تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-بیست-و-پنجم-بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

اکنون‌که وارد هفته بیست و پنجم بارداری شده‌اید درواقع هفت‌ماهگی را شروع کرده‌اید و احتمالاً در این روزها بیشتر احساس عصبانیت می‌کنید و کلافه شده‌اید و روزها را می‌شمارید تا زودتر تمام شود.

تکرر ادرار، افزایش وزن و بدخوابی‌ها باعث آشفته شدن بیشتر حال شما شده است، اما باید تمام این شرایط را تحمل کنید تا دوران بارداری به خوبی و سلامت پشت سر گذاشته شود تا درنهایت بتوانید فرزند دلبند خود را در آغوش بکشید. پس بهتر است با داشتن اطلاعات تکمیل‌تر در رابطه با هفته بیست و پنجم بارداری خود را برای گذراندن به سلامت این دوران آماده کنید و کاملاً حواستان به سلامت خود و جنین داخل شکمتان باشد.

در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری و وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری و سایر اطلاعات مفید در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می‌توانید با کسب این اطلاعات مفید، این دوران را با راحتی و اطمینان خاطر بیشتری پشت سر بگذارید.

هفته بیست و پنجم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

با گذشت زمان جنین تکامل بیشتری پیدا می‌کند و نحوه حرکت دست‌وپاها را بهتر از قبل یاد می‌گیرد. در این زمان جنین صداها را خیلی واضح‌تر می‌شنود و متوجه تمام کارها و رفتارهای شما می‌شود.

همچنین در این هفته موهای جنین که از قبل رنگی نداشته، کم‌کم رنگ می‌گیرد و ابروها و مژه‌ها هم به‌صورت کامل‌تر درمی‌آیند و به‌ صورت شکل بیشتری می‌دهند.

در هفته بیست و پنجم جنین شما هنوز هم در حالت ذخیره‌سازی بافت‌های چربی می‌باشد و دستگاه تنفسی او نیز در حال تکامل پیدا کردن است و سوراخ‌های بینی او هم باز شده و خیلی راحت‌تر نفس می‌کشد.

قد جنین در این هفته 32 سانتی‌متر و وزن او 675 گرم است.

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

اصلی‌ترین موضوعی که باعث دغدغه و نگرانی‌های خانم‌های باردار در هفته 25 می‌شود اضافه‌وزن آن‌هاست زیرا در این هفته به‌طور چشمگیری اضافه‌وزن رخ می‌دهد و دیگر توان سریع و تند راه رفتن مثل سابق را ندارند و حتی ممکن است به علت ورم کردن بدن کفش آن‌ها هم به پایشان تنگ شود و کمردردهای بارداری به سراغ آن‌ها بیاید و چون رحم بزرگ‌تر از قبل شده مرکز ثقل بدن به سمت جلو تغییر پیدا کرده است و رباط‌های عضلانی هم برای زایمان کردن و بالا رفتن ترشح هورمون‌های بارداری نرم‌تر شده است و به همین دلیل احساس کمردرد بیشتری دارند.

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته بیست و پنجم

برای کاهش درد کمر در هفته بیست و پنجم بارداری راهکارهای مختلفی را پیش روی شما قرار می‌دهیم که می‌توانید از هرکدام مناسب‌تر است استفاده کنید تا درد خود را کاهش دهید.

به کار بردن کفش‌های طبی برای راه رفتن و ایستادن در دوران بارداری می‌تواند موجب کاهش درد در قسمت کمر شود. اگر کفی مناسب داخل کفش باشد که قوس داخل پا را پوشش دهد و پاشنه آن کوتاه باشد فشاری که روی ستون فقرات و پاها در هنگام راه رفتن وارد می‌شود کمتر خواهد شد. به همین دلیل اضافه‌وزن می‌تواند درد زیادی در ستون فقرات ایجاد کند و به آن آسیب برساند.

از بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین خودداری کنید و اگر وقتی چیزی را بلند کردید حس کردید برای شما سنگین است خیلی زود آن را رها کنید و مقاومت به خرج ندهید.

اگر برای انجام کارهای مختلف باید به‌صورت طولانی‌مدت بنشینید بهتر است صندلی انتخاب کنید که از بدن شما محافظت کند یا برای پشتی کمر خود از یک بالشت استفاده کنید.

درصورتی‌که درد قسمت کمر شدیدتر شد می‌توانید از کمپرس گرم و سرد با فاصله 10 تا 15 دقیقه متناوب استفاده کنید تا فشار عضلانی و ورم شما کاهش پیدا کند.

تغذیه در بارداری

نوع تغذیه‌ای که در طول دوران بارداری دارید تأثیر مستقیم بر روی سلامت شما و جنینتان خواهد داشت، پس بهتر است در برنامه غذایی خود از مواد غذایی استفاده کنید که باعث ساختن و جذب کلسیم در بدن می‌شود. زیرا کلسیم مستقیماً در رشد کودک تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش قدرت بدنی مادر هم می‌شود. هر چه بیشتر مواد دارای کلسیم را مصرف کنید جنین شما قوی‌تر خواهد شد. برعکس اگر مصرف کلسیم شما کم باشد احتمال ابتلا به پوکی استخوان در فرزند شما بیشتر می‌شود پس بهتر است مواد غذایی که در ادامه اشاره می‌کنیم را در برنامه غذایی خود داشته باشید:

1 فنجان شیر کم‌چرب یا بدون چرب
1 فنجان ماست کم‌چرب
نصف فنجان پنیر رنده شده کم‌چرب
1 فنجان کلم چینی
1 فنجان آب‌پرتقال سرشار از کلسیم
1 فنجان شیر سویا سرشار از کلسیم و ویتامین دی
1 فنجان سوپ شیر

تغذیه در بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

احتمال چاقی در دوران کودکی برای آن دسته از نوزادانی که با سزارین متولد می‌شوند خیلی بیشتر از نوزادانی است که با زایمان طبیعی متولد شده‌اند.

طی تحقیقاتی که روی گروه وسیعی از زنان باردار و فرزندانشان صورت گرفته نتایج نشان می‌دهد که بیش از 7 درصد کودکان سه‌ساله‌ای که با سزارین متولد شده‌اند به چاقی مبتلا می‌شوند، ولی اگر زایمان به‌صورت طبیعی باشد این آمار به 5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

با توجه به مواردی که گفته شد شاخص توده بدن مادر و وزن نوزاد موقع تولد نقش بسیار مهمی در پتانسیل کودک برای چاقی دارد و چاقی مادر روی چاقی نوزاد هم تأثیر خواهد گذاشت.

موارد ممنوعه در هفته بیست و پنجم بارداری

درصورتی‌که مبتلابه بیماری خاصی هستید و باردار شده‌اید سعی کنید حتماً با مشورت پزشک داروهای قبلی خود را ادامه دهید و هرگز آن‌ها را بدون مشورت کردن قطع نکنید. خیلی از خانم‌های باردار که از قبل دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشارخون، نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی هستند مجبور به استفاده از داروهای مختلفی هستند که وقتی متوجه بارداری می‌شوند به‌صورت خودسر آن را قطع می‌کنند ولی گاهی اوقات عوارض قطع این داروها خیلی خطرناک‌تر از مصرف آن‌هاست و ممکن است روی سلامت جنین تأثیر بگذارد و عوارض به‌مراتب بدتری داشته باشد.

درصورتی‌که به بیماری خاصی مبتلا هستید و دارو مصرف می‌کنید حتماً قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و از او بخواهید که داروهایی با دوز مناسب را برای شما تجویز کند تا با خیال راحت اقدام به بارداری کنید.

سفر در بارداری

بسیاری از خانم‌های باردار از مسافرت با ماشین‌هایی که دارای کیسه هوا هستند احساس نگرانی می‌کنند و تصور می‌کنند که بودن کیسه هوا برای آن‌ها خطرناک است؛ اما متخصصان معتقدند که برعکس وجود این کیسه‌های هوا باعث حفاظت از جنین و مادر می‌شود و وقتی‌که شما کمربند ایمنی را می‌بندید این کیسه‌ها می‌توانند کاملاً از شما مراقبت کنند. درصورتی‌که خود شما راننده باشید، بستن کمربند ایمنی باعث می‌شود که ضربه‌های ناگهانی به شما وارد نشود و وقتی‌که کیسه هوا باز شود ضربه شدید به شکم شما برخورد نمی‌کند و حفاظت بیشتری از شما خواهد شد.

سونوگرافی هفته 25

سیسمونی

اگر درصدد خرید وسایل مختلف برای سیسمونی نوزاد خود هستید سعی کنید در بین وسایل یک میز مخصوص تعویض پوشک داشته باشید و ترجیحاً این میز دارای گارد محافظ و یک بندی می‌باشد تا بتواند نوزاد را در حال چرخش نگه دارد و سلامتی او را تضمین کند.

شما می‌توانید تا 2 سالگی هم از این میز برای تعویض پوشک فرزند خود استفاده کنید. در بعضی از ست‌های سیسمونی این میز در ترکیب کمد لباس وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید و برای سال‌ها استفاده کنید.

پوشاک بارداری برای هفته بیست و پنجم

سوتین یا سینه‌بندهایی که در طی دوران بارداری مورداستفاده قرار می‌دهید اهمیت خاصی دارد چون در این دوران سینه‌های شما نسبت به قبل بزرگ‌تر و سفت‌تر می‌شود و باید از سینه‌بندی استفاده کنید که سینه‌های شما داخل آن احساس راحتی داشته باشد. سینه‌بندهای نخی برای شما مناسب‌تر هستند اما حتماً هنگام خرید روی اتیکت آن را بخوانید یا از فروشنده پرسید که میزان نخ داخل آن چقدر است؟ بهتر است تمام آن نخی باشد که مشکلی برای شما ایجاد نکند. آن دسته از سینه‌بندهایی که فانتزی هستند و قسمت پایینی سینه را پوشش می‌دهند گزینه خوبی برای دوران بارداری نخواهند بود.

دکوراسیون اتاق کودک

برای خرید سیسمونی برای اتاق کودک خود سعی کنید از تختخواب‌های چندکاره استفاده کنید که کمد و کشو میز تعویض هم در کنار تختخواب وجود داشته باشد. این‌گونه هم با یک تیر چند نشان می‌زنید و فضای کمتری اشغال می‌شود و هم خرید مقرون‌به‌صرفه تری را خواهید داشت و فضای اتاق برای بازی کودک و سایر وسایل مهم باز می‌شود.

همسران در بارداری

اکثر خانم‌های باردار توجه کافی به وقت دکتر و مراجعه به دکتر دارند، اما بد نیست شما هم به‌عنوان همسر او نشان دهید که توجه کافی به نوبت‌دهی دکتر و جلسات او دارید و گاهی با یک شاخه گل و یا شکلات یادآوری کنید که حواستان به تمام امور هست و کنار او هستید و مدام به او نشان دهید که همیشه به یاد او هستید و مراقبش خواهید بود.

هفته 25 بارداری

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=49232

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *