تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-هشتم-بارداری

هفته هشتم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته هشتم بارداری

حالا که به این هفته رسیده‌اید شما دو ماه است که باردار هستید و سن جنین شش هفته است. با ورود به این دوره تغییراتی را در درون خود احساس می‌کنید. اندازه دور سینه و کمر شما بزرگ‌تر می‌شود ولی هنوز هم حرکت جنین محسوس نخواهد بود. اما این رشد ادامه دارد و انگشت‌هایش در حال تکامل بیشتر هستند. به‌طورکلی در این هفته مادر و جنین تغییرات زیادی را متحمل می‌شوند که در ادامه با وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری و وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری و سایر اطلاعات مهم در این مورد آشنا خواهد شد.

هفته هشتم بارداری

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

در این هفته هنوز هم رویان بسیار کوچک است و قد او 14 تا 20 میلی‌متر است که خیلی راحت مثل یک شناگر ماهر درون رحم حرکت می‌کند ولی این حرکت را شما احساس نمی‌کنید.

هرچقدر زمان می‌گذرد رویان شما شباهت بیشتری به انسان پیدا می‌کند و در این هفته دیگر دست‌وپاهای او هم شکل کامل‌تری به خود می‌گیرد و انگشتان او نمایان می‌شود.

همچنین بازوها و مچ رویان رشد بیشتری پیدا می‌کند و پلک‌ها روی چشمان او را کاملاً می‌پوشاند و شما می‌توانید خیلی راحت چشمان او را ببینید اما هنوز ساختمان آن به‌صورت تکمیل درنیامده و نیاز به زمان بیشتری برای رشد دارد. حالا استخوان پای جنین محکم‌تر و بلندتر شده و هاله‌ای از لب‌های کوچک در صورت او هویدا می‌شود. در این هفته قد او 1.6 سانتی‌متر و وزنش 1 گرم است.

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری

همان‌طور که گفته شد رویان شما دائماً در حال تغییر است و شما هم باید هم‌زمان با او تغییر کنید تا تعادل در این رشد برقرار باشد. حالا گودی کمر شما پر شده و نوک سینه‌های شما بزرگ‌تر و حساس‌تر از قبل شده است و احتمالاً دردهایی را هم در قسمت رحم احساس می‌کنید که دلیل آن بزرگ‌تر شدن اندازه رحم است زیرا حالا مثل یک انار درشت شده و به قسمت‌های دیگر بدن شما فشار وارد می‌آورد و دردهایی را در ناحیه شکم و پهلو ایجاد می‌کند.

همچنین ممکن است شما انقباضاتی را هم در قسمت رحم داشته باشید ولی نیازی به نگرانی نیست و این امر کاملاً طبیعی است. ازجمله دیگر مشکلاتی که در این هفته با آن مواجه خواهید بود تنبلی و خستگی است که به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده است.

پس بهتر است به خودتان سخت نگیرید و حداقل 9 تا 10 ساعت در روز استراحت داشته باشید.

حجم خون در دوره بارداری افزایش پیدا می‌کند و احتمال اینکه عوارضی مثل خونریزی لثه، خفقان بینی و واریس به همراه داشته باشد هم وجود دارد.

هرچه حجم خون افزایش پیدا کند بدن نیاز بیشتری به آهن پیدا می‌کند پس بهتر است حتماً از ویتامین‌های روزانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا آهن موردنیاز به بدن شما برسد و کم‌خونی نگیرید.

بااینکه باردارشدن برای شما بسیار هیجان‌انگیز است و دلتان می‌خواهد باهمه اطرافیان آن را در میان بگذارید اما پیشنهاد می‌کنیم تا هفته دوازدهم صبر کنید و اجازه دهید که سه ماهه اول به پایان برسد. زیرا در سه ماهه اول بیشترین احتمال سقط‌جنین وجود دارد که اگر آن را رد کنید دیگر این احتمال به کمترین حد ممکن می‌رسد.

درصورتی‌که دردهای شکمی شما با خونریزی زیاد همراه بود باید حتماً با پزشک خود صحبت کنید و یا به او مراجعه کنید تا وضعیت سلامت شما و جنین را بررسی کند.

وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری

مراقبت‌های بارداری

هنگامی‌که از بارداری خود مطمئن شدید دیگر باید حیوانات خانگی خود را از محیط خانه دور کنید زیرا آن‌ها دچار انگل‌هایی هستند که ممکن است برای جنین شما خطرناک باشد. بعضی از آن‌ها حتی عفونت‌هایی را به همراه دارند که موجب سقط‌جنین خواهد شد.

برای خوردن گوشت سعی کنید آن را به‌خوبی بپذیرد زیرا گوشت خام عفونت‌هایی دارد که احتمال آسیب رساندن به جنین را افزایش می‌دهد. اگر به گوشت خام دست زدید حتماً دست خود را تمیز بشویید.

از محلول‌هایی که برای برطرف کردن جوش برای صورت استفاده می‌شوند خودداری کنید زیرا خطر زیادی برای جنین دارند و درصورتی‌که استفاده از آن برای شما بسیار ضروری است حتماً با پزشک مشورت کنید.

استفاده از آب گرم در حمام باعث آرامش شما می‌شود اما نباید خیلی داغ باشد زیرا آب خیلی داغ برای جنین شما خوب نیست.

بهتر است به مواد شیمیایی سمی مثل پاک‌کننده‌ها و رنگ‌ها و حلال‌ها نزدیک نشوید و تا جای ممکن از آن‌ها دوری کنید زیرا می‌توانند برای شما و جنین خصوصاً در سه ماهه اول خطرناک باشند.

از انجام هرگونه فعالیتی که موجب افتادن یا وارد شدن فشار اضافی روی شکم شما شود خودداری کنید.

همچنین از انجام ورزش‌های بیش‌ازحد و سنگین خودداری کنید.

نباید در مصرف دارو زیاده‌روی داشته باشید و برای حتی معمولی‌ترین داروها هم با پزشک مشورت کنید.

تغذیه در بارداری

به علت تغییراتی که در طول دوره بارداری در بدن شما اتفاق می‌افتد، باید رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما هم به‌گونه‌ای باشد که شرایط بهتری را برای شما و جنینتان فراهم کند. پس بهتر است برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب در طول دوره بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین برنامه و مفیدترین آن برای شما در نظر گرفته شود.

معمولاً بیشتر پزشک‌ها پیشنهاد می‌دهند که مصرف کافئین را کم کنید و تا حد امکان به زیر 200 میلی‌گرم در روز برسانید. همچنین از مصرف نوشابه‌های قندی هم خودداری کنید.

علاوه بر آن از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در حد خیلی کم استفاده کنید. به‌طور مثال ساخارین، آسپارتام، سوکرالوز، آسه سولفام-K و استویا ازجمله شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که باید در مقدار خیلی کم‌مصرف شوکد و مصرف بیشتر آن توصیه نمی‌شود.

با خوردن ماهی اسید چرب امگا 3 ای که برای رشد سیستم عصبی و مغز کودک شما نیاز است فراهم خواهد شد؛ ولی هر ماهی نمی‌تواند برای شما مفید باشد. بهتر است از خوردن شمشیر ماهی، کوسه و شاه‌ماهی که جیوه بالایی در خود دارند خودداری کنید چون برای جنین شما ضرر خواهد داشت.

از خوردن انواع مختلف سالادها در رستوران‌ها و همچنین سالاد مرغ و سالاد تخم‌مرغ و سالاد تن ماهی و سالاد غذایی دریایی جدا خودداری کنید.

از محصولات لبنی غیرپاستوریزه صرف‌نظر کنید حتی اگر شیر خام محلی به‌عنوان یک ماده مغذی به شما معرفی شد از خوردن آن صرف‌نظر کنید چون در این دوران باید حتماً محصولات لبنی پاستوریزه مصرف کنید.

تغذیه در بارداری

آزمایش‌های بارداری

بهتر است قبل از اقدام به بارداری هم آزمایش خون قند ناشتا بدهید ولی اگر قبل از بارداری این کار را نکرده‌اید معمولاً پزشک این آزمایش را برای شما تجویز می‌کند تا وضعیت قند خون شما در وضعیت ناشتا بررسی شود که وضعیت دیابت تعیین شود. اگر قند خون شما بیشتر از 93 و کمتر از 125 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد شما یک فرد پردیابتیک محسوب خواهد شد و درصورتی‌که میزان قند بیشتر باشد احتمال ابتلا به دیابت هم بالاتر می‌رود.

کسانی که سابقه خانوادگی دیابت داشته باشند و سن آن‌ها بیشتر از 35 سال باشد و همچنین سابقه سقط‌جنین و سابقه فشارخون مزمن داشته باشند و یا آن دسته از افرادی که فرد پردیابتیک تشخیص داده شده باشند آزمایش چالش گلوکز برای آن‌ها تجویز می‌شود تا وضعیت سلامت آن‌ها با دقت بیشتری بررسی شود.

آزمایش‌های بارداری

طبیعی یا سزارین؟

زایمان طبیعی و زایمان سزاریان هرکدام معایب و مزایایی دارند که بررسی وضعیت عمومی بدن شما و جنین تعیین‌کننده نوع زایمان خواهد بود. معمولاً پزشک متخصص این تصمیم را می‌گیرد. ترومبوفلبیت یکی از حالت‌هایی است که وقتی اتفاق می‌افتد خون درون سیاهرگ لخته می‌شود که بیشترین محل تشکیل لخته سیاهرگ‌های پا هستند و وقتی‌که جراحی به‌صورت سزارین اتفاق می‌افتد این خطر ده‌ها برابر بیشتر از زایمان طبیعی است. درواقع ترومبوفلبیت تورم عروقی است که در پا وجود دارد و علت آن لخته شدن خون است زیرا سلول‌های خون به‌صورت جامد تجمع پیدا می‌کنند و گردش طبیعی خون را مختل می‌کنند که می‌تواند باعث یک بیماری خطرناک شود. این اتفاق معمولاً در عروقی که نزدیک سطح پوست یا عروق عمقی‌تر هستند و یا در بین لایه‌های ماهیچه بدن اتفاق می‌افتد.

موارد ممنوعه در هفته هشتم بارداری

بهتر است در طول دوره بارداری از رنگ کردن موها صرف‌نظر کنید مخصوصاً در سه ماهه اول بارداری به‌هیچ‌عنوان به رنگ موهایتان دست نزنید چون اثرات شیمیایی رنگ مو می‌تواند موجب سقط‌جنین شود.

شما می‌توانید نهایتاً در ماه‌های آخر بارداری موهایتان را رنگ کنید و اگر تصمیم دارید از رنگ‌های سنتی مثل حنا یا رنگ‌های گیاهی استفاده کنید باید حتماً با پزشک متخصص در این رابطه مشورت کنید.

طب سنتی در هفته هشتم بارداری

در سه ماهه اول بارداری تا جایی که می‌توانید از گلپر و زعفران استفاده نکنید زیرا خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. اگر بیشتر از 2 گرم گلپر در روز در طول دوره بارداری مخصوصاً سه ماهه اول مصرف شود خطر سقط‌جنین بسیار افزایش پیدا می‌کند.

روابط زناشویی در هفته هشتم بارداری

بسیاری از زوج‌های جوان هنگامی‌که بارداری اتفاق می‌افتد از بابت داشتن رابطه زناشویی احساس نگرانی می‌کنند ولی درصورتی‌که وضعیت مادر و جنین در سلامت باشد، رابطه زناشویی آسیبی به آن‌ها وارد نخواهد کرد زیرا جنین در یک مایع آمونیاکی به‌صورت امن قرار دارد و وقتی‌که نزدیکی اتفاق می‌افتد هیچ خطری او را تهدید نخواهد کرد.

بعضی از افراد تصور می‌کنند که اگر در طول نزدیکی آلت تناسلی مرد به رحم برسد به جفت و جنین آسیب وارد می‌شود، اما پزشکان متخصص نظر دیگری دارند و این امر را درست نمی‌دانند.

در مورد ارگاسم نیازی به نگرانی نیست زیرا این انقباض‌ها متفاوت از انقباض‌های زمان زایمان است و آسیبی جنین را تهدید نمی‌کند.

ولی باید در این زمان حتماً از کاندوم استفاده کنید و از روابط نزدیک خشن دوری کنید زیرا باعث آسیب رساندن به جنین خواهد شد.

وقتی‌که نزدیکی اتفاق افتاد حتماً واژن را کاملاً تمیز کنید تا هیچ عفونتی به جنین نرسد و به‌هیچ‌عنوان از ژل‌های معطر استفاده نکنید.

روابط زناشویی در هفته هشتم بارداری

همسران در بارداری

بیشتر مردها در طول دوره بارداری احساس حسادت می‌کنند و فکر می‌کنند نقش و حضور آن‌ها کمرنگ‌تر از قبل شده و این باعث نگرانی در آن‌ها خواهد شد؛ چون تصور می‌کنند که ازاین‌پس همه توجه همسر آن‌ها به سمت فرزندان خواهد بود و دیگر کانون توجه خانواده همسر آن‌ها نیست و ممکن است رفتارهای عجیب‌وغریب از آن‌ها سر بزند. ولی باید سعی کنید همه مراحل را باهم طی کنید، از خرید وسایل سیسمونی تا معاینات پزشکی و حتی برای اولین بار شنیدن صدای قلب جنین از همسرتان بخواهید با شما همراه شود تا همان میزان که شما به آمدن فرزند خانواده علاقه و میل دارید این علاقه را در خود احساس کند.

در عوض مردها هم باید در طول دوران بارداری ازخودگذشتگی نشان دهند. اگر می‌بینید همسرتان به بوی شیر و تخم‌مرغ یا غذاهای مختلف ویار دارد با او کنار بیایید و به سراغ غذاهایی که همسرتان به آن حساسیت نداشته باشد بروید. حتی به‌جای خوردن تخم‌مرغ و املت، به خوردن نان و پنیر و گردو اکتفا کنند. همیشه همراهی دوطرفه می‌تواند فضا و اتفاقات را لذت‌بخش‌تر کند.

همسران در بارداری



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47375

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *