تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-هفدهم-بارداری

هفته هفدهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری:

وضعیت مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم بارداری جنین سنگین‌تر از قبل شده و بالا رفتن وزن مادر به دلیل سنگین‌تر شدن و بزرگ شدن جنین است. به همین دلیل است که شکم مادر هم بزرگ‌تر می‌شود و شما می‌توانید حرکت‌های جنین را بیشتر از قبل حس کنید؛ زیرا با لگدزدن‌های ناگهانی بیشتر از قبل ابراز وجود می‌کند.

البته قدرت پای جنین آن‌قدر زیاد نیست که مادر درد بکشد و فقط حضور او را احساس می‌کند و از این احساس لذت می‌برد.

البته تغییرات دیگری در وضعیت مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری رخ می‌دهد که در ادامه با وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری وضعیت مادر در هفته 17 بارداری و سایر اطلاعات مفید در این رابطه آشنا خواهید شد.

هفته هفدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

از هفته هفدهم باید مراقب حرف‌هایی که می‌زنید باشید زیرا جنینتان به‌صورت کامل آن‌ها را می‌شنود. پس بهتر است از این به بعد با فکر قبلی و با کلمات بهتری با او صحبت کنید و تا می‌توانید از حرف‌های مثبت و امیدوارکننده استفاده کنید. به دلیل بافت‌های چربی که زیر پوست جنین وجود دارد این هفته کمی چاق‌تر به نظر می‌رسد. این بافت‌های چربی نقش بسیار مهمی در تولید حرارت و سوخت‌وساز بدن دارند.

حالا وزن کودک شما مجموع آب و چربی است و 89 گرم وزن کودک را آب و 5 گرم با چربی تشکیل داده است. اکنون مفصل‌های دست جنین شما شکل گرفته و خیلی راحت می‌تواند دست و پای خود را تکان بدهد و هر چه زمان بیشتری می‌گذرد غضروف‌ها سفت‌تر می‌شوند و به استخوان تبدیل می‌شوند.

بااینکه در این هفته هنوز چشم‌های کودک شما بسته است اما مژه روی چشم‌های او نمایان می‌شود. درصورتی‌که جنین شما دختر باشد تکامل تخمک‌ها اتفاق می‌افتد و درصورتی‌که جنین شما پسر باشد تکامل اسپرم‌ها اتفاق می‌افتد. قبل از تولد نوزاد دختر میلیون‌ها تخمک در بدن او رشد می‌کنند و در جنین پسر هم در انتهای شکم رشد بیضه‌ها شروع می‌شود و در آخر حاملگی بیضه‌ها در کیسه بیضه جای می‌گیرند. حالا جنین شما 13 سانتی‌متر قد و 140 گرم وزن دارد.

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

در هفته هفدهم شکم مادر بزرگ‌تر از قبل شده و هرچه حاملگی پیشرفت می‌کند رحم دایره‌ای تر و گردتر می‌شود و شکلی شبیه تخم‌مرغ می‌گیرد که چون رشد طولی رحم سریع‌تر است به این شکل درمی‌آید. در طول این مدت ضخامت جفت به 54.2 سانتی‌متر می‌رسد و رحم در 5 سانتی‌متری زیر ناف است. همین قضیه باعث می‌شود که به اجزای شکم فشار وارد شود تا به کنار بروند و جای کافی برای رحم وجود داشته باشد.

مادر در این هفته احساس گرمای بیشتری می‌کند که دلیل آن افزایش خون است و نسبت به هفته‌های قبل کمتر ریزش مو خواهد داشت و حتی چهره مادر جذاب‌تر می‌شود و موهایش نیز براق‌تر از قبل نشان داده می‌شود. البته ممکن است ناخن‌ها مقداری شکننده شوند.

ازجمله دردهای دیگری که در هفته هفدهم به سراغ مادرها می‌آید می‌توان به گرفتگی عضلات، متورم شدن پاها، کمردرد و رگ‌های واریسی اشاره کرد.

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته هفدهم

همان‌طور که گفته شد در این هفته رحم بزرگ‌تر می‌شود و به همین دلیل به اجزای داخلی شکم فشار بیشتری وارد می‌شود. رباتی که سر استخوان ران قرار دارد و به آن رباط گرد گفته می‌شود از دو طرف رحم به سمت دیواره لگن کشیده می‌شود و چون رحم در طول دوره بارداری بزرگ‌تر می‌شود رباط‌ها هم قطورتر و طویل‌تر می‌شوند و کشش زیادی شامل حال آن‌ها می‌شود.

اگر در این دوران حرکت‌های ناگهانی از مادر سر بزند این رباط‌ها کشیده می‌شوند و این کشش باعث احساس درد در مادر می‌شود.

البته نیازی به نگرانی نیست ولی اگر درد بیش‌ازحد شدید شد و نتوانستید آن را تحمل کنید و یا دچار خونریزی یا خروج مایع از مهبل و درد شدید باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه کند.

تغذیه در دوران بارداری

تغذیه که در طول دوران بارداری برای خود در نظر می‌گیرید تأثیر بسیار مهمی در سلامت مادر و فرزند خواهد داشت پس بهتر است در هفته هفدهم بارداری مواد مغذی از قبیل زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا تمام مواد موردنیاز به بدن برسد و علاوه بر رشد و سلامت جنین، سلامت مادر هم تضمین شود.

  • آهن: گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی، نان گندمی
  • اسیدفولیک (فولات): سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، نان و غلات و حبوبات
  • کلسیم: شیر کم‌چرب یا بدون چربی، ماست، پنیر، و سویا
  • پروتئین: گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون، لوبیا، توفو
  • ویتامین آ: مرکبات، کلم بروکلی، فلفل، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، انبه، سیب‌زمینی باپوست
  • ویتامین سی: آب‌پرتقال، مرکبات، فلفل دلمه‌ای
  • زینک: غلات و حبوبات، گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات خشک‌شده، نخود
  • ویتامین ب 12 : شیر، ماست و تخم‌مرغ

تغذیه در دوران بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

پزشکان و متخصصان معتقدند آن دسته از نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند از سلامت و تکامل بیشتری برخوردارند زیرا وقتی جنین کامل می‌شود زایمان طبیعی رخ می‌دهد؛ ولی زایمان سزارین معمولاً با توجه به شرایط در نظر گرفته می‌شود و گاهی حتی یک روز و چند ساعت می‌تواند در تکامل نوزاد تأثیرگذار باشد.

موارد ممنوعه در هفته هفدهم بارداری

نوسانات رفتاری و حالت‌های مختلف روحی به‌شدت در این روزها مشاهده می‌شود گاهی اوقات شما به‌شدت احساس افسردگی و عصبانیت و خشم می‌کنید و ساعتی بعد شاد و خوشحال هستید. علت اصلی این تغییر و تحولات گاه‌وبیگاه هورمون‌های بارداری هستند که روی عملکرد بدن شما تأثیر می‌گذارند.

پس این امر کاملاً طبیعی است و از تجویز داروهای ضدافسردگی و مصرف داروهای گیاهی که بقیه به شما پیشنهاد می‌کنند خودداری کنید و با انجام تمرینات کششی ساده و یک پیاده‌روی سبک سعی کنید به حالت عادی برگردید.

موارد ممنوعه در هفته هفدهم بارداری

طب سنتی در بارداری

یکی از بیشترین و رایج‌ترین مشکلاتی که در طول دوره بارداری گریبان گیر زنان باردار می‌شود یبوست است و اصلی‌ترین دلیل آن وارد شدن فشار رحم بر روی روده‌های آن‌ها است.

هرچه رشد جنین بیشتر می‌شود حجم رحم هم بالاتر رفته و فشار بیشتری روی روده‌ها وارد می‌شود و منجر به یبوست در خانم‌های باردار می‌شود.

طب سنتی برای اینکه مزاج خانم‌های باردار تنظیم شود پیشنهاد می‌کند که غذاهای مقوی ازجمله شوربای ساده مثل مرغ؟ ادویه گرم، سبزیجات و سوپ چرب را میل کنند.

ملین‌هایی هم که خطر کمی دارند مثل گل‌قند، تمرهندی، شیرخشت و ترنجبین با گلاب می‌تواند گزینه خوبی برای برطرف شدن این یبوست باشد.

طب سنتی در بارداری

توجه به همسر در هفته هفدهم بارداری

استرس، ناراحتی و رفتارهای خشونت‌آمیز در طول دوره بارداری می‌تواند روی جنین و زن باردار تأثیرات مخربی بگذارد. پس بهتر است در طول دوران بارداری توجه ویژه‌ای به زنان داشته باشید. زیرا تغییراتی که در خلق‌وخوی آن‌ها اتفاق می‌افتد کاملاً طبیعی است و دست خودشان نیست و آن‌ها هم برای اولین بار است که این حالت‌ها را تجربه می‌کنند.

گاهی اوقات حتی باعث می‌شوند همسرانشان هم استرس و اضطراب زیادی را دچار شوند و کوچک‌ترین عاملی باعث ایجاد دعوا در بین آن‌ها می‌شود. پس مدیریت شرایط و آگاهی کامل بر ویژگی‌ها می‌تواند کمک بیشتری به کنترل شرایط بکند.

پس از هرگونه جروبحث دوری کنید و با انجام کارهایی که هیجان‌انگیزتر و خوشایند است سر خود را گرم کنید.

برخی اوقات این خشونت‌ها می‌تواند مانع از جذب آهن و فولیک اسید در مادر شود و آن‌هایی که مدام درگیر دعواهای زن‌وشوهری هستند ممکن است دچار زایمان زودرس، مسمومیت حاملگی، خونریزی و یا سقط‌جنین شوند.

با توجه به اینکه در این ماه‌ها هورمون زنان باردار به‌شدت به هم می‌ریزد اگر همسر شما در سه ماهه دوم تمایل به برقراری رابطه زناشویی ندارد او را مجبور به این کار نکنید زیرا تأثیر بدی در روحیه و وضعیت بدنی او خواهد داشت و سعی کنید این کار با رضایت و میل او انجام شود.

هفته 17 بارداری

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=48223

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *