تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-دوم-بارداری

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

شما حتی تا مدت‌ها بعد از بارداری هم جنسیت جنین را متوجه نمی‌شوید اما در همان هفته اول دختر و پسر بودن جنین مشخص می‌شود و بعد رشد آغاز خواهد شد. هنگامی‌که اسپرم و تخمک باهم لقاح پیدا می‌کنند پیوند آن‌ها 10 تا 30 ساعت طول می‌کشد. در هفته اول بارداری تخمک بارور می‌شود و تقریباً 250 میلیون اسپرم از دهانه رحم وارد واژن خواهد شد که از بین آن‌ها فقط 400 اسپرم می‌توانند به تخمک نفوذ کنند و داخل رحم شوند و درنهایت یک اسپرم تخمک را بارور خواهد کرد.

کروموزوم‌های والدین اطلاعات ژنتیکی دارند که برگرفته از خصوصیات پدر و مادر است. جنین شما با گرفتن این اطلاعات ویژگی‌هایی را از پدر و مادر خود به ارث می‌برد.

تمام انسان‌ها 64 کروموزوم دارند که 23 عدد آن را از مادر و نصف دیگر را از پدر به ارث می‌گیرند و هر تخمک یک کروموزوم X و هر اسپرم کروموزوم Y دارد که ترکیب آن‌ها جنسیت کودک را تعیین خواهد کرد. درصورتی‌که اسپرم بارور کننده تخمک کروموزوم ایکس داشته باشد فرزند دختر خواهد بود و اگر کروموزوم Y داشته باشد کودک پسر می‌شود. در این هفته هنوز هم قد و وزنی برای جنین وجود ندارد.

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری 1

هفته دوم بارداری

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

دو روز بعد از این‌که تخمک بارور می‌شود، از طریق لوله‌های فالوپ یا لوله‌های رحمی به سمت رحم حرکت می‌کند و به تخمکی که حالا بارور شده نطفه می‌گویند. حدود 5 تا 7 روز طول می‌کشد که تخمک‌ها از طریق لوله رحم حرکت کنند و در این زمان تخمک بارورشده تقسیمات سلولی انجام می‌دهد تا یک توده سلولی به اسم بلاستوسیست تولید شود که اندازه این بلاستوسیست ها در حد سرسوزن است که دارای سه لایه درونی، بیرونی و بخش مایع می‌باشد.

قسمت درونی بلاستوسیست جنین و قسمت بیرونی جفت نامیده می‌شود و قسمت میانی که مایع بود هم کیسه آب یا کیسه آمنیوتیک را تشکیل خواهد داد.

سپس بلاستوسیست خود را به مخاط داخلی رحم که آندومتر نام دارد می‌رساند و در این زمان می‌توان گفت که دیگر بارداری تثبیت می‌شود و سپس هورمون‌ها شروع به فعالیت می‌کنند.

هورمون استروژن که یکی از هورمون‌های اصلی بدن زنان است منجر به پرخون شدن و ضخیم شدن آندومتر می‌شود و هورمون پروژسترون از تخمدان‌ها آزاد می‌شود تا آندومتر در حالت پرخون و ضخیم نگه داشته شود و بلاستوسیست توانایی چسبیدن به رحم را داشته باشد و بتواند از آن مواد مغذی بگیرد که به تمام این مراحل لانه گزینی گفته می‌شود.

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری 2

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

مراقبت‌های بارداری

بهتر است برای انجام تست بارداری حتماً این کار را در زمان درست انجام دهید چون اگر تست بارداری در اولین روزی که عادت ماهانه شما به تعویق افتاده صورت گیرد احتمال اینکه جواب منفی اشتباه به شما بدهد زیاد است و ممکن است شما تصور کنید که بارداری اتفاق نیفتاده و مراقبت‌های لازم را در این خصوص را انجام ندهید.

پس در این شرایط بهترین کار این است که احتمال بارداری را بدهید و حتماً یک هفته بعد مجدداً تست بارداری را تکرار کنید تا خیالتان راحت شود.

هنگامی‌که بارداری اتفاق می‌افتد علائم مختلفی در بدن خانم‌های باردار بروز می‌کند که با شناخت آن‌ها اطمینان شما از بروز بارداری بیشتر می‌شود. یکی از آن‌ها حساس شدن سینه‌ها است، چون سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می‌کند سینه‌ها بزرگ‌تر می‌شود و مایه بیشتری داخل آن جمع می‌شود و احساس سنگینی، درد و حساس شدن در ناحیه سینه احساس می‌شود.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا سابقه بیماری یا ویژگی جسمانی به‌خصوصی دارید حتماً با پزشک مطرح کنید تا هم جواب سؤالات خود را بگیرید و هم اگر توصیه‌ای وجود دارد انجام شود.

درصورتی‌که بیماری ژنتیکی مشخصی در خانواده وجود دارد این مسئله باید حتماً با پزشک مطرح شود تا مشکلی برای مادر و جنین اتفاق نیفتد. سعی کنید از عواملی که خطرناک هستند مثل سیگار و غیره دوری کنید.

چنانچه داروهای افسردگی استفاده می‌کنید بهتر است حتماً در رابطه با آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید زیرا برخی از افراد به حدی از این داروها استفاده می‌کنند که نبود آن‌ها باعث می‌شود که نتوانند به زندگی خود ادامه دهند. بهتر است در این شرایط سعی کنید برای داشتن یک بارداری بی‌خطر راه سالم‌تری برای مبارزه با بیماری خود پیدا کنید و از مصرف داروهای افسردگی خودداری کنید.

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری 3

مراقبت‌های بارداری

تغذیه در بارداری

علاوه بر مراقبت‌هایی که به‌صورت عمومی باید اتفاق بیفتد، برای داشتن یک بارداری سالم و بی‌خطر و داشتن یک فرزند سالم باید به تغذیه خود در طول دوران بارداری توجه ویژه‌ای داشته باشید، زیرا داشتن یک رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه بدن شما و فرزندتان را سالم نگه می‌دارد انرژی موردنیاز شما را در این دوران را نیز تأمین می‌کند. پس برای داشتن یک تغذیه سالم در دوران بارداری باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

سعی کنید در رژیم غذایی خود مواد غذایی سالم قرار دهید که انرژی لازم و کافی برای رشد جنین و سلامت شما تأمین شود و حتماً طوری رژیم غذایی خود را برنامه‌ریزی کنید تا به‌صورت متعادل حاوی همه ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد؛ به‌طوری‌که همه وعده‌های غذایی تمام این موارد را داشته باشند و به‌صورت منظم به بدن شما برسد.

میزان غذایی که شما مصرف می‌کنید اهمیت زیادی دارد. بهتر است بشقاب خود را به دو قسمت تقسیم کنید و قسمتی را به پروتئین و حبوبات و قسمت دیگر را به سبزیجات و میوه اختصاص دهید و تا حد ممکن از مصرف نمک، شکر و مواد غذایی چرب خودداری کنید.

این‌گونه مواد موردنیاز به شما و جنین می‌رسد و اضافه‌وزن زیاد را تجربه نمی‌کنید و بدن شما در سطح انرژی بهتری قرار می‌گیرد.

بهتر است در دوران بارداری از مولتی‌ویتامین‌های بارداری هم استفاده کنید تا مقدار مواد معدنی و ویتامین که بدن شما احتیاج دارد به حد کافی فراهم شده باشد. مصرف اسیدفولیک و آهن برای مادرانی که باردار می‌شوند بسیار موردنیاز است.

در مصرف کافئین هم حد تعادل را رعایت کنید و نباید بیشتر از 200 میلی‌گرم کافئین مصرف کنید چون باعث سقط‌جنین خواهد شد.

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری 4

تقسیم سلولی در هفته دوم بارداری

آزمایش‌های بارداری

اولین آزمایشی که پزشک متخصص توصیه می‌کند انجام دهید آزمایش خون است. درصورتی‌که قبل از بارداری آزمایش خون را انجام نداده باشید در این مرحله اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

البته به‌غیراز آزمایش خون آزمایش‌های دیگری هم برای شما تجویز خواهد شد تا تمامی جوانب بررسی شود.

موارد مختلفی از نتیجه آزمایش خون شما برداشت می‌شود که ازجمله آن‌ها تشخیص گروه خونی، غربالگری، آنتی‌بادی و عامل Rh می‌باشد و همچنین به‌صورت کامل سلول‌های خونی شمارش می‌شود و ایمنی بدنتان نسبت به سرخجه و غیر بررسی خواهد شد.

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری 5

آزمایش‌های بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که خانم‌های باردار با آن مواجه هستند، تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع زایمان است. البته این تصمیم‌گیری بر عهده پزشک متخصص است و باید تشخیص دهد که کدام زایمان برای شما و فرزندتان مناسب‌تر است.

معمولاً هنگام زایمان طبیعی درد شدید و گرفتگی عضلات اتفاق می‌افتد. این درد به علت انقباضاتی است که در رحم اتفاق می‌افتد و زایمان را آسان‌تر می‌کند و نهایتاً چند ساعت طول می‌کشد که بعد از 24 ساعت مادر به وضعیت عادی برمی‌گردد.

ولی زایمان به روش سزارین تفاوت‌هایی دارد که در این حالت ممکن است در زمان زایمان مادر درد خاصی را احساس نکند اما تا مدت‌ها بعد از زایمان احساس درد را تجربه می‌کند و این درد اجازه تحرک و فعالیت به مادر نمی‌دهد و گاهی اوقات باعث ایجاد لخته‌هایی در عروق پا می‌شود.

خوشبختانه روش‌های مختلف جدیدی برای کاهش درد در طول زایمان طبیعی ارائه شده است و مادرها می‌توانند برای زایمان خود از این روش استفاده کنند.

روش‌های مختلفی برای بی‌دردی زایمان آمده است که استفاده از بی‌حسی اپیدورال و گازهای استنشاق در زمان زایمان در بیمارستان‌ها از نمونه‌های آن است که تا حد زیادی درد زایمان طبیعی را کاهش می‌دهد.

موارد ممنوعه در هفته دوم بارداری

یکی از مهم‌ترین مواردی که در طول دوران بارداری به‌خصوص از شروع دوره بارداری باید به آن توجه کنید این است که از مصرف هرگونه دارو بدون مشورت با پزشک خودداری کنید، زیرا ممکن است دارویی که شما مصرف می‌کنید هرچند از دید شما معمولی باشد اما تأثیر چشمگیری روی جنین داشته باشد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که محدودیت‌ها فقط شامل داروهای شیمیایی است اما باید بدانید که داروهای گیاهی زیادی هستند که می‌توانند اثرات مخربی روی جنین و خود شما را داشته باشند. پس بهتر است قبل از مصرف هر داروی شیمیایی و گیاهی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر هنوز هم اطلاعات دقیق در مورد رخ دادن بارداری ندارید و بدون اطلاع دارویی مصرف کرده‌اید حتماً با پزشک در میان بگذارید.

دو نمونه از داروهایی که به‌هیچ‌عنوان نباید در طول دوران بارداری مصرف شود بروفن و آسپرین است زیرا تأثیر منفی زیادی در روند رشد کودک خواهد داشت. فراموش نکنید که در 8 هفته اول بارداری قلب، ریه و مغز کودک در حال شکل‌گیری است و به‌هیچ‌عنوان نباید از هیچ دارویی استفاده کنید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد. داروهایی که بدون نسخه OTC هستند هم جزو موارد ممنوع می‌باشند.

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری 6

لقاح تخمک و اسپرم در شروع بارداری

سفر در بارداری

در ماه اول بارداری وضعیت بدنی مادر تعیین‌کننده میزان حرکت و فعالیت او خواهد بود و باید بررسی‌های کامل در مورد وضعیت بدنی او صورت گیرد تا با توجه به شرایط اجازه سفرهای طولانی یا ممنوعیت آن مشخص شود. اگر مسافرت‌های طولانی با اتومبیل انجام شود احتمال سقط‌جنین افزایش پیدا می‌کند.

سه‌ماهه اول که مراحل لانه گزینی جنین انجام می‌شود حساسیت بالایی دارد و بهتر است از سفرهای طولانی و حمل وسایل سنگین خودداری کنید.

همچنین انجام هر نوع ورزش، پیاده‌روی و خوردن غذاهای بیرون از خانه کاملاً ممنوع است. پیاده‌روی درصورتی‌که معمولی باشد اشکال خاصی ندارد ولی درصورتی‌که بالا رفتن از تپه و صخره و پریدن از روی آب و غیره باشد برای زن باردار خطرناک است.

طب سنتی در بارداری

بیشتر خانم‌های باردار در شروع دوران بارداری احساس ویار شدیدی دارند و حالت تهوع برای آن‌ها آزاردهنده است. ازجمله مواردی که باعث کاهش این حالت تهوع می‌شود مصرف میوه‌هایی با طعم ملس مثل انار، سیب و به است که حالت تهوع و استفراغ را کم می‌کند. اگر انار مصرف می‌کنید حتماً سفیدهای داخلی آن را هم بخورید.

روابط زناشویی در هفته دوم بارداری

بسیاری از زوج‌ها وقتی‌که بارداری اتفاق می‌افتد نگران روابط زناشویی می‌شوند و برای آن‌ها سؤال است که آیا می‌توانند در این دوران رابطه جنسی برقرار کنند یا خیر؟

این کاملاً بستگی به وضعیت بدنی مادر دارد و باید سنجیده شود. پزشکان می‌گویند که اگر بدن مادر آمادگی کافی را داشته باشد و پزشک متخصص رابطه زناشویی را ممنوع نکرده باشد، نزدیکی در این دوران ایرادی ندارد. برخی از زنان که در هفته ششم تهوع و استفراغ دارند با داشتن رابطه زناشویی حالت‌های بدن آن‌ها تشدید می‌شود، این افراد بهتر است کمی دیگر صبر کنند و بعد به رابطه بپردازند.

اما آن‌هایی که این مشکل را ندارند می‌توانند در این سه ماه هم روابط زناشویی داشته باشند. در سه‌ماهه اول معمولاً خانم‌ها تمایل خیلی زیادی به نزدیکی دارند که دلیل اصلی آن تولید هورمون‌های بارداری است.

هفته دوم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوم بارداری 7

بارور شدن تخمک



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47249

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *