تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-اول-بارداری

هفته اول بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری

هنگامی‌که تصمیم به بارداری می‌گیرید، زندگی شما کاملاً در یک مسیر جدیدی قرار می‌گیرد که هیجانات زیادی را به همراه دارد و حس‌های مختلفی را در طول این دوران تجربه خواهید کرد و دیگر شما فرد سابق نخواهید بود. با قدم گذاشتن در یک دوره 9 ماهه مرتب به فکر سلامتی خود باشید و برای همه روزهای خود برنامه‌ریزی داشته باشید. معمولاً دوره بارداری را اگر بخواهیم از اول به‌صورت کامل در نظر بگیریم 40 هفته طول می‌کشد.

برای اینکه این دوران بهتر سپری شود باید از تمام اتفاقاتی که هر هفته در بدن شما و برای جنین رخ می‌دهد آگاهی داشته باشید تا بتوانید وضعیت سلامت خود را بررسی کنید و بدانید که در چه وضعیتی قرار دارید و چه‌کارهایی باید در این زمان انجام دهید. در مطالبی که برای شما ارائه می‌شود با تمامی اتفاقات و جزئیات هفته‌های مختلف بارداری آشنا خواهید شد که در ادامه این مطلب اطلاعات کامل‌تری در رابطه با هفته اول بارداری به دست خواهید آورد.

هفته اول بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری 1

هفته اول بارداری

زمان تخمک‌گذاری

حدوداً دو هفته زمان لازم است که تخمک‌گذاری در رحم از آخرین دوره قاعدگی صورت بگیرد و یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی که باید به آن توجه داشته باشید همین است.

در این مرحله تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود و با استفاده از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند.

اگر در همین زمان تخمک داخل لوله فالوپ با استفاده از اسپرم بارور شود احتمال باروری وجود دارد. پس بعد از این‌که قاعدگی انجام می‌شود، در طول دوره تخمک‌گذاری شما وقت دارید که برای باردارشدن اقدام کنید.

حدود 4 تا 5 روز اسپرم‌ها زنده می‌مانند و تخمک تنها 24 ساعت توانایی زنده ماندن دارد. پس بهتر است از روزهای قبل از تخمک‌گذاری اقدام به بارداری کنید. برای اینکه بتوانید به‌درستی زمان تخمک‌گذاری را حدس بزنید باید زمان دوره قاعدگی بعد خود را از عدد 12 یا 16 کم کنید و عددی که درنهایت حاصل می‌شود نشان‌دهنده زمان تخمک‌گذاری شما خواهد بود.

در این مرحله هنوز قد جنین صفر سانتی‌متر و وزن او هم صفر سانتیمتر است زیرا هنوز جنین تشکیل نشده است.

هفته اول بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری 2

زمان تخمک‌گذاری

وضعیت مادر در هفته اول بارداری

از مهم‌ترین نشانه‌های تخمک‌گذاری تغییرات ترشحات دهانه رحم در این زمان است. هر چه که فاصله بیشتری از روزهای قاعدگی بگیرید اندازه ترشحات بیشتر می‌شود. درواقع میزان این ترشحات سطح هورمون استروژن بدن را نشان می‌دهد که با افزایش پیدا کردن آن، احتمال باروری شخص افزایش پیدا می‌کند.

هر چه این ترشحات لیزتر و چسبنده‌تر و شفاف‌تر باشد یعنی احتمال بارداری بیشتر خواهد بود.

در بیشتر مواقع این ترشحات مثل یک سد محافظ عمل می‌کنند اما وقتی‌که زوج توانایی باردارشدن را داشته باشند این ترشحات به اسپرم کمک می‌کند تا از مجرای رحم رد شود و به سمت رحم پیش برود و با استفاده از لوله‌های فالوپ یا همان لوله‌های رحمی به جایگاهی می‌رسد که به تخمک برخورد کرده و لقاح صورت گیرد.

افزایش دمای بدن در زمان تخمک‌گذاری

از نشانه‌های مهمی که در زمان تخمک‌گذاری باید به آن توجه داشته باشید بالا رفتن دمای بدن است. در بازه‌های زمانی مختلف بعد از قاعدگی درصورتی‌که از دماسنج استفاده کنید و دمای بدن خود را ثبت کنید می‌توانید تا حد زیادی متوجه این ماجرا شوید.

بهتر است دمای بدن خود را هرروز صبح بعد از خواب اندازه بگیرید. زمانی که تخمک‌گذاری انجام می‌شود دمای بدن نیم درجه بیشتر از مواقع دیگر است، زیرا وقتی‌که تخمک آزاد می‌شود هورمون پروژسترون در بدن افزایش پیدا می‌کند.

چند روز طول می‌کشد که سطح هورمون پروژسترون مجدداً به حد نرمال برگردد. این افزایش باعث افزایش دمای بدن می‌شود.

با توجه به اینکه تخمک‌ها فقط یک روز توانایی زنده ماندن دارند بهتر است در همان زمان که تخمک‌ها فعال هستند لقاح صورت گیرد و وقتی‌که دمای بدن بالا رفته باشد یعنی برای باردارشدن خیلی دیر شده و تخمک دیگر زنده نیست.

پیشنهاد پزشکان این است که شما با اندازه‌گیری دمای بدن خود در چند ماه متوالی متوجه زمان تخمک‌گذاری خود شوید تا بتوانید در همان زمان اقدامات لازم برای باردارشدن را انجام دهید.

درد ناحیه شکمی در زمان تخمک‌گذاری

بسیاری از خانم‌ها درزمانی که تخمک‌گذاری داخل رحم آن‌ها انجام می‌شود دردی در ناحیه شکمی آن‌ها ایجاد می‌شود و فعالیت‌های مربوط به تخمک‌گذاری را متوجه می‌شوند و درد ملایم و تیر کشیدن‌های ناگهانی و شدیدی در قسمت زیر شکم خود احساس می‌کنند. گاهی اوقات این حالت چند دقیقه تا چند ساعت هم طول می‌کشد که به آن میتل اشمرز می‌گویند.

هفته اول بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری 3

درد ناحیه شکمی در زمان تخمک‌گذاری

مراقبت‌های بارداری

درصورتی‌که به‌صورت جدی قصد بچه‌دار شدن دارید بهتر است از همان ابتدای مسیر اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کنید تا آمادگی برای بارور شدن و بچه‌دار شدن در مورد شما چک شود.

در این دوران باید تست‌های مختلفی مثل آزمایش خون، پاپ اسمیر، معاینه لگنی، معاینه شکم و غیره انجام دهید تا اگر به هر نوع بیماری اعم از پرکاری و کم‌کاری تیروئید و یا فیبروئید شدید یا کیست و غیره مبتلا هستید، آن را قبل از باردارشدن درمان کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید با پزشکتان در میان بگذارید تا تأثیری روی جنین نداشته باشد.

بهتر است هرگونه استرس و نگرانی را فراموش کنید زیرا تأثیر بسیار مخربی روی مادر شدن دارد و با کنار گذاشتن آن بارداری شما تضمین می‌شود. اگر سیگار استفاده می‌کنید بهتر است آن را کنار بگذارید زیرا باعث آسیب رسیدن به فرزند شما و بروز مشکلات کم‌وزنی کودک و نقص مادرزادی می‌شود.

بهتر است قبل از باردارشدن و در حین آن وزنتان را کنترل کنید اگر خیلی لاغر هستید یا خیلی اضافه‌وزن دارید حتماً برای رسیدن به تعادل تلاش کنید تا دوران بارداری راحت‌تری را برای خود فراهم کنید.

دوری کردن از گرمای زیاد می‌تواند در روند بارداری به شما کمک کند، زیرا گرمای زیاد باعث تأثیر منفی در عملکرد اسپرم‌ها می‌شود و میزان آن‌ها را در بیضه کاهش می‌دهد.

داشتن خواب کافی تأثیر مثبتی روی بارداری خواهد داشت و بهتر است حداقل 8 ساعت در روز بخوابید در غیر این صورت با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید سعی کنید قبل از بارداری حتماً آن‌ها را کنار بگذارید. داروهای گیاهی هم می‌توانند خطرات جدی برای بارداری داشته باشند، پس برای مصرف هر نوع دارو یا جوشانده‌ای با پزشک متخصص مشورت کنید.

حفظ آمادگی بدنی باعث می‌شود که بارداری شما راحت‌تر باشد و سلامت کودک تضمین شود. با توجه به اینکه در دوره بارداری فشار بیشتری به بدن مادر وارد می‌شود، درصورتی‌که از زمان قبل از بارداری استقامت کافی در بدن وجود داشته باشد زایمان بی‌خطرتری خواهید داشت. اگر در کنار آن یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و ورزش‌های انعطاف‌پذیری و هوازی و استقامت عضلانی انجام دهید، می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی در بارداری و زایمانتان داشته باشد.

در هنگام انجام حرکات ورزشی روی شکم تمرکز زیادی داشته باشید زیرا اگر روی شکم و کمر خود تمرکز کافی داشته باشید بارداری بهتری را تجربه می‌کنید.

هفته اول بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری 4

مراقبت‌های بارداری

علائم بارداری در هفته اول

درصورتی‌که زمان پریود و قاعدگی شما عقب بیفتد و در زمان ممکن انجام نشود، به‌عنوان یکی از اولین نشانه‌های بارداری تلقی می‌شود. البته نشانه‌های دیگری هم در هفته اول بارداری مشخص خواهد شد که یکی از آن‌ها حساسیت سینه‌ها می‌باشد.

سینه‌ها در این زمان به لمس حساس می‌شوند و متورم‌تر خواهند شد و دلیل اصلی آن تغییرات هورمونی می‌باشد. همچنین تکرر ادرار در خانم‌های باردار بیشتر است و به تعداد دفعات زیادی به دستشویی می‌روند؛ چون رحم در حال بزرگ شدن است و فشار زیادی به مثانه می‌آورد و بالا رفتن حجم خون در دوران بارداری منجر به فعالیت بیشتر کلیه‌ها می‌شود.

از دیگر علائمی که در اوایل بارداری وجود دارد احساس خستگی است، زیرا سطح پروژسترون بالاتر رفته و مادر احساس خواب‌آلودگی می‌کند.

معمولاً در اوایل بارداری ویار خانم‌های باردار مسئله‌ساز است و به خوردن انواع خوراکی‌ها واکنش نشان می‌دهند. به بعضی از خوراکی‌ها تمایل زیادی دارند و از مصرف بعضی از آن‌ها حالشان بد می‌شود که دلیل اصلی آن‌هم تغییرات هورمونی است.

بالا رفتن هورمون‌ها خصوص هورمون پروژسترون باعث می‌شود که خانم‌های باردار نوسانات اخلاقی زیادی را تجربه کنند و ازنظر عاطفی احساساتی‌تر باشند و احساس زودرنجی داشته باشند.

هفته اول بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری 5

علائم بارداری

آزمایش‌های بارداری

هنگامی‌که جواب اولین آزمایش مثبت اعلام شود، یعنی باید تا مدت‌های زیادی برای این‌که همه‌چیز خوب و درست پیش برود آزمایش دهید. از زمانی که بارداری شروع می‌شود تا وقتی‌که فرزند شما به دنیا می‌آید باید مرتباً تحت نظر پزشک متخصص باشید و آزمایش‌های مختلف را انجام دهید.

بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که از هفته 6 م که قلب جنین تشکیل‌شده آزمایش‌ها شروع شود و تمام مراقبت‌های لازم برای دوران بارداری انجام شود.

روابط زناشویی در بارداری

درصورتی‌که جواب آزمایش بارداری مثبت باشد، حساسیت‌های زن باردار هرروز افزایش پیدا می‌کند و باید برای هرگونه رفتار با او توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا او همه‌چیز توجه می‌کند و ذهن خود را درگیر می‌کند.

مهم‌ترین نگرانی‌هایی که در این دوره برای زن‌های باردار وجود دارد رابطه جنسی در طول دوره بارداری است و می‌خواهند مطمئن باشند که آیا این رابطه آسیبی به جنین وارد می‌کند یا خیر؟

البته داشتن اطلاعات کافی و لازم در این رابطه می‌تواند تا حد زیادی نگرانی‌ها استرس را از خانم‌های باردار دور کند که در مطلبی جدا به‌صورت مفصل در این رابطه صحبت خواهد شد.

رفتار همسران در بارداری

وقتی مطلع شدید که دیگر بارداری انجام شده، باید زوج‌ها هم زن و هم مرد به احساسات یکدیگر توجه زیادی داشته باشند و نگرانی‌ها، استرس‌ها و دغدغه‌های همدیگر را درک کنند.

همیشه ورود فرزند جدید در کنار تمام خوشحالی‌ها و اتفاقات خوبی که به همراه دارد با نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی همراه است که تنها با درک متقابل و گذشت می‌توانید آن را به‌راحتی پشت سر بگذارید.

هفته اول بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته اول بارداری 6

مراقبت‌های بارداری

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47238

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *