تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-دوازدهم-بارداری

هفته دوازدهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته دوازدهم بارداری

اکنون‌که وارد هفته دوازدهم شده‌اید یعنی سه ماه اول بارداری را با موفقیت و سلامت پشت سر گذاشته‌اید و یک‌سوم راه را رفته‌اید. حالا دیگر همه درد و حالت تهوع و نوسانات اخلاقی که در مورد آن‌ها نگران بودید و از آن‌ها می‌ترسیدید رفع شده و شش ماه دیگر از این دوران بارداری باقی مانده است.

شکم شما بزرگ‌تر از سابق شده و راحت‌تر از قبل لباس می‌پوشید و احساس بهتری خواهید داشت. در هفته دوازدهم جنین شما تغییرات جالبی را خواهد داشت که در ادامه با جزئیات بیشتری در این رابطه آشنا می‌شوید و همچنین اطلاعات کامل‌تری در رابطه با وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری و وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری مشاهده خواهید کرد.

هفته دوازدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

در این زمان حرکت‌های جنین نسبت به قبل بیشتر شده و بازیگوشی می‌کند؛ ولی اندازه او هنوز خیلی کوچک است و با خوشحالی و بازیگوشی به این‌طرف و آن‌طرف می‌رود و می‌تواند دست‌های خود را گره کند یا پاهایش را تکان بدهد و مچ‌هایش را بچرخاند.

اگر در این زمان کاری انجام دهید که برای او ناخوشایند باشد با فشار دادن لب‌ها حتی به شما اخم می‌کند و صورت او می‌تواند حالت‌های مختلفی را به خود بگیرد.

در این زمان بدن جنین به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است تا وقتی‌که شما زایمان را انجام می‌دهید فرزند سالم و زیبا و کامل داشته باشید.

همچنین گوش و چشم جنین به دنبال پیدا کردن جای مناسب هستند تا دیگر سر جای خود قرار بگیرند و ثابت شوند و کلیه‌ها نیز وظیفه تولید ادرار را بر عهده گرفته‌اند و جنین شما هم مایع آمنیوتیک را می‌نوشد و همچنین دستگاه گوارش و مخصوصاً روده کوچک می‌تواند انقباضات را کنترل کند که با استفاده از آن مواد غذایی با فشار وارد روده بزرگ شوند و عملیات هضم انجام شود.

حالا دستگاه تناسلی هم نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهند. ناخن، گوش‌ها و شش‌ها در حال رشد می‌باشند و قلب او این توانایی را دارد که حدود 28 لیتر خون در روز به بدن پمپاژ کند.

یکی از کارهایی که در این هفته زیاد از جنین مشاهده می‌شود این است که شست دست خود را می‌مکد و همچنین تارهای صوتی جنین هم در حال شکل‌گیری و تکامل هستند و می‌توانید صدای او را بشنوید. با استفاده از دستگاه التراسونیک می‌توانید ضربان قلبش را گوش بدهید و از آن لذت ببرید.

در هفته دوازدهم بارداری در قاعده مغز او هم غده هیپوفیز شروع به ساختن خیلی از هورمون‌های موردنیاز بدن می‌کند و در اواخر هفته دوازدهم قد او 5.8 سانتی‌متر و وزنش 14 گرم می‌باشد.

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری

همان‌طور که اشاره کردیم در طی هفته‌های گذشته وزن مادر به‌تدریج افزایش پیدا کرده و دور کمر و شکم هم بیشتر شده است و احتمالاً تا آخرین روزهای دوره بارداری 12 کیلوگرم به وزن مادر اضافه می‌شود.

در پایان هفته دوازدهم بارداری رحم آن‌قدر بزرگ می‌شود که دیگر داخل لگن جا نمی‌گیرد و شما می‌توانید آن را در قسمت پایینی شکم خود حس کنید و در قسمت بالای شکم در زیر استخوان‌های جناق احساس درد بیشتری می‌کنید که خیلی از خانم‌های باردار از این درد احساس ناراحتی زیادی دارند و علت اصلی آن ورود اسید معده به مری می‌باشد و رفلاکس معده افزایش پیدا می‌کند.

این بازگشت محتویات معده به مری دو دلیل می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها کاهش حرکت‌های روده و فشار رحم بر معده است ولی خوبی که دارد این است که فشار رحم از روی مثانه کمتر می‌شود و نسبت به روزهای قبل تکرر ادرار کمتری خواهید داشت.

اگر به شکم مادر توجه کنید از قسمت ناف تا زیر شکم یک خط تیره‌رنگ کشیده می‌شود که در این هفته نمایان خواهد شد که احتیاج به نگرانی نیست زیرا این خط بعد از زایمان برطرف می‌شود که البته در بعضی دیگر زنان باردار این خط مشاهده نمی‌شود.

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته دوازدهم

به علت افزایش هورمون‌هایی که در طول دوره بارداری ترشح می‌شوند پوست شما نسبت به قبل درخشان‌تر و سفیدتر می‌شود. ولی گاهی هم آکنه‌هایی در سطح پوست مشاهده می‌کنید و اگر اصرار دارید که آن‌ها را بپوشانید باید برای استفاده از کرم‌ها و لوازم بهداشتی حتماً با پزشک مشورت کنید.

اکنون شما نسبت به گذشته احساس آرامش بیشتری دارید و خطر سقط‌جنین که در سه ماهه اول بارداری شایع بود دیگر به‌شدت کاهش پیدا کرده و می‌توانید فعالیت‌های بدنی را هم در برنامه روزانه خود بگنجانید.

تغذیه در بارداری

در طول دوره بارداری هورمون پروژسترون بیشتر از قبل ترشح می‌شود که باعث کند شدن روند هضم غذا می‌شود که این جریان فایده‌های زیادی برای بدن شما دارد زیرا بدن فرصت کافی برای جذب مواد مغذی مفید را دارد.

بهتر است در این هفته غذاهایی که دارای فیبر هستند ازجمله جو، برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار میل کنید و در برنامه غذایی خود سبزیجات، نخودفرنگی، آجیل، کلم بروکلی و بادام را قرار دهید و آب زیادی بنوشید.

حداقل خوردن 10 لیوان آب در روز توصیه می‌شود. آب گلابی، آب‌آلو و تمشک فیبر زیادی دارد و می‌تواند تأثیر مثبت زیادی در برنامه غذایی شما داشته باشد. اگر تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم غذا را کمتر کنید بدن شما در سلامت بیشتری به سر خواهد برد و سرحال‌تر می‌شوید.

غذاهایی که کاملاً پخته شده باشند را در طول دوران بارداری مصرف کنید تا از ورود هرگونه عفونت به بدن خود جلوگیری کرده باشید. گوشت را هم به‌صورت نیم‌پز نخورید و حتماً باید کامل پخته شده باشد. به علت مصرف مکمل‌های آهن احتمالاً دچار یبوست می‌شوید که باید با مصرف حداقل 28 گرم فیبر آن را رفع کنید.

آزمایش‌های بارداری در هفته دوازدهم

تشخیص نقص کروموزومی جنین باید در همین هفته‌ها انجام شود. درصورتی‌که زن باردار سن بالای 35 سال داشته باشد و در خانواده او هم سابقه بیماری‌های ژنتیکی دیده شود و یا نتیجه آزمایش غربالگری او دسته پرخطر را نشان دهد پزشک معمولاً برای اینکه نقص کروموزومی جنین را بررسی کند آزمایش تهاجمی CSV را در هفته‌های یازدهم تا چهاردهم تجویز می‌کند که خیلی از نقص‌های ژنتیکی و کروموزومی ازجمله تریزومی 18 ، سندروم داون و کم‌خونی داسی شکل و همچنین فیبروز کیستیک و دیستروفی و هموفیلی را مشخص می‌کند. دقت عمل این آزمایش بسیار بالاست و می‌تواند اختلالات کروموزومی و نقص‌های مادرزادی را نشان دهد.

سونوگرافی در هفته دوازدهم

زایمان طبیعی یا سزارین؟

تصور اشتباهی که در بسیاری از زنان باردار شایع شده این است که زایمان طبیعی موجب افتادگی رحم آن‌ها می‌شود یا احتمال افتادگی رحم را افزایش می‌دهد؛ درصورتی‌که کاملاً اشتباه است و متخصصین معتقدند که زایمان بدون دخالت و کاملاً کنترل‌شده هیچ‌وقت باعث افتادگی مثانه و رحم نخواهد شد و برعکس مادرهایی که سزارین شده‌اند احتمال افتادگی رحم بیشتری دارند. ازجمله موارد دیگری که تأثیرگذار فشار و وزن جنین، تعداد زایمان و ورزش نکردن در دوره بارداری و ورود هورمون پروژسترون در بارداری است که روی افتادگی رحم و مثانه تأثیرگذار است.

موارد ممنوعه در هفته دوازدهم بارداری

اگر می‌خواهید سلامت شما در طول دوره بارداری تضمین‌شده باشد باید خواب پر از آرامش و درست و بی‌خطری داشته باشید. در این دوران سعی کنید تا جایی که می‌توانید به پشت نخوابید زیرا فشار واردکردن وزن رحم به ورید اجوف تحتانی که وظیفه خون‌رسانی به قسمت‌های پایینی بدن را دارد باعث می‌شود که این خون‌رسانی محدود شود و گاهی اوقات احساس تنگی نفس پیدا می‌کنید. پس بهتر است از هفته دوازدهم بارداری به بعد به پهلو بخوابید و تا آخرین روزهای بارداری هم با این مدل خوابیدن سر کنید تا بدن شما در سلامت بیشتری به سر ببرد.

موارد ممنوعه در هفته دوازدهم بارداری

طب سنتی در بارداری

کارشناسان طب سنتی معتقدند برنامه غذایی زنان باردار می‌تواند در تعیین جنسیت جنین تأثیرگذار باشد. به‌طور مثال انجیر شیرین، زعفران، شیره خرما، انگور، هل، دارچین و زیره باعث گرم‌تر شدن مزاج و گرم‌تر شدن فضای رحم می‌شود و شانس تولید نوزاد پسر در این شرایط بیشتر می‌شود.

همچنین خوردن کاسنی دم‌کرده و تخم‌مرغ عسلی و گوشت گوسفند می‌تواند به این شرایط کمک کند و نباید از ترشیجات یا گوشت سفید و مواد غذایی سرد استفاده کنند. خوردن میوه‌هایی ازجمله انجیر، انگور، انبه و خرما در اولویت قرار می‌گیرد.

طب سنتی در بارداری

پس از رعایت تمامی مواردی که به آن اشاره شد داشتن یک رژیم غذایی مناسب که شامل تمامی مواد غذایی مفید و موردنیاز باشد یک بارداری سالم و بدون خطر برای شما به همراه خواهد داشت و بهتر است یک برنامه غذایی مناسب در کنار فعالیت‌های روزانه داشته باشید تا یک بارداری بدون خطر را پشت سر بگذارید.

با توجه به اینکه در این دوران هنوز لانه گزینی به‌صورت کامل انجام نشده از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین پرهیز کنید.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47781

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *