تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-چهاردهم-بارداری

هفته چهاردهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری:

وضعیت مادر و جنین در هفته چهاردهم بارداری

یکی از پرهیجان‌ترین هفته‌های بارداری هفته چهاردهم است. حالا دیگر دست‌های جنین شما متناسب با بدن و دیگر اندام‌ها رشد کرده است و جنین می‌تواند انگشت شست دست خود را بمکد. با پشت سر گذاشتن این هفته دیگر خطر سقط‌جنین کاملاً کاهش پیدا می‌کند و نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

در ادامه با وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری و وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری و سایر مسائل مهم در این هفته آشنا خواهید شد و با کسب اطلاعات بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای این دوران داشته باشید و بارداری بی‌خطری را پشت سر بگذارید.

هفته چهاردهم بارداری

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

جنین شما حالا نسبت به هفته‌های قبل وزن و قد بیشتری دارد به‌طوری‌که قد او حدوداً 8.92 سانتی‌متر و وزن او 45.4 گرم است و تکامل اعضای صورت هر هفته بیشتر می‌شود.

حالا گردن جنین هم بزرگ‌تر شده و می‌تواند به‌راحتی سر را روی خود نگه دارد و به همین دلیل دیگر چانه جنین روی سینه قرار نمی‌گیرد و تکامل بیشتری در اندام‌ها مشاهده می‌شود و اندام‌های کودکان از دید عملکرد و اندازه رشد بیشتری پیدا می‌کنند و رشد اعضای تناسلی هم بیشتر می‌شود و خیلی راحت می‌شود جنسیت او را تشخیص داد.

در این هفته دست‌هایش نیز بلندتر شده اما زمان کافی برای رشد پاها هنوز کامل نشده تا تناسب مناسبی بین اندام‌ها برقرار شود. حالا دیگر کبد هم تولید صفرا را آغاز کرده است و به‌نوعی نشان‌دهنده سلامت کبد کودک می‌باشد و دیگر می‌تواند داخل کیسه آمنیوتیک ادرار کند.

در هفته‌های قبل از داخل کیسه می‌نوشید اما حالا داخل آن ادرار هم می‌کند. هورمون‌های تیروئیدی هم از هفته چهاردهم شروع به کار می‌کنند و طحال هم وظیفه تولید گلبول‌های قرمز خون را آغاز می‌کند.

در هفته چهاردهم جنین شما توانایی بیشتری برای تکان دادن اعضای صورت دارد و مغز او پاسخ‌های عصبی را به‌صورت عمومی فرستند. از این هفته جنین شما می‌تواند حتی چنگ بیندازد و رشد موها علاوه بر سر در قسمت ابرو هم آغاز می‌شود و بیشتر بدن او را پوششی از مو می‌پوشاند که حالت کرک مانند دارد و به گرم‌تر شدن بدن او کمک می‌کند. هر چه کودک چاق‌تر شود کرک‌ها بیشتر می‌ریزند؛ ولی ممکن است بعضی از این کرک‌ها بعد از به دنیا آمدن کودکتان هم روی بدن او باقی مانده باشد ولی بعد از مدتی همه خواهد ریخت.

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

در این هفته حرکت‌های جالبی در وجود خود احساس می‌کنید و خیلی از مادرها در این هفته حرکت‌های جنین خود را دیگر احساس می‌کنند. بااینکه خیلی ضعیف است اما بازهم گاهی اوقات قابل‌درک است.

در هفته چهاردهم شکم مادر بزرگ‌تر شده است. بزرگ‌تر شدن شکم را خانم‌هایی که اضافه‌وزن نداشته باشند بهتر متوجه می‌شوند.

درصورتی‌که پهنای دو انگشت دست روی لگن این قسمت پایینی شکم قرار دهید به‌راحتی می‌تواند نوک رحم خود را لمس کنید. این هفته دیگر آخرین روزهایی است که حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنید و این حالت‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود.

همچنین به‌مرور هاله کمرنگی که دور سینه شما وجود داشته تیره‌تر خواهد شد و پوستی که دور ناف و زیر بغل و ران وجود دارد هم ممکن است تغییراتی پیدا کنند.

گاهی اوقات حتی روی صورت لکه‌های قهوه‌ای دیده می‌شود که این هم کاملاً طبیعی است و نیاز به نگرانی نیست و شما می‌توانید با استفاده از ماسک‌های طبیعی به‌راحتی آن‌ها را محو کنید.

در هفته چهاردهم بدن شما احساس گرمای بیشتری دارد زیرا حجم خون شما به‌صورت صعودی افزایش پیدا کرده است و ممکن است حتی گرفتگی عضلات هم به سراغ شما بیاید که اصلی‌ترین دلیل گرفتگی عضلات کند شدن جریان خون در بدن انسان است و گاهی اوقات پایین بودن مقدار پتاسیم و کلسیم در بدن موجب گرفتگی عضلات می‌شوند.

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

موارد ممنوعه در هفته چهاردهم بارداری

بهتر است در این دوران از بلند کردن جسم‌های سنگین خودداری کنید زیرا برای شما و جنین خطرناک است. اگر می‌خواهید چیزی را هم از روی زمین بلند کنید بهتر است اول به حالت چمباتمه روی زمین بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید و بعد برای بلند شدن و برداشتن وسایل از عضله‌های پای خود کمک بگیرید.

بهترین حالت نشستن در این دوران چهارزانو یا ضربدری است و بهتر است در هر حالتی پشت شما صاف باشد.

برای طولانی‌مدت حالت ایستاده نداشته باشید زیرا احتمال ابتلا به واریس وریدی بیشتر می‌شود و بهتر است بعدازاینکه کمی سرپا ایستادید استراحت کنید و وقت‌هایی که بیرون از خانه می‌روید یک ساندویچ مقوی همراه خود داشته باشید که اگر گرسنه شدید آن را میل کنید.

آزمایش‌های هفته چهاردهم بارداری

درصورتی‌که پزشک شما صلاح بداند باید با توجه به فاکتورهای افزایش خطر، برای تشخیص قطعی بعضی از اختلالات کروموزومی و عفونت‌ها برای شما آزمایش آمنیوسنتز تجویز کند که معمولاً در هفته چهاردهم تا شانزدهم بارداری و البته بیشتر در هفته شانزدهم بارداری این آزمایش انجام می‌شود که یک راهی تشخیص تهاجمی است که طی آن پزشک کمی از مایع آمنیوتیک داخل کیسه آب را بیرون می‌آورد و یکسری اختلالات کروموزومی و عفونت‌ها را روی آن آزمایش می‌کند.

سپس بررسی وجود مشکلاتی از قبیل سندروم دان یا تریزومی 13 با دقت بسیار بالا می‌تواند روی آن انجام شود. درصورتی‌که مادر سن بالای 35 سال داشته باشد این آزمایش معمولاً تجویز می‌شود تا نقص مادرزادی در جنین تشخیص داده شود.

طی این آزمایش یک سوزن از شکم به کیسه آب وارد می‌شود و یک نمونه از مایع آمنیوتیک که سلول‌های جنین را هم در خود دارد برداشته می‌شود تا سایر اطلاعات لازم از روی آن استخراج شود.

هفته 14 بارداری

زایمان طبیعی یا سزارین؟

وقتی‌که زایمان طبیعی صورت می‌گیرد بعد از یکی دو روز استراحت مادر می‌تواند به کارهای شخصی خود بپردازد و کارهای فرزندش را هم به‌راحتی انجام دهد. ولی اگر زایمان به‌صورت سزارین باشد دوره ریکاوری بعد از عمل دردسرساز است و دوره نقاهت عمل سزارین نسبت به زایمان طبیعی طولانی‌تر و سخت‌تر است، زیرا مادری که عمل سزارین انجام داده توانایی زود بلند شدن از روی تخت را ندارد و خیلی از کارهای روزمره را نمی‌تواند خودش انجام دهد.

بااینکه عمل سزارین کاملاً بدون درد است اما دوره نقاهت آن با درد همراه است و مادر مجبور به مصرف مسکن‌های زیادی است تا تحمل دردهای بعدی را داشته باشد و گاهی در آغوش گرفتن فرزندش و استفاده از سرویس بهداشتی برای او بسیار دشوار می‌شود و جای زخم عمل سزارین که معمولاً 12 تا 15 سانتیمتر است بالای خط شرمگاهی به جا می‌ماند که گاهی اوقات احساس خارش شدید در این ناحیه می‌کنند.

با شروع دوران بارداری و گذراندن هفته‌های متوالی بهتر است روزبه‌روز بیشتر مراقب خود باشید و به‌صورت جدی از انجام کارهای خطرناک یا فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید.

اگر فرزند دیگری دارید که باید حتماً او را در آغوش بکشید بهتر است اول سر جای خود بنشیند و بعد او را در آغوش بگیرید. اگر برای خرید به مرکز خرید یا فروشگاه می‌روید کیسه‌های سنگین خرید را به دست نگیرید و از چرخ‌دستی کمک بگیرید.

طب سنتی در بارداری

افرادی که در طب سنتی متخصص هستند معتقدند که باید رژیم غذایی در این دوران اصلاح شود و مواد غذایی که طبع مرطوب دارند در آن جای بگیرند تا راه جبرانی برای کاهش رطوبت بدن باشند و خواب بهتری داشته باشید.

متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند افرادی که مزاج گرم دارند با خوردن بادام خام، جو و کاهو می‌توانند رطوبت موردنیاز بدن خود را تأمین کنند و کمک زیادی به بی‌خوابی‌های آن‌ها خواهد شد.

یک لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق غذاخوری عسل هم می‌تواند راهکار خوبی برای درمان اختلالات خواب شما باشد؛ مخصوص خانم‌هایی که در ماه‌های آخر سنگین می‌شوند و کمردرد و سایر مشکلات گوارشی به سراغ آن‌ها می‌آیند و نمی‌توانند خواب مناسبی داشته باشند می‌توانند از این روش استفاده کنند.

رشد جنین در دوران بارداری

روابط زناشویی در بارداری

بعد از پشت سر گذاشتن این هفته‌ها، سه ماهه دوم بارداری دوران نسبتاً پر از آرامش و باثباتی برای زنان باردار است و پزشکان معتقدند داشتن روابط زناشویی هیچ اشکالی در این دوران ندارد مگر اینکه وضعیت بدنی زن باردار دچار مشکلاتی باشد که پزشک این رابطه‌ها را برای او ممنوع کرده باشد.

در سه ماهه دوم بارداری میل جنسی در زنان بالاتر می‌رود زیرا جریان خون بیشتری به واژن و اندام‌های تناسلی او وارد می‌شود و حس آن‌ها را بالاتر برده است و این موارد باعث شل‌تر شدن و آماده شدن ناحیه تناسلی آن‌ها برای برقراری رابطه جنسی شده است.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=48198

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *