زیرا شما به این مواد مغذی و کالری برای رشد و پرورش کودک خود نیاز دارید و بهتر است با یک پزشک برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب مشورت کنید.

یکی از نکاتی که باید برای غذا به آن توجه کنید این است که بهتر است گوشت کاملاً بپزد زیرا مسمومیت‌های غذایی متابولیسم بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است خطرساز باشد.

تغذیه در هفته 22 بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

تصور اشتباهی که در بسیاری از زنان باردار وجود دارد این است که فکر می‌کنند در طی زایمان طبیعی سر فرزند آن‌ها آسیب می‌بیند و سزارین را بهتر می‌دانند. اما دقیقاً همان فشاری که موقع زایمان به سر جنین وارد می‌شود برای او مفید است. چون زایمان طبیعی به‌صورت یک مکش اتفاق می‌افتد و باعث پاک‌سازی ریه‌های جنین می‌شود و دلیل اصلی کاهش مشکلات تنفسی در نوزادان حاصل از زایمان طبیعی به همین خاطر است، درصورتی‌که طی زایمان سزارین اتفاق نمی‌افتد.

پس فشار حین زایمان نه‌تنها نباید موجب نگرانی بشود بلکه باید بدانید که برای کودک مفید است و استخوان‌های سر کودک توانایی تحمل این فشار را دارند و هیچ مشکلی برای مغز او پیش نمی‌آید و سر او خیلی راحت برای عبور از کانال زایمان تغییر حالت می‌دهد.

موارد ممنوعه در هفته بیست و دوم بارداری

بهتر است در طول دوران بارداری توجه ویژه‌ای به سلامت خود داشته باشید؛ خصوصاً دهان و دندان شما باید کاملاً سالم باشند زیرا هرگونه عفونتی در لثه و دندان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. درصورتی‌که دندان‌درد دارید به‌هیچ‌عنوان از مسکن‌های قوی استفاده نکنید و از خوددرمانی پرهیز کنید و به‌محض اینکه با دردهای این‌چنینی مواجه شدید با پزشک متخصص مشورت کنید. با توجه به اینکه معمولاً خیلی از خانم‌های باردار دچار التهاب لثه و تورم و قرمزی در دهان خود می‌شوند باید مدام از نخ دندان و مسواک استفاده کنند و پشت گوش نیندازند.

سفر در بارداری

اگر پزشک برای شما داروهایی را برای طول دوره بارداری تجویز کرده حتماً همه‌جا همراه خود داشته باشید و به هوای اینکه وقتی به شهر یا کشور دیگری سفر کنید آن دارو را مجدداً خریداری می‌کنید و استفاده می‌کنید نباشید. حتماً هر جا می‌روید دارویی که پزشک متخصص خودتان برایتان تجویز کرده استفاده کنید و برای دردهای مختلف مثل سردرد، دندان‌درد و غیره از مسکن‌هایی که افراد ناآگاه تجویز می‌کنند استفاده نکنید. حتماً از مسکنی که برای دوران بارداری مناسب است و پزشک برای شما تجویز کرده استفاده کنید، ولی تا جایی که می‌توانید از رفتن به سفرهایی که ضرورتی ندارد و در شرایط خطرناک است خودداری کنید تا این دوران بارداری به‌سلامت سپری شود.

پوشاک بارداری

بسیاری از خانم‌های باردار تمایلی به پوشیدن لباس‌های سرهمی و پیراهن‌های بلند ندارند و تمایل دارند شلوار بپوشند. تا وقتی شکم شما خیلی بزرگ نشده می‌توانید از شلوارهای بارداری استفاده کنید که در انواع مختلف کلاسیک وجود دارند که از جنس ژرسه به‌جای کمر استفاده شده که قسمت‌های دورتادور کمر را می‌گیرند و تا بالای نافم کشیده می‌شوند. علاوه بر این‌که راحت هستند، دکمه و بند در کنار آن‌ها قرار داده شده که به شما کمک می‌کند سایز را با توجه به اندازه شکم تغییر دهید. در فصل سرما پوشیدن این شلوارها شما را گرم‌تر نگه می‌دارد و محافظ خوبی برای پوست شکم شما هستند.

سونوگرافی هفته 22 بارداری

وظیفه همسران در دوران بارداری

در طول دوران بارداری وظیفه همسران این است که تحت هر شرایطی اولویت را حال خوب و سلامتی همسر باردار خود قرار دهند و فضا را تا جایی که امکان دارد پر از آرامش کنند و از وارد شدن تنش‌ها و دغدغه‌های مختلف جلوگیری کنند.

هنوز هم خیلی از زنان باردار تصور می‌کنند همسر آن‌ها به جنسیت فرزند اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و تا قبل از اینکه جنسیت جنین مشخص شود مدام استرس دارند؛ ولی باید این اطمینان را به همسر خود بدهید که جنسیت جنین اهمیتی ندارد و تنها سالم بودن او و فرزندتان است که حائز اهمیت می‌باشد.

سعی کنید او را درک کنید و به خواسته‌هایش اهمیت دهید؛ حتی اگر گاهی اوقات منطق را کنار می‌گذارد و احساساتی برخورد می‌کند درک بیشتری از او داشته باشید و فضای محبت‌آمیزتری برایش فراهم کنید تا سختی‌های این دوران را پشت سر بگذارد.

همسران در بارداری

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=49201

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *