تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-ششم-بارداری

هفته ششم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری هفته‌ای پر از حس‌های مختلف و لذت‌بخش است که شما نوسانات رفتاری زیادی را از این به بعد خواهید داشت. برخی از روزها بسیار شاد و خوشحال هستید و روزهای دیگر سراسر غم، ولی باید بدانید که همه این رفتارها هرچقدر هم نوسان داشته باشد طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست چون علت اصلی این تغییرات، تغییر میزان هورمون‌ها است و وقتی‌که در کنار هیجانات این دوره قرار می‌گیرد امری طبیعی است. در هفته ششم قلب جنین شکل می‌گیرد و اولین جریان خون در وجود جنین حس می‌شود. در ادامه با وضعیت جنین در هفته ششم بارداری و وضعیت مادر در هفته ششم بارداری و موارد مهم دیگر آشنا خواهید شد.

 هفته ششم بارداری

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

در این روزها رویان شما در حال رشد است و شرایط حساسی را پیش رو دارید به همین دلیل است که عوامل بیرونی هم تأثیر زیادی روی او خواهد داشت و بیشترین ناهنجاری‌های مادرزادی در این دوران رخ می‌دهند، زیرا رویان رفته‌رفته شباهت بیشتری به انسان پیدا می‌کند.

برای تغییر قیافه چند نقطه تیره‌رنگ در صورت جنین ایجاد می‌شود که با رشد آن‌ها چشم‌ها و بینی شکل می‌گیرند. در اطراف سر او نیز حفره‌هایی به وجود می‌آیند که گوش‌هایش را تشکیل خواهند داد. از این هفته شما می‌توانید دست‌وپاهای جنین خود را ببینید ولی تنها چهار برجستگی در اطراف بدن او مشخص خواهد شد که به‌تدریج تکامل پیدا می‌کند. در بالای چین‌خوردگی‌هایی که گردن و بدنه جنین را تشکیل می‌دهند یک سوراخ وجود دارد که به دهان او تبدیل می‌شود و سرعت رشد و تکامل اندام‌ها در این هفته به‌تدریج بیشتر می‌شود و بافت بدنی پشت رویان زودتر از بافت جلویی رشد خواهد کرد و به همین دلیل است که ظاهر خمیده‌ای به اندام او می‌دهد و شبیه اسب دریایی می‌شود. در این هفته قد او 0.15 سانتی‌متر و وزنش 0.1 گرم است.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

احتمالاً این روزها حالتان زیاد خوب نیست و خستگی‌ها و حالت تهوع‌های صبحگاهی حسابی شما را کلافه کرده است و میل زیادی به غذا خوردن ندارید و مدام احساس خستگی می‌کنید و بیشتر اوقات حتی حوصله ندارید با کسی صحبت کنید؛ اما همه این‌ها طبیعی است و فقط بعضی از نشانه‌های بارداری است. ولی شما می‌توانید همه آن‌ها را تحمل کنید و دوره بارداری خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت و سپری کنید.

طبیعی است که مشکلاتی که در این روزها برای شما پیش بیاید و خیلی احساس خوبی نداشته باشید و حتی گاهی با یک عطسه و یا خنده کمی ادرار از شما ترشح می‌شود که کلافگی این روزهای شما را تشدید می‌کند. این امر هم طبیعی است چون رحم رفته‌رفته بزرگ‌تر می‌شود و فشار زیادی به مثانه وارد می‌شود و به همین دلیل نباید برای دستشویی رفتن تنبلی کنید و در فاصله‌های زمانی کوتاه به دستشویی بروید تا این اتفاق برایتان نیفتد. اگر هم پزشک توصیه کرده که استراحت مطلق داشته باشید استفاده از نوار بهداشتی می‌تواند برای شما در این دوران بهتر باشد.

برای این‌که در این دوران بی‌اختیاری ادراری به کمترین حد ممکن برسد می‌توانید ورزش‌های کف لگنی تقویت‌کننده عضلات واژن انجام دهید که باید ماهیچه‌های اطراف واژن و مقعد خود را به حالت فشرده نگه دارید، به این صورت که نمی‌خواهید دستشویی بروید و بعد ماهیچه‌ها را منقبض کنید و به تنفس ادامه دهید و سپس ماهیچه‌ها را رها کنید.

احتمال لکه بینی در این دوران زیاد است و گاهی بعد از ادرار یکسری لکه‌هایی می‌بینید که ممکن است شما را بترساند، اما طبیعی است. ولی اگر زیادتر شد بهتر است با پزشک در میان بگذارید.

از دیگر حالت‌هایی که ممکن است برای مادر در هفته ششم بارداری رخ بدهد یبوست است و باید بدانید که این هم طبیعی است و با انجام مراقبت‌های بارداری و تغذیه درست به‌مرور برطرف خواهد شد.

وضعیت رحم مادر در هفته ششم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته ششم بارداری

در هفته ششم باید آزمایش‌های مختلفی بدهید. نمونه ادرار و خون شما برای بررسی موارد مختلف نیاز خواهد شد.

نمونه ادرار شما میزان قند خون و عفونت‌هایی که در بدن شما وجود دارد را مشخص می‌کند.

نمونه خون هم گرفته می‌شود تا آزمایش‌هایی انجام می‌شود که سطح هورمون‌های بارداری و کم‌خونی شما بررسی شود.

ازجمله موارد دیگری که طی آزمایش خون آن را بررسی می‌کنند سرخجه، آبله‌مرغان و بیماری‌های مقاربتی مثل هپاتیت ب، سفلیس، سوزاک و کلامیدیا است که فقط یک‌بار در همان ابتدا انجام می‌شود تا بررسی‌های روی بدن شما به‌صورت دقیق‌تر اتفاق بیفتد.

معاینه فیزیکی هم در هفته ششم بارداری انجام می‌شود. البته از این به بعد فشارخون شما هم مرتب اندازه‌گیری می‌شود. گاهی اوقات حتی پزشک سینه‌های شما را معاینه می‌کند.

باید در هفته ششم تست پاپ اسمیر هم انجام شود تا پزشک یا ماما بتواند وضعیت رحم و شکم شما را معاینه کند. گاهی اوقات از روی شکم معاینات انجام می‌شود و گاهی اوقات داخل رحم بررسی خواهد شد.

در این شرایط باید بهداشت را به‌خوبی رعایت کنید و خیلی مراقب سلامت خود باشید تا هرگونه آلودگی راهی به بدن شما نداشته باشد. از نزدیک شدن به افراد بیمار هم خودداری کنید و حتی به زباله‌ها هم نزدیک نشوید. بعضی از افراد علاقه‌مند به خوردن مواد غذایی خام هستند اما در این دوره نباید مواد غذایی را هم به‌صورت خام مصرف کنید و همه را بپزید. مواد غذایی باز را در برنامه غذایی خود قرار ندهید. همچنین لبنیاتی که پاستوریزه نیستند نباید در دوره بارداری شما مصرف شوند.

مراقبت‌های بارداری در هفته ششم بارداری

تغذیه در بارداری

حالت تهوع، استفراغ و نوسانات اخلاقی جزو بیشترین علائم بارداری است که در این دوران مشاهده می‌کنید ولی نیازی نیست نگران باشید. حتی داشتن این علائم خوشایند است چون خطر سقط‌جنین و ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد، به‌نوعی نشان می‌دهد که هورمون‌های مناسبی در بدن شما ساخته شده است. برای کاهش این حالت تهوع می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

در طول روز میان وعده مصرف کنید.
غذاهای چرب و سرخ‌شده و تند را به‌شدت کم کنید.
برای اینکه بدن شما هیدراته بماند مایعات زیادی مصرف کنید.
به‌طورکلی از غذاهای سالم استفاده کنید.
آزمایش‌های بارداری

یکی از آزمایش‌هایی که توصیه می‌کنیم در طول دوران بارداری حتماً انجام دهید آزمایش هپاتیت ب است. توصیه پزشک برای انجام این آزمایش نشان‌دهنده مشکوک بودن شما به این بیماری نیست. وقتی‌که این آزمایش انجام شود نتیجه آن نشان می‌دهد که آیا شما حامل هپاتیت ب هستید یا نه.

درصورتی‌که حامل این هپاتیت باشید پزشک گلوبولین ایمنی هپاتیت ب و اولین دوره واکسن هپاتیت ب در 12 ساعت بعد از تولد را برای کودک تزریق می‌کند و دوره دوم در ماه اول یا دوم و مرحله سوم هم در 6 ماهگی به کودک داده می‌شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

سونوگرافی‌های مهم

وقتی‌که برای اولین بار برای انجام سونوگرافی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید معمولاً وضعیت قرارگیری جنین در داخل یا خارج رحم و سالم بودن، رشد و سن حاملگی را بررسی خواهد کرد؛ زیرا در اولین سونوگرافی قلب جنین دیده خواهد شد و حداکثر تا هفته هشتم بارداری می‌توانید دیگر صدای قلب او را هم بشنوید.

چیزی که در این دوران اهمیت زیادی برای پزشک دارد اندازه‌گیری قد جنین از نوک سر تا پایین باسن است زیرا در این حالت می‌تواند سن دقیق بارداری را تعیین کند. حتی با این سونوگرافی یک‌قلو و دوقلو و چندقلو بودن جنین مشخص می‌شود.

با انجام سونوگرافی ترانس واژینال هم در هفته 4 و نیم بعد از اولین روز آخرین قاعدگی قلب جنین پیدا می‌شود و می‌توانید از فاصله کمتری به قلب او نگاه کنید.

انجام سونوگرافی رشد جنین از هفته ششم تا هشتم بارداری ارزیابی می‌شود که بهترین وقت برای تعیین سن دقیق بارداری و حاملگی هفته هشتم است.

سونوگرافی هفته ششم

طبیعی یا سزارین؟

جراحی سزارین اغلب می‌تواند باعث آسیب رساندن به مثانه شود، درصورتی‌که در زایمان طبیعی احتمال این آسیب‌دیدگی بسیار کمتر است. همچنین در طی عمل سزارین عفونت‌های ادراری به علت ضربه و آسیب‌هایی که به سیستم ادراری وارد می‌شود محتمل‌تر خواهد بود ولی در زایمان طبیعی به علت فشاری که سر جنین به مجرای ادرار وارد می‌کند احتمال خیلی کمتری خواهد داشت؛ اما ممکن است گاهی باعث بی‌اختیاری ادرار به‌صورت موقتی شود؛ اما به‌طورکلی وقتی‌که زایمان به‌صورت سزارین انجام می‌شود آسیب بیشتری به مجرای کلیه وارد خواهد شد. ولی درنهایت پزشک تعیین‌کننده نوع زایمان بر اساس بررسی‌های که انجام می‌دهد خواهد بود.

طب سنتی در بارداری

در ماه سوم بارداری خوردن کندر خطر زیادی ندارد اما در ماه‌های بعدی می‌تواند برای جنین ضررهایی به همراه داشته باشد. هر چیزی که قاعده آور باشد مثل نخود، لوبیا، کنجد، گلرنگ، مواد تند و تلخ همچنان زیتون کال و مواردی که باعث ایجاد باد می‌شوند مثل نخود، باقلا، لوبیا، کنجد و کرفس برای زنان باردار خیلی مناسب نیستند.

موارد ممنوعه در هفته ششم بارداری

انجام حرکات ورزشی هیچ مشکلی در زمان بارداری ایجاد نمی‌کند اما در هفته‌های اول بارداری توصیه پزشکان این است که ورزش‌های سبک‌تری مثل نرمش و کشش و پیاده‌روی انجام شود و از انجام ورزش‌های سنگین‌تر و سخت هوازی، دویدن طولانی و صخره‌نوردی جداً خودداری کنید و هیچ‌گونه ورزش سنگینی در طی دوره بارداری انجام ندهید.

البته گاهی اوقات پزشک متخصص استراحت مطلق را پیشنهاد می‌کند که در این شرایط پیاده‌روی هم برای مادر ضرر دارد؛ ولی اگر در شرایط متعادل و معمولی به سر می‌برید می‌توانید در طول روز نیم ساعت و 3 بار در هفته پیاده‌روی انجام دهید زیرا عضلات شکم شما را تقویت می‌کند و زایمان راحت‌تری خواهید داشت. گاهی اوقات یکسری تمرینات ساده در طول بارداری باعث می‌شود که علاوه بر حفظ اندام شما انقباضات عضلات لگن و ران هم کاهش پیدا می‌کند و درد پشت و کمر تسکین می‌یابد.

موارد ممنوعه هفته ششم بارداری



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47354

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *