تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-هفتم-بارداری

هفته هفتم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته هفتم بارداری

اکنون‌که در هفته هفتم بارداری به سر می‌برید و احتمالاً حال و هواهای مختلف زیادی را تجربه کرده‌اید و امیدواریم که با تغییرات ناگهانی که در حالت‌های شما ایجاد شده کنار آمده باشید.

شما حالا میزبان یک جنین هستید که تا چند ماه دیگر در آغوش خواهید گرفت. در این هفته دیگر لوزالمعده و آپاندیس جنین شما هم شکل گرفته و بینی و پلک‌های او هم قابل‌دیدن است. این موضوع برای شما هم بسیار هیجان‌انگیز است هرلحظه جنین در حال رشد و تغییر پیدا می‌کند.

احتمالاً حالا منتظر حرکت‌های او هم هستید اما فعلاً حرکت خاصی از جنین حس نمی‌کنید زیرا حرکت‌های جنین جزو علائم هفته هفتم بارداری نیست و باید هنوز هم برای آن صبور باشید. در ادامه با وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری و وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری و سایر اطلاعات مفید در این هفته آشنا خواهید شد.

هفته هفتم بارداری

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

در این هفته رویان سریع‌تر از هفته‌های قبل رشد می‌کند و برجستگی‌هایی که نشان‌دهنده دست و پای او هستند و هفته قبل جوانه زده بودند رشد بیشتری پیدا کردند و قسمت‌های مختلف دست و پای رویان در حال شکل‌گیری است و شما در تصاویر سونوگرافی می‌توانید سایه‌ای از مفصل‌ها و آرنج او را ببینید.

در این هفته دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبیده که قرار است در هفته‌های بعدی از هم جدا شود و هنوز سر رویان بزرگ‌تر از بدنش است.

در هفته هفتم نیمکره‌های راست و چپ مغز رویان در حال تشکیل شدن است ولی هنوز پوست خیلی نازکی دارد و می‌توانید به‌راحتی رگ‌های او را ببینید. هر چه زمان می‌گذرد فضای داخلی دهان و دندان‌هایشان رشد می‌کنند و گوش‌ها هم رشد بیشتری پیدا می‌کنند و ظاهر زیباتری به او می‌دهند.

حالا دیگر پلک‌ها روی چشمانش را می‌پوشانند و بینی قلمی پیدا می‌شود. همان‌طور که گفتیم آپاندیس و روده‌ها هم در حال رشد و تکامل هستند و تا آخر هفته هفتم در بدن او جا می‌گیرند و به‌سرعت اندام‌ها و قسمت‌های مختلف در حال رشد هستند و گلبول‌های قرمز هم توسط کبد تولید می‌شوند و روده‌ها در اطراف بند ناف به هم می‌پیچند و بند ناف نیز با کمک رگ‌های خونی سرویس‌دهی می‌شوند. حالا قد او 0.79 سانتی‌متر و وزنش 0.5 گرم است.

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

از هفته هفتم به بعد رحمتان بزرگ‌تر می‌شود و اندازه آن تغییر پیدا می‌کند. رحمی که قبلاً اندازه یک مشت گره کرده بوده اکنون اندازه به یک گریپ‌فروت می‌شود و دردهایی را هم احساس می‌کنید که دلیل آن‌هم رشد رحم است. حالت تهوعی که از هفته‌های قبل شروع شده هنوز هم ادامه دارد و تا چهاردهمین هفته بارداری هم احتمالاً با شما همراه خواهد بود.

متأسفانه در بعضی از خانم‌های باردار این زمان بیشتر هم می‌شود پس به‌جای اینکه هرلحظه از آن گله و شکایت کنید و با ناراحتی بگذرانید سعی کنید با این حالت کنار بیایید و آن را به‌عنوان یک اتفاق طبیعی بپذیرید.

برای این‌که حالت تهوع‌های شما برطرف شود می‌توانید کنار تخت خود بیسکویت یا چوب‌شور داشته باشید و یا مایعات زیادی بنوشید.

در این هفته احتمالاً احساس گرگرفتگی و گرمای شدیدی هم به سراغ شما می‌آید که واقعاً آزاردهنده است. پس بهتر است لباس‌های خنک‌تر و کمتری بپوشید و اگر غذا خوردن باعث می‌شود که حس سنگینی زیادی به شما دست بدهد نگران نباشید چون طبیعی است و علت آن روند کندتر هضم غذا در این دوران است و دلیل این کندتر شدن روند هضم غذا این است که بدن وقت داشته باشد مواد غذایی مفید را بگیرد تا به رویان هم برساند.

احتمالاً در این هفته یبوست هم داشته باشید زیرا هورمون پروژسترون باعث مختل شدن عملکرد روده‌ها شده و این جریان موجب یبوست می‌شود.

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

مراقبت‌های بارداری

امیدواریم تا این هفته به پزشک متخصص مراجعه کرده باشید، اما اگر هم این کار را انجام نداده‌اید حتماً حالا دیگر به یک پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که وضعیت شما را بررسی کند. معمولاً با پرسیدن سؤالاتی در رابطه با سابقه بارداری قبلی، عوارض ژنتیکی و سابقه بیماری به اطلاعات کاملی از شما می‌رسد و جدول اضافه‌وزن را به شما می‌دهد که بدانید مقدار طبیعی و نرمال اضافه‌وزن در این دوران به چه صورت است. درصورتی‌که از شرایط نرمال آگاه باشید می‌توانید مغایرت‌ها را خیلی سریع با پزشک در میان بگذارید.

اگر حالت تهوع صبحگاهی شما از حالت عادی به حالت آزاردهنده تبدیل شده و مدام به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش حالت تهوع هستید می‌توانید راه‌حل‌های زیر را پیش بگیرید:

میزان خواب شما در طول شبانه‌روز تأثیر زیادی در این حالت دارد، پس بهتر است حداقل 8 ساعت در طول شب بخوابید و هر وقت خسته شدید استراحت کنید زیرا بدن شما وقتی‌که خسته می‌شود ضعیف‌تر خواهد شد و خیلی راحت‌تر حالت تهوع بر شما غالب می‌شود.

ویتامین‌هایی که مربوط به دوران بارداری هست را به همراه مقدار زیادی آب و یا همراه غذا مصرف کنید زیرا ممکن است میزان مواد مغذی که در این ویتامین‌ها وجود دارد باعث به‌هم‌ریختگی دستگاه گوارش شما شود و حالت تهوع را تشدید کند.

درصورتی‌که با مصرف ویتامین‌ها در کنار غذا هنوز هم معده شما اذیت می‌شود با دکتر خود در میان بگذارید تا مواد مغذی و ویتامین‌هایی که سبک‌تر یا کمتر هستند برای شما تجویز شود.

درصورتی‌که کنترل لازم بر محیط اطراف خود را دارید سعی کنید هر عاملی که موجب تهوع می‌شود را دور کنید. مثل شمع، عود و تمیزکننده‌های خانگی باید از دسترس شما خارج شوند و بهتر است مواردی که روی کیفیت فضا تأثیرگذار هستند مثل نور، کیفیت هوا و درجه حرارت اتاق را هم تنظیم کنید تا حالت آرامش بیشتری داشته باشید.

مراقبت‌های بارداری

تغذیه در دوران بارداری

از هفته هفتم مقدار مصرف آهن شما باید با استفاده از مواد غذایی افزایش پیدا کند و با مشورت کردن با پزشک خود باید مولتی‌ویتامین‌های بارداری را مصرف کنید. از تأثیرگذارترین هفته‌های دوران بارداری هفته پنجم تا هشتم است که بیشترین تأثیر را در رشد سیستم عصبی، تنفسی، گوارشی، گردش خون و سیستم تولیدمثل دارد و بیشترین توجه به مواد غذایی باید در این هفته باشد.

آهن و ویتامین‌هایی که با مصرف مواد غذایی در طول دوره بارداری به دست می‌آیند اهمیت زیادی دارند.

بالا رفتن حجم خون در طول دوره بارداری و نیازهایی که جنین در حالت رشد دارد باعث می‌شود که مادر در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن و کم‌خونی قرار بگیرد و اگر مواد غذایی را طوری ترتیب دهید که این آهن تأمین شود کمک زیادی به‌سلامتی این دوران کرده‌اید. آهن در برخی مواد غذایی به‌راحتی قابل‌دسترس هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به گوشت گاو و مرغ اشاره کرد. همچنین بعضی از مواد غذایی سرشار از آهن هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به سبزیجات برگ سبز، نخود و لوبیا اشاره کرد. مواد غذایی مثل گوجه‌فرنگی و پرتقال هم ویتامین سی فراوانی دارند و بهتر است آن‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به جذب آهن هم کمک کنند.

مقدار آهنی که باید در طول دوره بارداری مصرف شود حدود 27 میلی‌گرم است که بیشتر قرص‌های مولتی‌ویتامین‌های بارداری شامل آن هستند، پس بهتر است از مصرف آن‌ها غافل نباشید زیرا در این صورت فولیک اسید، آهن و مواد معدنی مفید و ویتامین‌های زیادی در اختیار بدن شما قرار می‌گیرند که کمبودهای بدن شما را جبران می‌کنند و در رشد بهتر جنین شما را یاری خواهند کرد. البته مصرف مولتی‌ویتامین‌ها شما را از خوردن مواد غذایی که اشاره شد بی‌نیاز نمی‌کند و هنوز هم مواد غذایی سالم و مفید در اولویت هستند.

آزمایش‌های بارداری

درصورتی‌که زن‌های باردار در معرض بیماری‌های آمیزشی قرار گرفته باشند معمولاً پزشکان یک آزمایش برای بررسی عفونت سفلیس و ایدز برایشان تجویز می‌کند. شخصی که به سفلیس مبتلا است و آن را درمان نکرده باشد می‌تواند آن را به فرزند خود منتقل کند و درصورتی‌که ایدز در مادر باردار تشخیص داده شود پزشکان تلاش خود را می‌کنند تا کودک به این ویروس مبتلا نشود.

آزمایش‌های بارداری

طبیعی یا سزارین؟

هنگامی‌که زایمان به‌صورت طبیعی اتفاق می‌افتد آسیب خاصی به روده‌ها وارد نمی‌شود، اما در طی جراحی سزارین احتمال آسیب‌دیدگی روده‌ها وجود دارد. البته به‌طورکلی انسداد روده یکی از عوارض بیشتر جراحی‌هاست که موجب اختلال در مجاری دستگاه گوارش می‌شود چون حرکت روده‌ها کند می‌شود یا متوقف می‌شود و محتویاتی که نباید، داخل روده می‌ماند و همین قضیه مشکل‌ساز خواهد بود. ولی بازهم درنهایت پزشک متخصص با بررسی شرایط مادر باید نوع زایمان را تعیین کند.

طب سنتی در بارداری

گیاهانی مثل پوست ریشه زرشک، بابونه، پونه معطر، افسنتین، فلوس، سنبل چینی، جعفری فرنگی، مینا و نعناع کوهی نباید در طول دوران بارداری مصرف شوند. توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان زنان باردار در طول دوره بارداری از گیاه بولاغ‌اوتی استفاده نکنند چون باعث سقط‌جنین می‌شود. همچنین غذاهای مانده مخصوصاً غذاهای گوشتی از قبل مانده برای زن آبستن تجویز نمی‌شود و مضر خواهد بود.

بهتر است تا جایی که امکان دارد غذاهایی مثل سوسیس و کالباس و ژامبون و ساردین و کنسرو ماهی‌های مانده در طول دوره بارداری مصرف نشود.

روابط زناشویی در هفته هفتم بارداری

در این روزها شما مدام احساس خستگی دارید و علت اصلی خستگی فیزیکی تغییرات هورمونی است. بهتر است برای اینکه بیشتر دچار خستگی و کمبود انرژی نشوید مدت‌زمان آمیزش‌های خود را هم کمتر از قبل کنید، زیرا در سه ماهه اول بارداری بعد از ارگاسم بیشتر خانم‌های باردار دل‌درد و کمردرد می‌گیرند که ماساژ دادن می‌تواند تسکین خوبی برای این درد باشد که حس خوشایندی به او بدهد. پس از همسر خود بخواهید که با ماساژ دادن کمردرد و دل‌درد شما احساس محبت خود را به شما نشان دهد.

وظیفه همسران در دوران بارداری

بیشترین و بهترین کاری که شما در طول دوران بارداری می‌توانید برای همسر خود انجام دهید این است که او را درک کنید. معمولاً خانم‌های باردار در اولین ماه‌های بارداری خود احساس تهوع صبحگاهی دارند و به بیشتر طعم و بوها حساس هستند و آن‌ها را اذیت می‌کند، که احتمالاً این شرایط برای هر دو طرف سخت و آزاردهنده است. شما می‌توانید به‌عنوان یک همسر خوب شرایط خانه را برای او بهتر کنید و یک محیطی برای او فراهم کنید که حساسیتش را کاهش دهد. به‌طور مثال از عطر و صابون و بوهایی که او را آزار می‌دهد دوری کنید. وقتی‌که همسرتان حالت تهوع دارد از او دور نشوید و کنارش باشید و حالش را جویا شوید، زیرا این توجه‌ها او را ازلحاظ روحی در حالت بهتری قرار می‌دهد و تحمل شرایط برای او راحت‌تر خواهد بود.

سونوگرافی در بارداری



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47366

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *