تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفتم-سوم-بارداری-وضعیت-مادر-و-جنین

هفته سوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری یکی از مهم‌ترین هفته‌هایی است که در دوران بارداری تجربه می‌کنید که دقیقاً در همین هفته تعیین می‌شود که آیا شما باردار شده‌اید یا اصلاً بارداری اتفاق نیفتاده است و بیشترین هیجان در این هفته به سراغ شما می‌آید. گاهی ضربان قلب شما بالا می‌رود و استرس مداوم شما را درگیر خود می‌کند.

برای اینکه این هفته با آرامش بیشتر و به شکل بهتری به پایان برسد باید با کنار گذاشتن ترس، اضطراب و استرس و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اتفاقاتی که در این هفته برای شما رخ می‌دهد به‌خوبی آن را پشت سر بگذارید زیرا در این هفته تغییراتی در وضعیت شما و جنین ایجاد می‌شود که دانستن آن‌ها تأثیر زیادی در ادامه روند بارداری شما خواهد داشت.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین

هفته سوم بارداری

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

در سومین هفته بارداری با چشم غیرمسلح نمی‌توان جنین را دید چون کوچک است و نیاز به میکروسکوپ داریم. در این مرحله و در این هفته هنوز در قالب بلاستوسیست است. در این مرحله جنین برای اینکه رشد خود را شروع کند باید هورمون hcg یا گنادوتروپین جفت انسان تولید شود که این هورمون در خون و ادرار قابل‌تشخیص است و دستورهای جدیدی به رحم می‌دهد.

یکی از آن‌ها این است که دیگر تخمدان‌ها حق آزاد کردن تخمک ندارند و باید سطح استروژن و پروژسترون در بدن بالاتر برود تا جداره‌های دیواره رحم خونریزی نکند.

هرچه زمان می‌گذرد مایع آمنیوتیک در اطراف توده سلولی گسترش پیدا می‌کند و بعد به کیسه آب کودک تبدیل می‌شود. اکنون با رشد سریع‌تر از سلول‌های بلاستوسیست جنسیت، رنگ چشم و جنس موی جنین هم مشخص خواهد شد. در این هفته قد جنین 0.08 سانتی‌متر و وزن 0.06 گرم است.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

وضعیت مادر در هفته سوم بارداری

در مورد وضعیت مادر در هفته سوم بارداری باید به این نکته توجه داشته باشید که در این هفته توده سلولی در بدن هم ثابت شده و شما به‌عنوان یک زن باردار محسوب می‌شوید. ولی با توجه به اینکه هنوز این توده سلولی اندازه زیادی ندارد و خیلی کوچک است شما را احساس نمی‌کنید. اندازه آن حدوداً 1 تا 3 میلی‌متر است و احتمالاً اولین علائم بارداری که می‌بینید لکه‌های خونی که چند روز تر طول می‌کشد و خیلی کمتر از دوره‌های قبلی پریودتان است که به آن لکه بینی لانه گزینی گفته می‌شود.

مراقبت‌های بارداری

برای داشتن دوره بارداری بی‌خطر و به دنیا آوردن بچه صحیح و سالم باید در تمام دوره بارداری مراقب سلامتی خود باشید و در رابطه با این دوران در هفته سوم باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

باید در این هفته حتماً با پزشک مشورت کنید و حتی اگر از بارداری خود هم مطمئن نبودید نیازی به نگرانی نیست، چون خیلی از خانم‌های باردار تا مدت‌ها متوجه نمی‌شوند که بارداری اتفاق افتاده ولی باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

یکی از مراقبت‌هایی که در طول دوره بارداری باید انجام دهید این است که روزانه حداقل 400 میکروگرم آهن مصرف کنید تا خیالتان از بابت خیلی از موارد راحت باشد.

اگر خوردن قرص آهن برای شما خوشایند نیست می‌توانید مواد غذایی که سرشار از آهن هستند مانند زردآلو و دانه‌های روغنی را انتخاب کنید که حاوی آهن است.

ازجمله نکات دیگری که باید از شروع دوران بارداری تا انتهای آن توجه داشته باشید رنگ کردن موها است. باید توجه کنید که در دوره بارداری خیلی توصیه به رنگ شدن مو نمی‌شود، مخصوصاً در سه‌ماهه اول حساسیت این موضوع بیشتر است و بهتر است به رنگ موهای خود دست نزنید زیرا اثرات شیمیایی رنگ کردن مو می‌تواند موجب سقط‌جنین هم بشود.

درصورتی‌که برای مسائل مختلف به پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید حتماً این اطلاع را بدهید که شما احتمالاً باردار هستید.

اگر شما به‌صورت منظم فعالیت بدنی داشته‌اید می‌توانید به آن‌ها ادامه دهید چون بارداری مشکلی برای فعالیت‌های بدنی روزانه ایجاد نمی‌کند. ازجمله ورزش‌هایی که در سه‌ماهه اول بارداری برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود پیاده‌روی، ایروبیک و شنا است. ولی بازهم برای اطمینان خاطر بیشتر برای انجام فعالیت‌های بدنی با پزشک مشورت کنید.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین

مراقبت‌های بارداری

 تغذیه در بارداری

از این هفته به بعد هر غذایی که شما می‌خورید مستقیماً روی جنین تأثیر دارد و کیفیت غذایی که می‌خورید بسیار حائز اهمیت است. پس بهتر است این غذا طوری باشد که باعث رشد جنین شود.

اگر مواد غذایی حاوی آهن باشند خون بیشتری در بدن شما ساخته می‌شود و در طول بارداری به کمک شما می‌آید. همچنین مصرف اسیدفولیک در 8 هفته اول بارداری کمک زیادی به رشد مغز و سیستم عصبی جنین خواهد کرد.

با مصرف پروتئین به تولید خون و ساخت بافت‌ها و عضلات جنین کمک زیادی کرده‌اید. همچنین ویتامین دی و کلسیم هم موجب ساخت بهتر استخوان‌ها و دندان‌های جنین می‌شود.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین

تغذیه در بارداری

نکات مهم در هفته سوم بارداری

از وقتی‌که بارداری آغاز می‌شود تا انتهای آن باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا بارداری شما بی‌خطر و سالم پشت سر گذاشته شود.

یکی از مهم‌ترین آن‌ها ترک سیگار است. اگر مکمل‌های گیاهی مصرف می‌کنید یا مصرف کرده‌اید از ادامه مصرف آن‌ها خودداری کنید.

حتی داروهایی مثل ضد لک و نوشابه‌ها و غیره باید از برنامه شما حذف شوند. اگر اخیراً دارویی مصرف کرده‌اید حتماً با پزشک مشورت کنید.

در مصرف مواد غذایی مفید هم باید تعادل را رعایت کنید، زیرا مصرف بیش‌ازحد ویتامین‌ها هم باعث ایجاد مشکل خواهد شد.

بهتر است در روز 5 وعده سبزی و میوه مصرف کنید و آب زیادی بنوشید.

درصورتی‌که در برنامه خود مصرف مولتی‌ویتامین را ندارید از همین حالا شروع کنید و حتماً 400 میکروگرم فولیک اسید را در برنامه خود قرار دهید.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین

موارد ممنوعه در هفته سوم بارداری

آزمایش‌های بارداری

اکنون دیگر با انجام آزمایش‌های مختلف بارداری می‌توانید گروه خونی، عامل Rh و غربالگری آنتی‌بادی را انجام دهید. هنگامی‌که گروه خونی شما مشخص شود پزشک با اطلاعات کامل‌تری وضعیت شما را بررسی می‌کند.

همچنین با دادن آزمایش خون مشخص می‌شود که Rh خون شما منفی یا مثبت است. اگر برای شما منفی و برای کودک مثبت باشد آمپول پادتن آن یا روگام را دو بار، یک‌بار در طول دوره بارداری دریافت می‌کنید و سپس بعد از به دنیا آمدن کودک دریافت خواهید کرد و درصورتی‌که یکسان باشد مشکلی پیش نمی‌آید.

زدن آمپول به این دلیل است که جلوی رشد آنتی‌بادی‌هایی که ممکن است در طول بارداری یا بعداً خطرناک باشد را از بدن شما و جنین بگیرد. به‌طورکلی موارد حائز اهمیت زیادی از آزمایش خون برداشت می‌شود و توصیه می‌کنیم که حتماً در این دوران آزمایش را انجام دهید تا پزشک آگاهی کامل روی سلامت شما داشته باشد.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین

آزمایش‌های بارداری

طبیعی یا سزارین؟

در زمان‌های گذشته بیشتر زایمان‌ها به‌صورت طبیعی انجام می‌شد و دلیل آن نبود تجهیزات بیمارستانی بود. به همین دلیل درصد مرگ‌ومیر زنان باردار خیلی زیادتر از زمان حال بود. حالا شما می‌توانید هم زایمان طبیعی و هم سزارین را در بیمارستان و در بهترین امکانات و شرایط بهداشتی و استریل انجام دهید. انتخاب نحوه زایمان بهتر است به دست پزشک متخصص باشد و با صلاح‌دید او این کار انجام شود.

موارد ممنوعه در هفته سوم بارداری

در هفته‌های اول بارداری باید بیش از هر وقت دیگری مراقب سلامتی خود باشید و چنانچه افرادی که بیماری مسری دارند در اطراف شما قرار دارند از آن‌ها فاصله بگیرید.

اگر مادر باردار به بیماری‌های عفونی مثل سرخچه مبتلا شود عوارض زیادی در جریان خواهد داشت و بهتر است افرادی که بیماری‌های هپاتیت، سرخجه، آبله‌مرغان و غیره دارند در اطراف شما نباشند.

زدن واکسن بیماری‌هایی مثل هپاتیت قبل از بارداری باعث می‌شود که در طول دوران بارداری از بروز آن‌ها جلوگیری شود.

درصورتی‌که به‌صورت ناخواسته و اتفاقی با این افراد برخورد داشته‌اید سعی کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید و شرایط را با او در میان بگذارید.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین

موارد ممنوعه در هفته سوم بارداری

سفر در بارداری

در سه ماه اول بارداری به علت لکه بینی‌هایی که انجام می‌شود شما باید بدانید که خطر سقط‌جنین در کمین است و بهتر است از مسافرت‌های طولانی یا حتی مسافرت‌های کوتاه با وسایلی که کاملاً ایمن نیستند خودداری کنید.

اگر شما از قبل سابقه فشارخون داشته باشید یا حاملگی دوقلو و سابقه زایمان زودرس داشته باشید همه این‌ها باعث می‌شود که در طول سفر خطرات بیشتری شما را نسبت به بقیه تهدید کند و بهتر است اگر سفرها ضروری نیستند برنامه آن‌ها را برای بعد از زایمان و ماه‌هایی که وضعیت بهتر است قرار دهید.

طب سنتی در بارداری

اگر در این دوران سنجد کمی نارس و یا خرمای کمی نارس و یا خرمالویی را که خیلی نرسیده یا سیبی که خیلی خوب نرسیده را مصرف کنید تا حد زیادی حالت تهوع شما کاهش پیدا می‌کند و مشکلات ویار برای شما راحت‌تر می‌شود.

استفاده از رب بعضی از میوه‌ها مثل رب انار یا رب غوره که خیلی ترش نباشند در کنار عسل می‌تواند این حالت ویار را درمان کند. همچنین برای درمان ویار یا بیماری صبحگاهی می‌توانید یک نان برشته خشک یا یک بیسکویت شور موقع صبح در کنار یک چای کم‌رنگ میل کنید. این خوراکی‌ها دل‌آشوبه زن باردار را کاهش می‌دهد و او را به آرامش می‌رساند.

هفته سوم بارداری وضعیت مادر و جنین
تشکیل بلاستوسیست هفته سوم بارداری

تشکیل بلاستوسیست هفته سوم بارداری



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47261

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *