تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-پنجم-بارداری

هفته پنجم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته پنج بارداری

اکنون‌که وارد هفته پنجم بارداری شده‌اید درگیری شما هرروز بیشتر از قبل شده و مسئولیت‌های جدیدی پیش رویتان قرار دارد و حس و حال‌های متفاوتی را هم تجربه می‌کنید. حالا همه‌ی هورمون‌های شما فعال شده‌اند و بیشتر رفتارها و خلقیات شما به‌صورت نوسانی در حال تغییرند‌.

در این هفته دیگر جنین رشد خود را آغاز کرده و علائم مختلفی مثل تهوع‌های گاه‌وبیگاه، درد سینه و خستگی و تکرر ادرار به سراغ شما می‌آید و چون هنوز به این حالت عادت نکرده‌اید برایتان تازگی دارد و مشکلاتی با آن خواهید داشت. ولی اگر آگاهی کامل‌تری در رابطه با آن‌ها داشته باشید بهتر می‌توانید شرایط را مدیریت کنید زیرا هیچ‌کدام از آن‌ها قرار نیست تا انتها همراه شما باشند و رخ دادن این اتفاقات طبیعی است.

پس بدون نگرانی این دوران را با خیال راحت سپری کنید. در ادامه با وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری و وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری و سایر اطلاعات بااهمیت در این حوزه آشنا خواهید شد.

هفته پنجم بارداری

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

در این مرحله تقریباً رویان شبیه یک بچه قورباغه شده است. شاید خیلی‌ها از این تشبیه خوششان نیاید اما دقیقاً به همین شکل است و فرم بدن او مثل حرف C انگلیسی شده که یک سر و یک بدن شبیه c دارد و اندازه تقریبی آن اندازه یک دانه کنجد یعنی 2 میلی‌متر است.

از همین هفته پنجم یا هفته ششم می‌توانید ضربان قلب جنین خود را که به‌اندازه دانه کنجد شده بشنوید. حالا رویان لایه‌های مختلف دارد که لایه خارجی مغز، نخاع، پوست و موی او را تشکیل خواهد داد و لایه میانی هم درنهایت منجر به تشکیل قلب، سیستم گردش خون، عضله، استخوان، کلیه و سیستم تناسلی می‌شود و لایه داخلی هم تشکیل کبد، روده، پانکراس و مثانه را می‌دهد.

اکنون رویان به‌تدریج تغییر قیافه می‌دهد و سلول‌های بدن و اندام‌های مهمی مثل کبد، کلیه و سیستم عصبی را می‌سازند و رفته‌رفته قسمت‌های مغز و نخاع و ستون فقرات هم رشد می‌کنند و تکمیل‌تر می‌شوند و در کنار آن ناخن و غده‌های سینه هم دارند.

حالا قد آن‌ها 0.23 سانتی‌متر و وزن آن‌ها 0.19 گرم است.

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

از این هفته بیشتر علائم بارداری بروز می‌کند. درصورتی‌که سینه‌های شما درد می‌کند یا زودتر از قبل خسته می‌شوید و با تکرر ادرار روبه‌رو هستید باید دقت زیادی به این علائم داشته باشید زیرا بدن زنان باردار در این هفته‌ها خون بیشتری تولید می‌کند تا غذا و اکسیژن کافی به کودک برسد.

ضربان قلب شما نیز برای برقراری تعادل، بیشتر از قبل می‌شود و همین موارد باعث ایجاد احساس سردرد، گیجی و افزایش خستگی می‌شود. درد سینه‌ها شبیه سوزن سوزن شدن است که کمی آزاردهنده خواهد بود و احتمالاً هاله رنگی دور سینه تیره‌تر می‌شود و سینه‌های شما بزرگ‌تر از قبل خواهد شد.

ویار زنان باردار هم از هفته پنجم آغاز می‌شود و دلیل اصلی آن عدم تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر می‌باشد و حالت‌های روحی و روانی خاص و نیازهای تغذیه خاص در او به وجود می‌آید.

به‌طور مثال گاهی اوقات دل آن‌ها پنیر می‌خواهد که این نشان می‌دهد بدن آن‌ها سدیم کم دارد و درصورتی‌که هوس بستنی می‌کنند یعنی کلسیم و چربی آن‌ها پایین آمده و بدن اعلام نیاز می‌کند.

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته پنجم بارداری

از این هفته ملاقات‌های شما با پزشک آغاز شود و پزشکان معمولاً با استفاده از یک فرمول زمان زایمان شما را تخمین می‌زنند؛ برای این کار باید اولین روز از آخرین دوره قاعدگی را یادداشت کرده باشید تا محاسبات به‌درستی انجام شود.

اگر از قبل دارویی مصرف می‌کردید حالا که باردار هستید باید مصرف آن‌ها را کنار بگذارید زیرا تأثیر مستقیم بر روی جنین شما خواهد داشت.

درصورتی‌که اطلاعی از بارداری نداشته‌اید و دارو مصرف کرده‌اید باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید که توصیه‌های لازم در این رابطه را برای شما انجام دهند.

هیچ‌وقت به توصیه بقیه افراد غیر مطلع، از داروهای مختلف و داروهای گیاهی استفاده نکنید.

سعی کنید علاوه بر تغذیه به همه فاکتورهای سلامتی توجه داشته باشید. به‌طور مثال اگر دندان‌های خراب دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان از بابت تمامی فاکتورهای سلامت در طول دوره بارداری راحت باشد.

تغذیه در دوران بارداری

در طول دوره بارداری باید توجه زیادی به تغذیه خود داشته باشید که هم برای سلامت شما و هم چنین مناسب باشد.

پس بهتر است یک رژیم غذایی متعادل در نظر بگیرید و فراموش نکنید که در رژیم غذایی متعادل باید گروه‌های مختلف مواد غذایی و تمام چیزهایی که بدن به آن احتیاج دارد را قرار دهید و نباید خوردن یک نوع غذایی به‌خصوص را تکرار کنید.

بدن به موارد مختلفی نیاز دارد پس باید برنامه غذایی خود را طوری ترتیب دهید که در طول دوران بارداری و شیردهی با کمک پزشک بتوانید بدن خود را در بهترین حالت قرار دهید.

در این دوران باید بیش از همیشه آب بنوشید. شیر و آبمیوه‌های طبیعی و آب می‌توانند وضعیت بدن شما در متعادل نگه دارند.

در کنار آن‌ها باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را هم داشته باشید و به‌جای نان سفید از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید تا فیبر و منیزیم بیشتری به بدن شما برسد.

علاوه بر آن زینک، روی، ویتامین e و ویتامین ب 6 بدن هم با این روش فراهم می‌شود.

ازجمله غلات سبوس‌دار می‌توان به برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس‌دار اشاره کرد که مصرف همه آن‌ها در دوره بارداری پیشنهاد می‌شود.

تغذیه هفته پنجم بارداری

آزمایش‌های بارداری در هفته پنجم

یکی از آزمایش‌هایی که در دوران بارداری انجام می‌شود آزمایش ایمنی نسبت به سرخجه است که طی آن میزان آنتی‌بادی‌هایی که مربوط به ویروس سرخجه در خون است اندازه‌گیری خواهد شد؛ که تعیین می‌شود آیا زن باردار ایمنی لازم برای این عفونت را دارد یا خیر؟

معمولاً ایمنی در بدن اکثر افراد وجود دارد یا اینکه قبلاً واکسینه شده‌اند یا در کودکی دچار سرخجه شدند.

اما در دوره بارداری داشتن این ویروس می‌تواند منجر به سقط‌جنین شود یا اینکه زایمان زودتر از وقت آن انجام شود یا کودک مرده به دنیا بیاید یا نقص‌های مختلفی در طول رشد او ایجاد شود که همه این‌ها وابسته به مدت‌زمانی است که فرد به آن ویروس ابتلا پیدا کرده است. با انجام این آزمایش تا حد زیادی نگرانی‌های ممکن برطرف خواهد شد.

 آزمایش‌های بارداری در هفته پنجم

طبیعی یا سزارین؟

معمولاً در طی زایمان خونریزی اتفاق می‌افتد اما میزان مشخصی دارد. در طی زایمان طبیعی به‌صورت متوسط حدود 500 تا 700 میلی‌لیتر خون از دست می‌رود که در طول زایمان سزارین میزان آن بیشتر است و گاهی اوقات حتی دو برابر خواهد بود و به 1000 میلی‌لیتر می‌رسد.

به همین دلیل است که خیلی از افراد زایمان طبیعی را مناسب‌تر می‌دانند اما بازهم پزشک متخصص تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

موارد ممنوعه در هفته پنجم بارداری

در این زمان باید دقت زیادی در مصرف ادویه‌ها داشته باشید. خصوصاً سه ماهه اول بارداری چون زعفران احتمال سقط‌جنین را افزایش می‌دهد.

همچنین گلپر و آویشن جزو ادویه‌های محرک محسوب می‌شوند که زنان باردار نباید از آن استفاده کنند و اگر بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوره بارداری، مخصوصاً سه ماهه اول مصرف شود سقط‌جنین صورت می‌گیرد. زنان باردار نباید در طول دوره بارداری حتی به مقدار خیلی کم از دارچین و فرآورده‌های آن استفاده کنند زیرا باعث زایمان زودرس خواهد شد.

علاوه بر آن باید مصرف بابونه و پونه هم قطع شود زیرا آن‌ها هم مشکلات قابل‌توجهی را برای زنان باردار ایجاد می‌کنند.

سه ماه اول بارداری

طب سنتی در بارداری

تصور اشتباهی که در رابطه با طب سنتی در بین عوام جا افتاده این است که فکر می‌کنند داروهای گیاهی ضرری برای بدن ندارد، اما اگر یک دارو در زمان نامناسب مصرف شود قطعاً ضرباتی به همراه خواهد داشت.

اگر تصمیم دارید در این دوره از دم‌نوش‌های گیاهی و سنتی استفاده کنید حتماً با مشورت پزشک این کار را انجام دهید. به‌طور مثال آن دسته از خانم‌های بارداری که فشارخون بالایی دارند به‌هیچ‌عنوان نباید گیاه بابونه مصرف کنند چون مصرف زیاد آن فشارخون را بالا می‌برد.

کسانی که باردار هستند یا شیرده، نباید بابونه مصرف کنند چون دردهای شکمی در آن‌ها ایجاد می‌شود و امکان سقط‌جنین وجود خواهد داشت.

ویار به همسر

معمولاً در سه ماهه اول بارداری و از همین هفته پنجم ویار خانم‌های باردار آغاز می‌شود و به مدل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. بعضی از آن‌ها حالت تهوع شدید دارند و از بعضی چیزها به‌شدت دوری می‌کنند و یا هوس غذاها و خوراکی‌های مختلف می‌کنند. ولی سخت‌ترین و عجیب‌ترین ویارهایی که در برخی از خانم‌های باردار مشاهده می‌شود ویار آن‌ها به همسرشان است، به‌طوری‌که از بوی همسرشان هم بدشان می‌آید ولی باید بدانید که این موضوع هم طبیعی است و اگر می‌خواهید او ناراحت نشود باید این موضوع را بین خودتان حل کنید و در رابطه با آن صحبت کنید.

بهتر است برای همسر خود این موقعیت را توضیح دهید و ضمن ابراز علاقه به او بگویید که به دلیل علائم بارداری و حالت‌هایی که به شما دست می‌دهد مدت‌زمانی نمی‌توانید او را نزدیک خود داشته باشید. ولی نباید توجه و محبت شما به او کم شود حتی اگر نمی‌توانید او را در آغوش بگیرید و در کنار او باشید می‌توانید با پیام‌های خود عشق و علاقه‌تان را به او ابراز کنید.

 ویار به همسر



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47343

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *