تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-هجدهم-بارداری

هفته هجدهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری:

وضعیت مادر و جنین در هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری دیگر به حرکت‌های ناگهانی جنین خود عادت کرده‌اید و گاهی اوقات می‌توانید پیش‌بینی کنید که قرار است تکان بخورد. ولی بازهم ممکن است غافلگیر شوید. در این هفته اشتهای شما نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر می‌شود و چون وزن و سایز شما مدام در حال افزایش است بهتر است به دنبال لباس‌های گشاد و راحت باشید و به همین دلیل کم‌کم برای خوابیدن هم دچار مشکلاتی می‌شوید و نوسانات فشارخون را احساس می‌کنید که کاملاً طبیعی است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا الآن 4 ماه و 2 هفته از بارداری شما گذشته است و خیلی زود سه ماهه دوم بارداری هم پشت سر گذاشته می‌شود.

درصورتی‌که اطلاعات کاملی در رابطه با وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری و وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری و سایر اطلاعات مفید داشته باشید می‌توانید این روزها را بهتر مدیریت کنید تا بارداری شما بدون خطر و با سلامت پشت سر گذاشته شود.

هفته هجدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

پوست جنین شما در هفته هجدهم هنوز نازک است و رگ‌های بدن او را به‌راحتی می‌توانید ببینید. در این هفته دیگر گوشی‌های جنین جای اصلی خود را پیدا کردند و مستقر شده‌اند و ساختمان گوش هم در حال تکامل و شکل‌گیری است و پیچ‌وخم‌های درون گوش رشد خود را آغاز می‌کنند.

جالب است بدانید که جنین صدای حرکت خون در رگ‌ها، صدای قلب و حتی صدای شکم شما را هم می‌شنود و قلب جنین در این هفته آن‌قدر دقیق و منظم کار می‌کند که با استفاده از گوشی پزشکان هم می‌توانید ضربان قلبش را متوجه شوید.

حالا دیگر موهای جنین شما هم در آمده است و ابروهایش هم روی صورتش جا گرفته‌اند و یک چربی قهوه‌ای‌رنگ که به آن میلین گفته می‌شود در قسمت کشاله‌های ران، قفسه سینه و پوست گردن قرار گرفته و حتی بعد از تولد هم تا یک سال بر سر جای خود می‌ماند. وظیفه این چربی قهوه‌ای‌رنگ حفاظت از بدن جنین در برابر عفونت‌ها است که معمولاً سلول‌های لانگو، سلول‌های مرده و چربی غده‌ها موجب بروز عفونت می‌شود.

درصورتی‌که جنین شما دختر باشد قسمت‌های داخلی رحم و لوله فالوپ در هفته هجدهم تشکیل می‌شوند و بیضه‌های پسران هم در قسمت پایینی شکم در حال رشد و تکامل هستند. در این هفته قد و وزن کودک به ترتیب 14.4سانتی‌متر و 170 گرم است.

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری اضافه‌وزن مادر به 4 تا 6 کیلوگرم هم می‌رسد. درصورتی‌که مقدار خیلی بیشتری از این محدوده به وزن شما اضافه شد بهتر است حتماً با پزشک مشورت کنید تا وضعیت شما را بررسی کند. اگر به قسمت زیر ناف خود دست بزنید رحم خود را آنجا احساس می‌کنید. به علت رشد رحم نقطه تعادل در بدن دچار تغییراتی می‌شود و احتمالاً در این هفته احساس عدم تعادل در بدن دارید و بهتر است برای راه رفتن از قسمت‌هایی حرکت کنید که در صورت به هم خوردن تعادل بتوانید به‌عنوان تکیه‌گاه از آن کمک بگیرید. ممکن است یک هورمون به نام ریلاکسین در بدن مادر ترشح شود که مادر دچار سستی در بدن شود و برای او انجام حرکت‌های تعادلی یا ایستادن مشکل‌ساز شود و دردهایی را در قسمت کمر خود احساس کند.

معمولاً در سه ماهه دوم بارداری فشارخون پایین می‌آید و به همین دلیل نباید حرکت‌های ناگهانی انجام دهید. به‌طور مثال سریع از جای خود بلند نشوید زیرا در این شرایط سرگیجه به سراغ شما می‌آید.

احتمال دارد وقتی‌که می‌خواهید دراز بکشید هم فشار وارد کردن رحم به آئورت و رگ‌های اصلی باعث شود که احساس سرگیجه کنید.

گاهی اوقات حاملگی باعث تغییر غلظت قند خون هم می‌شود و نوسانات قند خون گاهی اوقات باعث ایجاد ضعف و گیجی در بدن مادر می‌شود.

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

مراقبت‌های بارداری

یکی از آزاردهنده‌ترین عوارضی که دوران بارداری به همراه دارد بی‌خوابی است و معمولاً استرس‌ها و نگرانی‌هایی که در این دوران به سراغ مادر می‌آید و حرکت‌های نوزادان و گاهی اوقات انقباضات رحم باعث بی‌خوابی می‌شود.

در این دوران هرگز نباید از داروهای گیاهی یا قرص‌های خواب‌آور برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید و در عوض با خوردن شیر گرم و استفاده از دوش آب گرم و یا خواندن کتاب و روش‌های شل کردن و سبک کردن بدن خود را به سمت خواب ببرید و تا جایی که می‌توانید مصرف کافئین را کمتر کنید و مایعات بیشتری در طول روز بنوشید.

اگر در حالت خاصی خوابتان نمی‌برد با تغییر حالت و دراز کشیدن به پهلو و گذاشتن یک بالش زیر شکم و یک بالش بین زانوها بدن خود را در حالت آرامش بیشتری قرار دهید تا بتوانید راحت بخوابید.

مراقبت‌های بارداری

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

نوع تغذیه‌ای که مادر در طول سه ماهه دوم بارداری دارد تأثیر زیادی در سلامت او و فرزندش دارد. پس بهتر است در برنامه غذایی خود مواردی که اشاره می‌کنیم را بگنجانید تا سلامت خود را تضمین کرده باشید.

  • غذاهای دارای کلسیم زیاد (مانند شیر کم‌چرب، ماست و پنیر)
  • سبزیجات (2 فنجان شامل مواد حاوی فولات مانند کلم، بروکلی و اسفناج)
  • میوه‌هایی مانند سیب، گلابی و توت‌فرنگی
  • حبوبات مانند نان گندمی، جو دو سر یا برنج
  • پروتئین مثل گوشت گاو، سینه مرغ، بادام و عدس

زایمان طبیعی یا سزارین؟

دردهایی که زنان باردار در حین زایمان طبیعی می‌کشند باعث می‌شود که هورمون کورتیزول بیشتری ترشح شود و این هورمون به رشد ریه‌های نوزاد و بالغ شدن آن‌ها کمک می‌کند.

وقتی‌که کودک از دهانه واژن و با فشار زیاد رد می‌شود مایع آمنیوتیک از ریه‌ها بیرون می‌آید و به‌طورکلی سلامت بیشتری را برای فرزند به همراه دارد.

ازجمله عوارضی که عمل سزارین دارد این است که هیچ فشاری روی دستگاه تنفسی ایجاد نمی‌شود و مایع از اعماق ریه نوزاد تخلیه نخواهد شد و به همین دلیل است که بیشتر نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می‌آیند نسبت به آن دسته از نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا آمده‌اند بیشتر مشکلات تنفسی بیشتری دارند.

موارد ممنوعه در هفته هجدهم بارداری

درصورتی‌که علاقه زیادی به سبزی کاشتن و رسیدن به گل و گیاه دارید و اهل باغبانی کردن هستید بهتر است در این دوران حتماً از دستکش استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید به خاک دست نزنید، زیرا انگل‌های مختلفی از طریق خاک وارد بدن خانم‌های باردار می‌شوند که ممکن است برای آن‌ها مشکل‌ساز باشد.

به‌طور مثال توکسوپلاسموز که در مدفوع گربه وجود دارد باعث می‌شود که این انگل از طریق لمس خاک وارد بدن خانم‌های باردار شود و برای آن‌ها ایجاد مشکل کند. پس بهتر است حتی برای شستن سبزی و میوه هم از دستکش استفاده کنید.

موارد ممنوعه در هفته هجدهم بارداری

وظیفه همسران در دوران بارداری

خانم‌های باردار به علت شرایطی که تحمل می‌کنند و نوسانات هورمونی که در بدنشان اتفاق می‌افتد ازنظر خلقی و روحی در وضعیت مناسبی نیستند و خیلی زود ناراحت می‌شوند و حساسیت بیشتری دارند و حوصله‌شان از هر چیزی خیلی زود سر می‌رود. پس سعی کنید تا جایی که می‌شود از مهمانی‌هایی که واجب نیستند و رفت‌وآمدهای بیش‌ازحد خودداری کنید. ولی رابطه خود را با دوستان و فامیلی که از هم‌صحبتی با آن‌ها لذت می‌برید کمرنگ نکنید. وظیفه همسران در این دوران این است که مدام هوای همسر خود را در طول دوره مهمانی و حتی سر میز شام داشته باشند و علاقه خود را به او ابراز کنند تا خیال آن‌ها از بابت توجه و علاقه همسرشان راحت باشد و تحمل شرایط برای آن‌ها آسان شود.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=48230

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *