تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-نهم-بارداری

هفته نهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته نهم بارداری

حالا که به هفته نهم بارداری رسیده‌اید دو ماه اول را پشت سر گذاشته‌اید و در اولین هفته ماه سوم به سر می‌برید و تمام دو ماه اخیر را با سختی‌ها و شیرینی‌ها پشت سر گذاشته‌اید و شما حالا یک میزبان بسیار عزیز و محکم برای فرزند خود هستید. ولی هنوز هم در این ماه ازنظر عاطفی و روحی نوساناتی را تجربه می‌کنید که ممکن است برای شما و اطرافیان کمی آزاردهنده باشد.

گاهی اوقات خلق‌وخوی شما تغییرات لحظه‌ای دارد و تغییرات آن بسیار محسوس است. حالا همه مفصل‌های اصلی جنین هم فعالیت دارند و جنین شما می‌تواند خیلی خوب اعضای بدنش را تکان بدهد و دیگر نیازی به نگرانی نیست.

در ادامه مطلب با وضعیت جنین در هفته نهم بارداری و وضعیت مادر در هفته نهم بارداری و سایر اطلاعات پراهمیت در رابطه با این هفته آشنا خواهید شد تا بارداری بی‌خطر و سالمی را پشت سر بگذارید.

هفته نهم بارداری

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری استخوان‌های جنین شما در حال سفت شدن هستند و سروکله غضروف‌ها به‌مرور پیدا می‌شود. در این زمان هنوز هم سر جنین شما روی سینه‌اش خم است ولی نسبت به هفته‌های قبل بلوغ بیشتری پیدا کرده ولی هنوز چشم‌ها به‌صورت کامل تکامل پیدا نکرده‌اند و هر چشم یک پلک غشایی دارد.

همچنین در هفته نهم بارداری حفره‌ای که مربوط به قفسه سینه جنین است توسط یک دسته از عضلات که ساختمان عضله دیافراگم را می‌سازند از ساختار حفره شکمی جدا خواهند شد.

نخاع به‌تدریج در حال شکل‌گیری و تکامل است و او دیگر در این هفته احساس آزادی بیشتری نسبت به قبل دارد و حرکت‌های کوچک و ظریفی مثل لگدزدن و جمع‌کردن و باز کردن اندام خود را انجام می‌دهد؛ ولی به علت کوچک بودن او و ضعیف بودن حرکات شما نمی‌توانید آن‌ها را احساس کنید.

شکل‌گیری اندام‌های تناسلی جنین در این هفته اتفاق می‌افتد ولی شما هنوز هم با انجام سونوگرافی متوجه دختر و پسر بودن او نخواهید شد و باید ماه‌های بعدی را هم صبر کنید.

دانستن این موضوع باید برای شما هیجان‌انگیز باشد که بااینکه جنین شما تنها 2.3 سانتی‌متر است ولی روده، معده و لوزالمعده او در حال رشد و توسعه است و همه این موارد در بدن او جا گرفته است.

هرچه روند تکاملی روده کوچک پیش می‌رود چین‌خوردگی‌ها بیشتر می‌شود و پرزهایی شکل می‌گیرند که هنگام تولد به جذب غذای کودک کمک خواهد کرد. در همین هفته دستگاه گوارش هم شروع به فعالیت می‌کند. حالا قد جنین 2.3 سانتی‌متر و وزن او 2 گرم است.

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری هورمون‌های حاملگی به بیشترین مقدار خود می‌رسند و ترشحات مهبل هم افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن سینه شما حساس‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد. چربی زیر پوست شما افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل نیاز دارید که موهای خود را مدام بشویید. علاوه بر آن حجم خون هم در حال افزایش است. در سه ماهه دوم بارداری این مقدار به حداکثر خواهد رسید و در سه ماهه سوم کمتر از قبل خواهد شد و به تعادل نسبی می‌رسد.

احتمالاً در هفته نهم بارداری باد معده یا نفخ شما را اذیت می‌کند اما این امر کاملاً طبیعی است زیرا هورمون پروژسترون ماهیچه‌ها و عضلات را شل می‌کند و هضم غذا در بدن کندتر خواهد شد. به همین دلیل است که آروغ و باد معده بیشتر می‌شود. علاوه بر شل شدن عضله‌های شما براثر ترشح هورمون پروژسترون، عوارض دیگری مثل برفک واژن و عفونت را هم ممکن است مشاهده کنید. احتمالاً شما در این زمان اخلاق خوبی ندارید و بی‌حال و حوصله هستید و هر مشکل کوچکی برای شما بزرگ جلوه می‌کند. ولی همه این موارد طبیعی است و نیاز به سرزنش یا خودخوری نیست.

این حساسیت‌ها و نوسانات احساسی تا آخرین روزهای بارداری هم همراه شما خواهد بود و با تمام شدن بارداری به اتمام خواهد رسید. در این هفته دیگر می‌توانید حرکت‌های جنین را با استفاده از سونوگرافی ببینید و حتی صدای جنین را با استفاده از دستگاه اولتراسوند خواهید شنید.

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

مراقبت‌های هفته نهم بارداری

در طول دوره بارداری با مشاهده هر عاملی که به نظر طبیعی نیاید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی همراه با درد در دوره بارداری و خصوصاً در این هفته‌ها به همراه شما بیاید باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سعی کنید در این زمان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و خیلی سریع از پله‌ها بالا و پایین نروید چون امکان خونریزی زیاد است و به آهستگی و با استراحت پله‌ها را بالا و پایین بروید.

زمانی که بخواهید بنشینید برای اینکه فشار زیادی به بدن شما وارد نشود یک زیر پایی یا یک صندلی زیر پای خود بگذارید.

کارهای خانه مثل رنگ کردن منزل و جابجایی‌ها را قبل از بارداری انجام دهید تا در معرض بوی مواد شیمیایی و رنگ‌ها قرار نگیرید یا اگر مجبور به این کار شدید از رنگ‌های بدون بو استفاده کنید.

دیدار بعدی شما با پزشک احتمالاً در هفته هشتم تا دوازدهم بارداری باشد که ضربان قلب جنین را در این زمان می‌شنوید. در این ملاقات موارد مختلفی ازجمله وزن، فشارخون، آزمایش ادرار برای قند و پروتئین، اندازه رحم و اندازه فوندوس یعنی قسمت بالایی رحم بررسی خواهد شد.

تغذیه در بارداری

هنگامی‌که شما باردار می‌شوید این فرصت را دارید که با نگاه دقیق‌تری به عادت‌های غذایی خود داشته باشید زیرا سلامت شما و کودکتان در گرو برنامه غذایی شما خواهد بود تا هم سلامت شما حفظ شود و هم رشد جنین به‌خوبی انجام شود. رژیم غذایی سالم دارای مکمل‌های بارداری ازجمله مولتی‌ویتامین‌ها هست که باید با مشورت پزشک آن‌ها را مصرف کنید و باید از همان سه ماهه اول بارداری رژیم غذایی سالمی داشته باشید و در طول دوران بارداری هم آن را حفظ کنید تا همه مواد موردنیاز به بدن شما برسد.

تغذیه در بارداری

آزمایش‌های بارداری

یکی از آزمایش‌هایی که معمولاً در طول دوران بارداری توسط پزشک برای شما تجویز می‌شود آزمایش ادرار است تا عفونت‌های احتمالی مجاری ادراری شما بررسی شود. همچنین مقدار قند، پروتئین یا کتون در خون شما بررسی می‌شود. اگر سطح بالایی از قند در ادرار مشاهده شود می‌تواند نشان‌دهنده دیابت بارداری باشد و یا وجود پروتئین در ادرار شما در کنار فشارخون بالا نشان‌دهنده مسمومیت بارداری است. هر چه زودتر به موارد نگران‌کننده آگاه شوید روند درمان و بهبود سریع‌تر و کوتاه‌تر خواهد بود.

موارد ممنوعه در هفته نهم بارداری

اگر عادت به استفاده از لوازم‌ آرایشی و بهداشتی دارید باید حواستان به آن‌ها باشد. بعضی از لوسیون ها موادی مثل تیرولئوم، رتین-A، سالیسییلیک اسید، رتینول، اکسی بنزون و ویتامین A دارند که از طریق پوست شما جذب می‌شود و احتمال اینکه رشد نوزادتان را مختل کند بسیار زیاد است. پس به‌جای اینکه از لوسیون ها و رول‌های ضد عرق استفاده کنید، چند دقیقه دوش بگیرید. لوازم‌آرایشی را از داروخانه‌های معتبر دریافت کنید و با پزشک داروساز در مورد مواد سازنده‌ی آن‌ها صحبت کنید تا خیالتان از بابت ضرر نداشتن آن‌ها راحت باشد.

طبیعی یا سزارین؟

درصورتی‌که جفت در قسمت پایینی رحم جایگزین شود و مانع از عبور نوزاد در زایمان طبیعی باشد به آن جفت سرراهی می‌گویند که در پلان ستا اکرتا جفت به عمق دیواره‌های رحم نفوذ خواهد کرد و بعد از تولد نوزاد خودبه‌خود خارج نمی‌شود پس باید رحم درآورده شود.

وقتی‌که زایمان به‌صورت طبیعی اتفاق می‌افتد نوزاد را روی قفسه سینه می‌گذارند و هورمون‌هایی ترشح می‌شود که به جدا شدن جفت از رحم کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که باعث می‌شود از چسبندگی جفت جلوگیری شود زایمان طبیعی است ولی درنهایت پزشک متخصص با بررسی وضعیت شما و جنین تعیین می‌کند که زایمان به چه صورت انجام شود.

طبیعی یا سزارین؟

تعیین جنسیت جنین به روش سنتی

برخی افراد معتقدند که با استفاده از طب سنتی می‌توان زودتر از موعد به جنسیت جنین پی برد؛ اما طب سنتی هم مانند مدرن، معتقد است نمی‌توان به‌صورت قطعی جنسیت جنین را مشخص کرد. ولی احتمال دارد که استفاده از برخی باورهای آن‌ها برایتان مفید باشد. آن‌ها معتقدند اگر اسیدیته رحم زیاد باشد احتمالاً نوزاد دختر خواهد بود و اگر این اسیدیته کم باشد و ph رحم به سمت قلیایی شدن باشد نوزاد شما پسر می‌شود.

توجه به همسر در دوران بارداری

قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید حتماً در مورد تمام مسائل، خصوصاً مسائل مالی فکر کنید زیرا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های همسران مسائل مالی و هزینه‌های دوران بارداری و پس‌ازآن است که می‌تواند بسیار مهم باشد.

علاوه بر هزینه‌های اصلی هزینه‌های آزمایش و داروها و سونوگرافی و لوازم کودک و سیسمونی و وسایل بهداشتی و تغذیه باعث می‌شود نگرانی‌هایی برای زن و مرد ایجاد شود که راه‌حل آن را بلد نباشند. پس بهتر است راهکارهای کاهش هزینه‌های مدیریت را پیدا کنید و بعد اقدام به بارداری کنید تا نگرانی و دغدغه شیرینی این دوران را از شما نگیرد.

ازجمله وظایف همسران در طول دوره بارداری این است که همدیگر را درک کنند. خانم‌ها باید درک کنند که مرد آن‌ها نیاز به توجه و محبت دارد و درعین‌حال آقایان هم باید در کارهای خانه به همسرشان کمک کنند و در شرایط سخت این روزها و خصوصاً وقتی‌که نیاز به توجه و محبت دارند آن‌ها را تنها نگذارند. اگر می‌بینند که چیزی برای همسرشان آزاردهنده است، مثل بوی ادویه غذا یا اودکلن از آن‌ها دوری کنند. پیشنهاد می‌کنیم در این دوره از غذاهایی که بدون دردسر هستند مثل غذاهای کبابی و این‌ها استفاده کنید. تا می‌توانید یکدیگر را همراهی کنید تا این دوران به بهترین نحو پشت سر گذاشته شود.

سونوگرافی بارداری

courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47383

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *