تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-یازدهم-بارداری

هفته یازدهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته یازدهم بارداری

در یازدهمین هفته بارداری حرکات و حالت‌های جنین آن‌قدر محسوس خواهد شد که حتی سکسکه کردن او را هم متوجه می‌شوید. در این هفته پرده دیافراگم او هم شکل گرفته و به همین دلیل است که گاهی سکسکه‌های او را متوجه می‌شوید. از هفته یازدهم به بعد بعضی از حرکت‌های جنین محسوس‌تر خواهد شد و حتی لگدزدن او کاملاً قابل حس کردن است. البته ممکن است در این هفته حرکت خاصی از او متوجه نشوید که نیازی به نگرانی نیست زیرا هنوز فرصت کافی برای حرکت‌های شدیدتر وجود دارد و نیازی نیست که از این بابت نگرانی وجود داشته باشد. در ادامه با وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری و وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری و سایر اطلاعات مهم در رابطه با آن آشنا خواهید شد.

هفته یازدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم چهره جنین تغییرات زیادی ندارد ولی اندام‌هایی که در حال رشد بودند بزرگ‌تر خواهند شد و حالا کل بدن او حدود 41 تا 44 میلی‌متر می‌شود و استخوان‌ها به‌تدریج رشد می‌کنند و دندان‌ها هم زیر لثه در حال تقسیم شدن هستند و رگ‌های بدن جنین هم در زیر پوست او مثل نخ‌های ریزی مشاهده می‌شود که تمام بدن را پوشانده‌اند.

برآمدگی‌های پیشانی جنین هم در این هفته صاف‌تر می‌شود و با چرخش تدریجی سر جنین به سمت شانه‌ها از سمت قفسه سینه فاصله می‌گیرد و طول گردن و افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که گفتیم احتمالاً در این هفته لگدهای او را هم احساس می‌کنید ولی بیشترین اتفاقی که در هفته یازدهم برای جنین می‌افتد رشد و توسعه اندام‌های مختلف مثل اندام تناسلی، پرده دیافراگم و گوش‌ها می‌باشد.

ارتباط احساسی مادر با جنین در این هفته بیشتر می‌شود و او حتی متوجه کوچک‌ترین حرکت‌های شما خواهد شد و به آن پاسخ می‌دهد؛ به‌طوری‌که اگر شما یک ضربه آرام هم به شکم خود وارد کنید او با تکان دادن خود جواب می‌دهد. در این هفته قد جنین4.3 سانتی‌متر و وزن او 7.9 گرم است.

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری

تا هفته دهم بارداری بیشترین تغییر سایز شامل رحم می‌شد، اما از این هفته به بعد وزن مادر هم بالاتر می‌رود. البته اگر اضافه‌وزن نداشتید نیازی به نگرانی نیست زیرا حالت تهوع و استفراغ‌ها که باعث کاهش میلتان به غذا خوردن شده موجب کاهش وزنتان شده است و به همین دلیل اضافه‌وزن خاصی را مشاهده نمی‌کنید.

ولی خوشبختانه از هفته یازدهم به بعد حالت تهوع و استفراغ به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و علائم دیگری را مشاهده می‌کنید. ممکن است در هفته یازدهم احساس کنید که رشد موهای سر شما بیشتر شده یا برعکس دچار ریزش شده است. ناخن‌ها هم وضعیت مشابه با موها پیدا می‌کنند که علت این تغییرات بالا رفتن هورمون‌ها در بدن است.

البته برخی از پزشکان معتقد هستند که افزایش سطح خون باعث به وجود آمدن این تغییرات در بدن مادر می‌شود و موهای شما هر حالتی که داشته باشد در این دوره تشدید می‌شود. اگر موهای خشک داشته باشید در این زمان خشک‌تر از قبل می‌شود و اگر موهای چرب دارید نسبت به قبل، چرب‌تر خواهند بود و گاهی اوقات شاهد افزایش بزاق دهان هم هستید.

وضعیت مادر در هفته یازدهم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته یازدهم

اگر قبل از بارداری دچار میگرن بوده باشید احتمالاً در دوران بارداری سردردها بیشتر به سراغ شما می‌آیند و شما اجازه استفاده از هر قرصی ندارید و می‌توانید نهایتاً استامینوفن مصرف کنید. ولی بازهم برای استفاده از استامینوفن باید با پزشک مشورت کنید. به‌جای استفاده از قرص‌ها به دنبال جایگزین‌های بدون خطر باشید. به‌طور مثال کمپرس آب سرد تأثیر زیادی در کاهش سردرد خواهد داشت.

چنانچه به سرماخوردگی دچار شدید باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید و بدون مشورت با او هرگز از شربت سینه و داروهای آرام‌بخش استفاده نکنید زیرا مستقیماً روی سلامت جنین شما تأثیرگذار خواهد بود.

درصورتی‌که با انجام ورزش‌های سبک روزانه هم دچار خونریزی واژینال، تنگی نفس، سردرد، درد قفسه سینه، سرگیجه، ترشح واژن یا از هوش رفتن و ضعف عضلانی شدید باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و وضعیت خود را برای او شرح دهید.

برای حفظ بیشتر سلامت خود در دوران بارداری به پهلو بخوابید تا جریان خون در بدن شما بالاتر برود و به همین دلیل است که می‌گویند در دوران بارداری باید استراحت شما بیشتر باشد. حتی اگر انجام فعالیت‌های سبک روزانه برایتان دشوار است بازهم آن‌ها را انجام دهید زیرا ورزش منظم و فعالیت بدنی شما را سرحال‌تر نگه می‌دارد و سلامتی شما را تضمین می‌کند.

همچنین بهتر است به پیاده‌روی بروید و به‌محض این‌که خسته شدید چرت بزنید و از پزشک بخواهید که سطح آهن بدن شما را هم کنترل کند.

تغذیه در هفته یازدهم بارداری

داشتن رژیم غذایی متعادل در این هفته بسیار توصیه می‌شود و باید رژیم غذایی خود را طوری ترتیب دهید که پروتئین و آهن به مقدار کافی در آن وجود داشته باشد. به همین منظور باید میوه و سبزیجات برگ سبز را بیشتر مصرف کنید و ساندویچ‌های مقوی کوچک و سالم بخورید و آب زیاد بنوشید. حدوداً 226 تا 283 میلی‌گرم آب در روز توصیه می‌شود.

آزمایش‌های بارداری

با شروع بارداری از هفته‌های اول آزمایش‌های مختلفی توسط پزشک برای شما تعیین می‌شود که در سه ماهه اول آزمایش غربالگری انجام می‌شود‌ که معمولاً در هفته یازدهم تا چهاردهم تجویز خواهد شد که یک آزمایش خون به همراه سونوگرافی ان تی می‌باشد که پزشک با نتیجه غربالگری شما اچ سی جی یا پروتئین آپلاسما مادر را بررسی می‌کند و سونوگرافی هم مقدار ضخامت پوسته پشت گردن جنین را تعیین می‌کند تا اگر اختلالات کروموزومی مثل سندروم داون یا تریزومی 18 در نوزاد وجود داشته باشد تعیین شود. وقتی نتیجه آزمایش غربالگری اعلام می‌شود فرد در سه دسته کم‌خطر، خطر متوسط و پرخطر تقسیم‌بندی می‌شود که در صورت بروز نتیجه پرخطر پزشک برای تشخیص قطعی آزمایش تهاجمی و تشخیصی مثل نمونه‌برداری از پرزهای جفت یا CVS تجویز می‌کند و باید آن را انجام دهید تا وضعیت جنین به‌صورت دقیق‌تر بررسی شود.

آزمایش‌های بارداری

سونوگرافی‌های مهم در هفته یازدهم بارداری

دومین سونوگرافی معمولاً بین هفته‌های یازدهم تا چهاردهم صورت می‌گیرد که به آن سونوگرافی و تست غربالگری سه ماه اول بارداری گفته می‌شود. سونوگرافی سه ماه اول بارداری با آزمایش خون و تست غربالگری خون مادر صورت می‌گیرد.

ازجمله مواردی که در سونوگرافی سه ماهه اول بارداری و آزمایش خون سه ماهه اول بارداری مادر بررسی می‌شود ناهنجاری‌های کروموزومی جنین مثل منگولیسم یا سندروم داون است. میزان دقت سونوگرافی در تشخیص ناهنجاری‌های جنینی حدود 75 درصد است که باید حتماً در کنار آن آزمایش خون هم انجام شود تا دقت آن به 85 درصد افزایش پیدا کند.

زایمان طبیعی یا سزارین؟

انجام عمل جراحی با افزایش لخته‌های خون در بدن همراه است که این لخته‌های خونی در ریه موجب آمبولی ریوی می‌شود که گاهی اوقات جان بیمار را هم درخطر قرار می‌دهد. ازجمله علائمی که بیماری آمبولی ریوی به همراه دارد سرفه و کوتاهی نفس، درد و تورم در ماهیچه پا است.

پس اگر بعد از عمل سزارین این علائم را در خود مشاهده کردید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم برای شما انجام شود. ولی همه این خطرها در زایمان طبیعی به صفر می‌رسد.

موارد ممنوعه در هفته یازدهم بارداری

برخی از خانم‌های باردار که به میگرن دچار هستند در هفته یازدهم بارداری احساس سردردهای بیشتری نسبت به قبل می‌کنند. همان‌طور که گفته شد استامینوفن تنها قرصی است که اجازه مصرف آن را دارند. البته می‌توانند به‌جای آن از کمپرس آب سرد هم برای کاهش سردرد استفاده کنند. ولی مصرف هر نوع داروی دیگر باید حتماً با مشورت پزشک انجام شود تا در روند رشد جنین تأثیر منفی نداشته باشد.

سفر در بارداری

بدون توجه به اینکه با چه وسیله‌ای سفر می‌کنید باید در زمان بارداری و در طول سفر آب زیاد مصرف کنید زیرا باعث می‌شود که از لخته شدن خون در پای شما جلوگیری شود. معمولاً برای دستشویی رفتن باید شما از جایتان بلند شوید و مقداری حرکت کنید اما دستشویی رفتن در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر باعث جلوگیری از ابتلا به عفونت مثانه و عفونت‌های ادراری می‌شود. پس اگر قصد سفر کردن دارید حتماً آب کافی همراه خود داشته باشید و از این بابت خیالتان راحت باشد.

سفر در بارداری

طب سنتی در بارداری

افرادی که متخصص طب سنتی هستند اعتقاد دارند که می‌توان با برخی از کارها در تعیین جنسیت جنین تأثیر گذاشت. مثلاً برای داشتن جنین دختر لبنیاتی مثل ماست و شیر و پنیر و کره و بستنی و کشک باید در برنامه غذایی قرار داده شود. استفاده از بعضی ترشی‌ها در وعده غذایی مثال غوره باعث افزایش شانس دختردار شدن می‌شود. همچنین خیار، لوبیا سبز و نخودفرنگی و کرفس هم در تولد نوزاد دختر بی‌تأثیر نیست. البته تمام این‌ها بر اساس اعتقادات طب سنتی است و پایه و اساس علمی ندارد و بهتر است در تعیین برنامه غذایی خود بیشتر از اینکه به جنسیت جنین توجه کنید به سلامت مادر و جنین دقت داشته باشید و برنامه غذایی خود را بر آن اساس ترتیب دهید.

همسران در بارداری

در این دوران به‌خوبی به حرف‌های همسر خود گوش دهید و اگر تغییری در او دیدید آن را در یک دفترچه یادداشت کنید. گاهی اوقات لگدزدن نوزاد در رحم، تغییر اخلاق و سازگاری با شرایط واکنش‌های همسر به عکس نوزادی و لباس‌ها می‌توانند خاطرات خوبی را رقم بزنند. اگر در تمامی لحظات در کنار یکدیگر باشید علاوه بر اینکه دوران بارداری با خطر کمتری همراه خواهد بود از آن لذت بیشتری می‌برید.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47773

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *