تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-نوزدهم-بارداری

هفته نوزدهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری:

وضعیت مادر و جنین در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری حرکات و لگدهای جنین بیشتر از هر وقت دیگری است و حسابی برای خودش حرکت می‌کند و دست‌وپایش را تکان می‌دهد و گاهی اوقات با شما شوخی می‌کند و بدون در نظر گرفتن زمان به شکم شما لگد می‌زند. اگر در هفته نوزدهم بارداری برای سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید دیگر می‌توانید به‌صورت قطعی وضعیت جنسیت جنین را تشخیص دهید و ازاین‌پس می‌توانید برای خریدن وسایل سیسمونی با توجه به جنسیت فرزند خود اقدام کنید و یک اتاق زیبا برای او مهیا کنید. احتمالاً تغییراتی هم در طول هفته نوزدهم در صورت و بدن شما رخ می‌دهد که نباید از بروز این تغییرات نگران نباشید چون کاملاً طبیعی است. در ادامه با اطلاعات کامل‌تری در رابطه با وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری و وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری و سایر اطلاعات مهم و قابل‌توجه آشنا خواهید شد و با این اطلاعات می‌توانید بارداری بی‌خطر و مطمئن‌تری را تجربه کنید تا درنهایت فرزند دلبند خود را در آغوش بکشید.

هفته نوزدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

نکته جالبی که در مورد وضعیت جنین در این هفته وجود دارد این است که بااینکه هیچ ماده غذایی داخل کیسه آب وجود ندارد اما بازهم جنین شما حس چشایی دارد و بقیه حس‌ها مثل بویایی و لامسه از این هفته در او فعال می‌شوند؛ ولی او هنوز نمی‌تواند از این حس‌ها استفاده کند.

بنابراین در هفته نوزدهم بارداری سلول‌های عصبی روی حس‌های پنج‌گانه جنین فعالیت دارند و چون اعضای بدن به تعادل موردنظر رسیده‌اند، دیگر پاهای کوچک و کله بزرگ در بدن جنین نمی‌بینید.

حالا همه اجزا به‌اندازه‌ای که باید رشد کرده‌اند و پوست جنین هم با استفاده از ماده‌ای به نام ورنیکس پوشیده شده که حالت سفید و لغزنده دارد و کمک می‌کند بدن جنین شما از خشکی محافظت شود. این پوشش لیزر و نرم باعث می‌شود کودک شما در هنگام زایمان در مجرای زایمان راحت‌تر حرکت کند.

همچنین در این زمان سیم‌پیچی‌های مغز جنین هم شکل گرفته و ارتباط بین رشته‌های عصبی عضلات و مغز برقرار شده است و دیگر این توانایی را دارد که اعضای بدن خود را کنترل کند.

مایع مغزی نخاعی که در اطراف نخاع و مغز قرار گرفته در شبکه عروقی مغز تشکیل شده است و جوانه‌های دندان‌های دائمی نیز پشت دندان‌های شیری رشد کردند و جنین خیلی راحت مایع آمنیوتیک را می‌نوشد.

از هفته نوزدهم بارداری روده‌های جنینتان هم کار خود را آغاز می‌کنند و با ترشح کردن شیره روده جذب مایع آمنیوتیک بالاتر می‌رود و کلیه‌ها این مایع را تصفیه می‌کنند و کودک دیگر می‌تواند درون آب آمنیون ادرار کند و نیازی به نگرانی از این بابت نیست چون هر چند ساعت یک‌بار این مایع تصفیه می‌شود.

درصورتی‌که فرزند شما دختر باشد 6 میلیون تخمک درون دستگاه تناسلی انباشته شده که موقع تولد به 2 میلیون تخمک خواهد رسید. با توجه به رشدی که بدن جنین دارد از هفته نوزدهم به بعد کمتر می‌توانید رگ‌های بدن او را ببینید و رنگ‌دانه‌های پوستی به اسم ملانوسیت هم کار خود را در هفته نوزدهم آغاز کردند و حالا دیگر قد جنین شما 15.7 سانتی‌متر و وزن او 243 گرم است.

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

بیشترین اضافه‌وزنی که در بدن مادر در هفته نوزدهم رخ می‌دهد اطراف شکم و باسن است که حدود 3 تا 6 کیلوگرم است و وزن جفت در این زمان حدود 170 گرم هست و مایع آمنیوتیک و رحم حدود 350 گرم به‌صورت مجزا وزن دارند.

با توجه به اینکه وزن سینه‌های شما هم در هفته نوزدهم بیشتر شده، به 180 گرم رسیده است و گاهی اوقات احساس می‌کنید شکمتان آن‌قدر بزرگ شده که پوستتان کش می‌آید اما باید بدانید هنوز افزایش سایز بیشتری خواهید داشت و تا هفته چهلم هرروز کمی شکم شما بزرگ‌تر خواهد شد تا جای کافی برای رشد جنین وجود داشته باشد.

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته نوزدهم

علائم بارداری بسیار متنوع است و هر فردی ممکن است بعضی از آن‌ها را از خود بروز دهد و شدت و ضعف این‌ها هم در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است با توجه به حساسیت یا آلرژی زنان باردار و علائمی که در این هفته مشاهده می‌شود، واکنش‌ها باهم متفاوت باشد و یا گاهی اوقات شدیدتر بروز دهد. گاهی حتی حساسیت به ماده غذایی هم ممکن است باعث اذیت مادر در این دوران شود و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و حساسیت‌هایی که در این روزها به سراغ مادر می‌آید بهتر است مراقبت‌های زیر انجام شود:

  • نوشیدن آب زیاد خصوصاً در هوای گرم
  • مشورت با پزشک در صورت مصرف دارو برای آلرژی
  • خودداری از خوردن غذاهای تند و حساسیت‌زا
  • دوری از مواد محرک مثل دود سیگار و حیوانات

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

ازجمله مهم‌ترین مواد غذایی که باید در طول هفته نوزدهم بارداری مورداستفاده قرار بگیرد چربی است که چربی‌های اشباع‌شده و ترانس نباید در برنامه غذایی قرار داشته باشند و به‌جای آن بهتر است از چربی‌های مثل کره یا چربی گوشت گاو استفاده شود.

برخی مواد غذایی که سرشار از چربی اشباع‌شده می‌باشند به شرح زیر است:

پنیر، کره، گوشت‌های پرچرب مانند سوسیس، هات‌داگ و روغن نارگیل

موادی که سرشار از چربی‌های ترانس هستند:

  • مارگارین، اسنک‌ها و دسرهای آماده مانند کوکی، کیک و دونات
  • موادی که سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده هستند:
  • چربی‌های گیاهی مانند روغن‌زیتون، روغن کانولا، روغن بادام‌زمینی، روغن سویا، روغن ذرت و روغن پنبه‌دانه، آجیل و دانه‌ها، غذاهای دریایی کم جیوه و آووکادو
  • کلاً مادر باردار به 4 وعده (14 گرمی) یا هشت وعده (7 گرمی) از چربی‌ها در روز احتیاج دارد. از مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس خودداری کنید.
  • گردو اسید آلفا لینولنیک (ALA)دارد.
  • امگا 3 نیز اسید سالم چرب است.
  • مصرف متعادل تخم‌مرغ هم خوب است.

زایمان طبیعی یا سزارین؟

وقتی‌که زایمان به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد نوزاد از مجرای زایمان عبور می‌کند و باکتری‌هایی که از او محافظت می‌کنند را برمی‌دارد که این باکتری‌ها بعداً وارد روده نوزاد می‌شوند و سیستم ایمنی او را تشکیل می‌دهند.

ولی درصورتی‌که زایمان به‌صورت سزارین اتفاق بیفتد این باکتری‌ها توسط نوزاد گرفته نمی‌شوند و ممکن است سیستم ایمنی بدن نوزادان از این طریق ضعیف‌تر از نوزادانی باشد که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند.

علاوه بر آن وقتی‌که نوزاد از مجرای زایمانی عبور می‌کند سیستم قلبی و عروقی او تحریک می‌شود و گردش خون خیلی بهتر اتفاق می‌افتد و به همین دلیل آماده‌سازی برای تولد و زندگی خارج از رحم بهتر صورت می‌گیرد.

طبیعی یا سزارین؟

موارد ممنوعه در هفته نوزدهم بارداری

به‌طورکلی در طول دوره بارداری خصوصاً در این زمان از خوردن گوشت نیم‌پز یا مغزپخت نشده خودداری کنید. مخصوصاً گوشت‌های کبابی گزینه مناسبی برای برنامه غذایی زنان باردار نیستند چون ممکن است انگل توکسوپلاسموز در گوشت وجود داشته باشد و مشکلاتی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. بهتر است اگر گوشت یا مرغ خریداری می‌شود گرم باشد زیرا محصولات منجمد و فریز شده گاهی اوقات به لیستریا آلوده هستند و برای این‌که مشکل برطرف شود باید گوشت داخل آب جوش بجوشد تا باکتری‌های آن کشته شود و باید به‌صورت کامل مغزپخت شود.

طب سنتی در بارداری

برای احساس سلامتی و شادابی بیشتر بهتر است از خوردن غذاهای سنگین و مرطوب و دیرهضم پرهیز کنید. ازاین‌رو طب سنتی معتقد است خوردن غذاهایی که هضم آن‌ها راحت‌تر اتفاق می‌افتد مثل نان برشته و گوشت بره جوان برای زنان باردار بهتر است. بادام درختی هم ازجمله مواد مغذی است که در طول دوره بارداری خوردن آن بسیار مفید خواهد بود چون هم از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و هم مغز جنین بهتر رشد می‌کند و موجب استحکام استخوان‌های او می‌شود.

یکی از ملین‌های بسیار مناسب که در طول دوره بارداری می‌توانند از آن استفاده کنند گل سرخ است که نه‌تنها عوارض ندارد، بلکه برای رشد و حفظ جنین هم مؤثر خواهد بود که می‌توانند یا به‌صورت گل قند یا به‌صورت مربا از آن استفاده کنند و گلبرگ‌های آن هم می‌تواند به‌عنوان دم‌نوش استفاده شود.

اما حتماً قبل از خوردن هر نوع داروی گیاهی یا دم‌نوش با پزشک متخصص مشورت کنید تا برای شما و جنین خطری به همراه نداشته باشد.

طب سنتی در بارداری

پوشاک بارداری

لباسی که در طول دوره بارداری مورداستفاده قرار می‌گیرد باید حتماً از جنس کتان یا نخ پنبه باشد. به‌طورکلی الیاف طبیعی برای زنان باردار مناسب‌تر است چون الیاف مصنوعی اجازه گشتن جریان هوا را نمی‌دهد و ممکن است در فصل گرما مادر دچار گرمازدگی شود و حرارت بدن او افزایش پیدا کند و تعریق زیاد برای او خوب نیست. علاوه بر مادر، جنین هم با گرمای زیاد آسیب می‌بیند. همچنین در فصل‌های سرد هم این الیاف مصنوعی گرمای خوبی تولید نمی‌کنند تا مادر و جنین را از سرما محافظت کنند. پس بهترین جنس لباس الیاف طبیعی است.

پوشاک بارداری

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=48238

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *