تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-سیزدهم-بارداری

هفته سیزدهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سیزدهم بارداری

از هفته سیزدهم بارداری به بعد دیگر حالت تهوع‌های شما بسیار کمتر شده و شکم شما هم شکل حاملگی به خود می‌گیرد به‌طوری‌که هرکسی از این به بعد شما را ببیند متوجه باردار بودنتان می‌شود و شباهت بیشتری به خانم‌های حامله پیدا می‌کنید.

خبر خوشحال‌کننده اینکه از این هفته به بعد شما با انجام سونوگرافی می‌توانید متوجه جنسیت فرزند خود شوید و دختر و پسر بودن جنین در این هفته توسط پزشک به شما اطلاع داده می‌شود.

اگر هم احیاناً در سونوگرافی نتیجه قطعی را ندیدید می‌توانید کمی صبر کنید زیرا تا چند هفته بعد همه‌چیز کاملاً مشخص می‌شود.

در ماه چهارم حاملگی دیگر سلامت شما و جنین تضمین شده است و ازاین‌پس باید مراقبت‌های بعدی را انجام دهید.

در ادامه با وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری و وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری و سایر اطلاعات مهم و مراقبت‌ها و نوع تغذیه در این هفته آشنا خواهید شد تا یک بارداری سالم و بی‌خطر را پشت سر بگذارید.

هفته سیزدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

در هفته سیزدهم بارداری دیگر جنین شما وارد 4 ماهگی شده و قد و وزن او نسبت به قبل بزرگ‌تر شده یعنی وزن جنین حدود 25.5 گرم و قد او 7.62 سانتیمتر شده و اندازه سر او هم دیگر مانند سابق بزرگ نیست و اعضای بدن در تناسب بهتری نسبت به هم رشد می‌کنند. اندام‌ها هم که از هفته‌های قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و عضله‌ها و اعصاب جنین شما تشکیل شده و به‌مرور استخوان‌های او قوی‌تر می‌شوند.

اما در این هفته هنوز پوست جنین شما نازک است و همه رگ‌های او قابل‌مشاهده است و اعضای شکمی او مثل معده و روده که در بند ناف قرار داشتند در هفته سیزدهم به شکم منتقل می‌شوند و گوش و چشم‌ها هم در سر جای خود مستقر می‌شوند و به علت فعالیت درست سیستم گردش خون سموم اضافی از بدن او پاک می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم در هفته سیزدهم وضعیت جنسیت جنین شما مشخص خواهد شد و متوجه دختر و پسر بودن او می‌شوید.

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

این هفته هفته نسبتاً آرامی برای مادر باردار است و حالا دیگر باید با شرایط بارداری و تغییرات پیش‌آمده کنار آمده باشید و دیگر استفراغ و تهوع‌های صبحانه کنار رفته‌اند و نسبت به قبل سرحال‌تر هستید و دیگر بی‌حوصلگی و خستگی شما را کلافه نمی‌کند.

اما بعضی از این علائم هنوز هم تا هفته بیستم همراه شما هستند پس نیازی به نگرانی نیست. در این هفته دیگر رحم شما در زیر شکم قرار گرفته و اگر آن را لمس کنید مثل یک توپ نرم و گرد است و به علت کم شدن حالت‌های تهوعی داشتید حالا بهتر غذا می‌خورید و جنین شما روند رشد بهتری را پیش می‌گیرد.

وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته سیزدهم

در این هفته کودک شما رشد سریع‌تری دارد پس باید مواد غذایی را به‌درستی انتخاب کنید تا سرشار از مواد مغذی معدنی، ویتامین‌ها و شامل کالری مناسب برای رشد کودک شما باشد. در نیمه دوم بارداری شما باید 340 کالری اضافه در روز دریافت کنید که تقریباً یک فنجان شیر و نصف ساندویچ کره بادام‌زمینی است.

اگر می‌خواهید در این دوران احساس بهتری داشته باشید باید فعالیت‌های روزانه خود را شروع کنید. ازجمله ورزش‌هایی که برای این دوران بسیار توصیه می‌شود شنا و یوگا است زیرا به آمادگی بدن شما هم کمک بیشتری می‌کند تا زایمان راحت‌تری داشته باشید.

تغذیه در هفته سیزدهم بارداری

اهمیت مواد غذایی از این هفته به بعد بیشتر احساس می‌شود، پس باید سبزیجات و میوه بیشتری نسبت به سابق مصرف کنید.

موادی که سرشار از مواد مفید معدنی و ویتامین هستند ازجمله ویتامین سی باعث می‌شوند که بدن شما بهتر آهن جذب کند؛ البته خوبی دیگری که دارند این است که چربی آن‌ها کم است و منبع خوبی از فیبر به‌حساب می‌آیند.

ازجمله مواد غذایی که پروتئین زیادی دارند می‌توان به گوشت بدون چربی، کره بادام‌زمینی و حبوبات خشک‌شده اشاره کرد زیرا باعث رشد بهتر کودک شما می‌شوند و سبزیجات و میوه‌هایی که رنگ‌های متنوع مختلف دارند دارای ویتامین‌ها و مواد غذایی متنوع هستند.

بهتر است در برنامه هرروز خود از میوه و سبزی غافل نشوید و در این دوران پنیرهای نرم را مصرف نکنید و ماهی‌ سالمون بخورید.

همچنین بهتر است از خوردن کافئین صرف‌نظر کنید زیرا باعث تحریک دستگاه اعصاب مرکزی می‌شوند که برای شما و جنین ضرر خواهد داشت. ازجمله مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که شامل کافئین هستند می‌توان به نوشابه و شکلات و بعضی از داروها اشاره کرد.

اگر شما در طول روز چند فنجان قهوه بخورید رشد فرزند شما مختل می‌شود و می‌تواند باعث کاهش وزن شدید فرزند شود زیرا کافئین این قابلیت را دارد که از جفت رد شود و به جنین برسد.

اگر کافئین مصرف کنید وارد شیر شما هم می‌شود و اگر نوزاد شما شیرخوار باشد با خوردن شیر کافئین‌دار شما بی‌خواب و بی‌قرار می‌شود. همچنین باعث تشنگی زیادی در شما خواهد شد و مجبور می‌شوید که آب زیادی مصرف کنید و این آب بیش‌ازحد با دفع کلسیم همراه است که برای جنین شما و رشد استخوان‌هایش مضر خواهد بود.

تغذیه در هفته سیزدهم بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

وقتی‌که زایمان به‌صورت طبیعی صورت می‌گیرد مادر در طی این عمل کاملاً هوشیار است و اگر از روند طبیعی زایمان آگاه باشد می‌تواند مدیریت خوبی در این شرایط داشته باشد و برعکس وقتی‌که بیهوشی روی مادر انجام شود چون حجم بالای شکم و فشار روی عروق و تخلیه نشدن گوارش صورت می‌گیرد می‌تواند خطرات جدی برای مادر همراه داشته باشد. از طرفی سیستم جریان شریانی وریدی در افراد باردار خیلی متفاوت از افراد معمولی است و ممکن است به همین دلیل عوارض بیهوشی در افراد مختلف متفاوت باشد.

معمولاً آن‌هایی که سزارین می‌شوند بعد از رفع بیهوشی درد را به‌شدت احساس می‌کنند و به علت حالت‌هایی که بعد از بیهوشی برای آن‌ها پیش می‌آید نمی‌توانند ارتباط خوبی با فرزند خود برقرار کنند.

سونوگرافی هفته 13

طب سنتی در بارداری

بهتر است در طول دوران بارداری از پرخوری پرهیز کنید و اگر کمبود خواب دارید آن را جبران کنید زیرا کمبود خواب باعث ضعیف شدن بدن شما می‌شود که مشکلات عدیده‌ای به همراه خواهد داشت. در صورت پرخوری خواب شما نیز به هم می‌ریزد و این بی‌خوابی باعث می‌شود که شرایط بدن و دستگاه‌های درونی شما از حالت آرامش خارج شود و انرژی کافی برای هضم و جذب غذا را از دست بدهد و مشکلاتی ازجمله سوءهاضمه و بیماری‌های گوارشی به سراغ شما می‌آید.

وظیفه همسر در دوران بارداری

وظیفه همسران در این دوران این است که حواسشان به خوردوخوراک شما باشد و در یک دفترچه میزان ویتامین‌ها و کلسیم و پروتئینی که در روز دریافت می‌کنید را یادداشت کنند و به این توجه داشته باشند که آیا شما قرص آهن خورده‌اید یا نه و شما را به خوردن مواد مغذی و مفید تشویق کنند و در تمام این دوران در کنار شما باشند تا ازلحاظ روحی در وضعیت بهتری قرار بگیرید و سختی‌های این دوران را راحت‌تر پشت سر بگذارید.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=47788

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *