تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-دهم-بارداری

هفته دهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری شما هنوز حالت تهوع دارید و خیلی از صبح‌ها به‌سختی سپری می‌شود و کافی است کمی دیگران را تحمل کنید، اما شرایط بهتر خواهد شد و کافی است شما کمی دیگران را تحمل کنید و در این دوران احتمالاً کمی اندازه دور شکم شما بیشتر می‌شود که کاملاً طبیعی است زیرا جنین شما در حال رشد است و درصورتی‌که در این زمان به پزشک مراجعه کنید می‌توانید صدای جنین خود را بشنوید و از آن لذت ببرید.

صدای قلب جنین شما از هفته دهم بارداری قابل‌شنیدن است که برای شما و همسرتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود حالا جنین بزرگ‌تر از قبل شده و مراحل مختلف زیادی را پشت سر گذاشته است. در ادامه با اطلاعات کامل‌تر و مفیدتری در رابطه با وضعیت جنین در هفته دهم بارداری و وضعیت مادر در هفته دهم بارداری و سایر اطلاعات مفید در این رابطه آشنا خواهید شد.

هفته دهم بارداری

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

تا هفته دهم تقریباً همه اندام‌های فرزند شما تکمیل شده و دوره رویانی را پشت سر گذاشته است. در دوره رویانی بیشتر اندام‌های بدن جنین در حال شکل‌گیری است و عدم تماس با عوامل خارجی در این دوران اهمیت بسیار زیادی دارد. درصورتی‌که هر عامل خارجی وارد بدن مادر شود می‌تواند تأثیرات نابهنجاری روی رویان بگذارد. معمولاً بیشتر ناهنجاری‌هایی که در جنین اتفاق می‌افتد مربوط به قبل از هفته دهم است. حالا اندام‌های داخلی جنین 4 گرمی شما ازجمله کلیه‌ها، ریه، مغز و روده تشکیل شده و مشغول به کار هستند و کیسه زرده هم که در هفته دوم در رابطه با آن صحبت شد در حال از بین رفتن است.

وظیفه کیسه زرده ساختن گلبول‌های قرمز بود که حالا کبد با تکمیل شدن خود این وظیفه را بر عهده می‌گیرد و ازاین‌پس کلیه‌ها هم دیگر به‌خوبی کار می‌کنند و فیلتر کردن خون و تولید ادرار بر عهده آن‌ها خواهد بود.

اگر جنین خود را در این هفته مشاهده کنید متوجه بزرگ‌تر بودن سر نسبت به بقیه اندام‌هایش خواهید شد بااینکه غضروف‌های جلوی سر در حال تبدیل‌شدن به استخوان هستند اما هنوز خیلی حساس و نرم هستند و تقسیمات مغزی به‌راحتی قابل‌مشاهده است.

اگر نگاهی به انگشتان دست و پای جنین بیندازید می‌بینید که دیگر شبیه دست‌های اردک نیست و پوست آن‌ها دیگر به هم نچسبیده و انگشتان کاملاً به‌صورت جدا از هم قرار دارند.

در هفته دهم مچ جنین شما هم به‌راحتی خم می‌شود و شکل کامل‌تری به خود گرفته و معمولاً دستش را جلوی قلبش قرار می‌دهد. بازوهای او منحنی شده‌اند و ناخن‌هایش در حال رشد کردن هستند.

موهای بدن و سر نوزاد شبیه پرزهای نازک است و پاها کمی بلندتر از قبل شده و توانایی تکان خوردن دارند.

از بابت تغذیه و اکسیژن کودک نیازی به نگرانی نیست زیرا جفت در حال رشد است و غذای جنین شما را هم فراهم می‌کند. ولی در هفته دهم هنوز هم برای تعیین جنسیت جنین باید صبر کنید زیرا هنوز اندام‌های جنسی باوجوداینکه شکل کامل گرفتند قابل‌تشخیص با دستگاه‌های سونوگرافی نخواهند بود.

در هفته دهم بارداری قد جنین شما 3.1 سانتی‌متر و وزن او 4 گرم است.

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

وضعیت مادر در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری همان‌طور که گفته شد اندازه شکم شما نسبت به روزها و هفته‌های قبل بزرگ‌تر شده و عضلات شما کش می‌آید و رحم کمی بزرگ‌تر از قبل خواهد شد.

به همین دلیل وضعیت روحی و جسمی شما هم چندان مطلوب نیست و نیازی به نگرانی نیست چون تمام این حالت‌ها موقتی بوده و عوامل طبیعی بارداری است و علت اصلی آن هورمون‌های استروژن و پروژسترون است.

معمولاً خانم‌های باردار رفتارهای متفاوتی در این دوران از خود نشان می‌دهند ولی شنیدن صدای قلب جنین تا حد زیادی نگرانی‌های شما را کاهش می‌دهد و باعث بهبود شرایط روحی شما می‌شود.

وضعیت مادر در هفته دهم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته دهم

برخی از زنان باردار در طول دوران بارداری دچار خونریزی لثه می‌شوند و این قضیه موجبات ابتلا به آلودگی‌های مختلف را ایجاد می‌کند. برای اینکه از این مشکلات جلوگیری شود بهتر است حداقل 2 بار و هر بار به مدت 3 دقیقه مسواک بزنید و مرتب از نخ دندان استفاده کنید و بهتر است از مسواک نرم و کوچک برای مسواک کردن دندان‌های خود استفاده کنید.

علاوه بر آن قرقره کردن آب‌نمک هم تا حد زیادی باعث کاهش التهاب لثه‌ها می‌شود. برای اینکه خودتان هم تا حد زیادی از بروز هم‌چین حالتی جلوگیری کنید از خوردن غذاهای چسبنده و شیرینی جلوگیری کنید.

درصورتی‌که در بین اقوام و خانواده مشکلات ژنتیکی وجود دارد با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که تست سی اس وی (CSV) را برای شما شرح دهد و در صورت لزوم این تست را انجام دهید. افرادی که در خانواده دارای مشکلات ژنتیکی هستند باید در هفته دهم تا دوازدهم بارداری این آزمایش را برای بررسی جنین انجام دهند و علاوه بر آن‌ها افراد باردار بالای 35 سال هم باید این تست را انجام دهند.

تغذیه در بارداری

در کنار تمام مراقبت‌هایی که در طول دوره بارداری انجام می‌دهید داشتن تغذیه مناسب و برنامه غذایی حساب‌شده در طول دوران بارداری می‌تواند تا حد زیادی به رشد جنین و سلامت مادر و کودک کمک کند. شما باید برنامه‌ای برای غذای خود در نظر بگیرید که همه مواد لازم و متنوع به بدن شما برسد.

با توجه به اینکه شما حداقل نیاز به 2000 کالری دارید بهتر است از مجموعه مواد زیر کالری‌های خود را دریافت کنید:

  • 170 گرم از نان و حبوبات
  • 155 گرم پروتئین (گوشت و لوبیا)
  • 3 فنجان لبنیات
  • 2 فنجان میوه (تازه، یخ‌زده و خردشده)
  • 2 فنجان سبزیجات (تازه، یخ‌زده و خردشده)

تغذیه در بارداری

آزمایش‌های بارداری

ازجمله آزمایش‌هایی که در طول دوره بارداری باید انجام شود آزمایش تیروئید است که با سنجش تیروئید می‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با عملکرد بدن خود و قدرت آن پیدا کنید. حتی افرادی که قصد بارداری دارند بهتر است قبل از انجام بارداری آزمایش‌ها را انجام دهند زیرا در طول بارداری دفع ید در بدن زنان افزایش پیدا می‌کند و چون جنین از بدن مادر ید دریافت می‌کند، ید در بدن تو کاهش پیدا می‌کند پس بهتر است با انجام آزمایش تیروئید از نحوه عملکرد غده تیروئید اطمینان حاصل کنید تا در طول دوره بارداری دچار مشکل خاصی نشوید.

سیستم عصبی جنین توسط هورمون‌های بدن مادر تکامل پیدا می‌کند پس نیاز است که مادران باردار وضعیت مناسبی ازنظر غده‌های تیروئید داشته باشند.

درصورتی‌که مادر باردار با کم‌کاری تیروئید مواجه باشد نمی‌تواند به اندازه نیاز بدن هورمون‌ها را تولید کند و ممکن است در طول دوره بارداری دچار مشکلاتی شود، پس بهتر است در رابطه با آزمایش‌های دوران بارداری حساسیت و دقت ویژه‌ای داشته باشید.

آزمایش‌های بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

درصورتی‌که زایمان از طریق عمل سزارین انجام شود خطر چسبندگی رحم چندین برابر خواهد بود؛ این حالت باعث ایجاد چسبندگی بافت زخم از داخل می‌شود و خیلی از افرادی که عمل سزارین انجام می‌دهند با این مشکل مواجه می‌شوند. هر چه تعداد دفعات عمل سزارین بیشتر باشد احتمال ابتلا به خطر چسبندگی رحمی هم بالاتر خواهد بود؛ به‌طوری‌که بیشتر خانم‌های باردار بعد از دو بار سزارین تا 75 درصد و بعد از سه بار سزارین تا 83 درصد در مورد چسبندگی رحم قرار می‌گیرند که بسیار دردناک است و حرکت اندام‌های داخلی را بسیار محدود می‌کند و گاهی اوقات باعث انسداد روده و ناباروری هم می‌شود؛ اما با این تفاسیر بازهم انتخاب نوع عمل جراحی به عهده پزشک متخصص خواهد بود.

موارد ممنوعه در هفته دهم بارداری

همان‌طور که در سایر مطالب اشاره کردیم هیچ پزشکی رابطه زناشویی در ماه‌های اول بارداری را ممنوع نمی‌کند، اما درصورتی‌که زن باردار خونریزی داشته باشد یا اگر مادر و یا همسر عفونت فعال منتقل‌شونده جنسی داشته باشند با توجه به اینکه جفت سرراهی و نزدیک گردن رحم است بهتر است در ماه‌های اول رابطه زناشویی با احتیاط انجام شود. اگر بارداری دوقلو یا چندقلویی باشد این حساسیت بیشتر می‌شود زیرا فشار روی اندام‌ها بالاتر خواهد رفت و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. پس در این حالت نزدیکی بین زوج‌ها توصیه نمی‌شود.

همچنین از انجام نزدیکی‌های خشن در طول این دوران جلوگیری کنید زیرا تأثیر منفی روی جنین خواهد داشت و تا حد امکان از کاندوم استفاده کنید. بعدازاینکه نزدیکی صورت گرفت واژن باید به‌صورت کامل تمیز شود تا عفونتی به جا نماند زیرا امکان احتمال عفونت‌های واژن به جنین بسیار زیاد است و باعث مشکلاتی در او خواهد شد. بهتر است از ژل‌های ضدعفونی‌کننده معطر هم در این زمان استفاده نکنید.

هفته 10 بارداری

طب سنتی در بارداری

ازجمله روش‌هایی که طب سنتی برای تولد نوزاد دختر به مادران پیشنهاد می‌کند این است که قبل از مقاربت رحم را با سرکه شستشو دهند درصورتی‌که اگر شستشو با استفاده از آب و جوش‌شیرین انجام شود احتمال اینکه فرزند شما پسر شود بیشتر است اما این‌ها اعتقادات طب سنتی است و پایه و اساس علمی ندارد.

به‌طورکلی بعد از رعایت کردن تمامی موارد و عواملی که در این مطلب گفته شد، سعی کنید در این دوران همسر خود را تنها نگذارید و حتی بیش از قبل به او عشق و علاقه بورزید زیرا او بیش از هر زمان دیگری به حمایت‌های روانی نیاز دارد. هم زن و هم مرد باید در این دوران یکدیگر را حمایت کنند و در طول این دوران در تمامی مراحل همراه هم باشند‌ تا بارداری سالم‌تر و بی‌خطرتر انجام شود و درنهایت فرزند باهوش و سالمی به دنیا بیاید.

courtesy: offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47470

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *