تبلیغات لیماژ بهمن 1402
هفته-پانزدهم-بارداری

هفته پانزدهم بارداری: وضعیت مادر و جنین در هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری:

وضعیت مادر و جنین در هفته پانزدهم بارداری

تعیین جنسیت جنین در این هفته قابل‌تشخیص خواهد بود. بعضی از بچه‌ها در این هفته خودشان را جمع می‌کنند و بازی‌هایی درمی‌آورند که با سونوگرافی نمی‌توانید جنسیت آن‌ها را تشخیص دهید. اما جای نگرانی نیست چون در هفته‌های بعد خیلی راحت می‌توانید جنسیت را تشخیص دهید.

در هفته پانزدهم بارداری تغییرات بدن مادر بیشتر خواهد شد و حالت تهوع‌ها به‌کل از بین می‌رود ولی احتمالاً کمی تغییرات در حالت تنفسی او پیدا می‌شود. علاوه بر آن دور کمر، دور شکم و سایز سینه هم تغییر پیدا می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود. اخلاق آن‌ها هم دستخوش تغییراتی قرار می‌گیرد و زیاد خوب نیست زیرا تغییرات هورمونی که در بدن اتفاق می‌افتد توجیه‌کننده رفتارهاست.

هفته دیگر چهار ماه شما کامل می‌شود و اطرافیان شما باید بدانند که با توجه به خلقیات حساسی که دارید اهل شوخی هم نیستید و باید مراعات حال شما را بکنند.

در ادامه با اطلاعات بیشتری در رابطه با وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری و وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری و سایر اطلاعات مفید در رابطه با این هفته آشنا خواهید شد تا بتوانید با کسب اطلاعات بیشتر؟ دوره بارداری بی‌خطر و سالم‌تری را پشت سر بگذارید.

تعیین جنسیت در هفته پانزدهم بارداری

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری جنین شما بزرگ‌تر شده و قد او حدوداً 9 تا 11 سانتیمتر است و وزن او نیز 50 تا 107 گرم است.

اکنون فرزند شما صبح‌ها را با دم و بازدم آغاز می‌کند و این کار به تقویت ریه‌های او کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که کیسه‌های هوا داخل ریه شکل بگیرند و تمام این کارها در مایع آمنیوتیک انجام می‌شود.

در این هفته جنین شما صداها را به‌خوبی می‌شنود و بااینکه تصویر ندارد چشم‌هایش نورهای روشن را از پشت پلک‌های بسته می‌بینند و این وضعیت تا بیست و هفتمین هفته بارداری هم ادامه خواهد داشت.

غضروف‌ها در این مرحله مشغول کار می‌باشند و کم‌کم به استخوان تبدیل می‌شوند. اولین استخوان‌هایی که شروع به سخت شدن می‌کنند استخوان معروف به گوش میانی هستند. بااینکه قسمت شنوایی هنوز کامل نشده اما به‌خوبی صدای شما را تشخیص می‌دهد و موهایی که روی بدن جنین قرار دارد مثل کرک روی میوه سراسری و نازک است و رنگ‌دانه‌ها هنوز رنگ کردن موها را شروع نکرده‌اند.

معمولاً در این هفته لگدهای بیشتری از سمت جنین احساس می‌شود و هیجانات زیادی برای مادر به همراه دارد زیرا به‌راحتی و به‌صورت محسوس می‌تواند این لگدها را احساس کند.

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

در این هفته اضافه‌وزن بیشتری به سراغ مادر می‌آید و گاهی دچار گرفتگی بینی و خونریزی می‌شود. این اضافه‌وزن‌ها کاملاً طبیعی است و حتی نیم کیلو در هفته کاملاً قابل‌انتظار است. علت اصلی گرفتگی بینی مادر در هفته پانزدهم بارداری، بالاتر رفتن مقدار خون و اکسیژن است که باعث می‌شود قلب شما بزرگ‌تر شود تا بازده کافی برای تأمین نیازهای جنین و مادر داشته باشد.

سه ماه دوم بارداری خلق‌وخوی مادر ثبات بیشتری پیدا می‌کند و عضلات نسبت به هفته‌های قبل نرم‌تر و راحت‌تر می‌شود و به همین دلیل اگر مادر باردار بخواهد ورزش کند این هفته‌ بهترین زمان ممکن است. احساس تنگی نفسی که در این زمان به سراغ مادر می‌آید به علت بزرگ‌تر شدن رحم است زیرا به پرده دیافراگم که در فاصله بین شکم و سینه قرار دارد فشار وارد می‌کند.

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

مراقبت‌های بارداری در هفته پانزدهم

در صورت مشاهده کبودی در ناخن‌ها یا ناراحتی قلبی و احساس تنگی نفس حتماً به پزشک مراجعه شود. اگر در اطراف کانال زایمانی و مقعد زگیل‌هایی مشاهده شد باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا به آن‌ها زگیل‌های تناسلی می‌گویند که احتمال ایجاد مشکل در زایمان توسط این زگیل‌ها بسیار زیاد است و گاهی اوقات حتی باعث سرطان رحم می‌شوند.

تغذیه در بارداری

خوردن میان وعده برای تأمین انرژی شما در دوره بارداری تأثیر بسیار مهمی دارد. به‌طور مثال می‌توانید یک‌مشت آجیل در میان وعده مصرف کنید تا مواد مغذی که بدن شما احتیاج دارد به همراه ویتامین‌ها تأمین شود.

همچنین می‌توانید با خوردن پسته خام، بادام‌زمینی، گردو و بادام این انرژی را تأمین کنید.

به‌طورکلی آجیل منبع مناسبی از ویتامین e ، منیزیم و پروتئین می‌باشند و اگر شما یک‌مشت آجیل را برای میان وعده مصرف کنید تا 35 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش پیدا می‌کند و چون چربی اشباع‌نشده دارد برای بدن بسیار مفید است.

برای اینکه بدن حس و حال بهتری در این دوران داشته باشد می‌توانید مقدار غذای خود را کمتر کنید و وعده‌های غذایی را بیشتر کنید.

بهتر است در این دوران آرام‌تر غذا بخورید و در وعده غذایی شب خیلی دیر غذا نخورید و برای مدت طولانی دراز نکشید.

هفته پانزدهم بارداری

آزمایش‌های بارداری در هفته پانزدهم

باوجود آزمایش‌های غربالگری که در سه ماهه اول انجام شده، بازهم در سه ماهه دوم پزشک آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند تا سطح آلفا فتوپروتئین در خون مادر اندازه‌گیری شود.

معمولاً در هفته پانزدهم تا هفدهم این آزمایش انجام می‌شود تا پزشک بتواند نقص‌های لوله عصبی جنین را بررسی کند.

درصورتی‌که مادر غربالگری سه ماهه اول را انجام نداده باشد یا با توجه به نتیجه غربالگری یا به علت انجام نشدن سونوگرافی NT هم‌زمان با غربالگری سه ماهه اول، پزشک تصمیم می‌گیرد که نتایج غربالگری سه ماهه دوم را بررسی کند.

در این صورت باید آزمایش‌های خون نشانگرهای چهارگانه تجویز شود که با استفاده از نتیجه آن اطلاعات موردنیاز توسط پزشک دریافت شود و بررسی حال سلامت جنین صورت گیرد.

هفته 15 بارداری

سونوگرافی‌های مهم در هفته پانزدهم

سومین سونوگرافی بارداری در هفته‌های پانزدهم تا بیست و دوم بارداری صورت می‌گیرد و نام دیگر آن تست غربالگری خون است که موارد مختلفی ازجمله نقص لوله عصبی، سندروم دان و تریزومی 18 جز هنجارهای کروموزومی محسوب می‌شوند بررسی می‌شود.

درصورتی‌که در سه ماهه اول تست غربالگری انجام نشده باشد این تست غربالگری سه ماهه دوم می‌تواند اطلاعاتی که پزشک می‌خواهد را در اختیارش قرار دهد و وضعیت ابتلا شدن جنین به بیماری‌های ژنتیکی ازجمله نقص‌ها و دیابت مشخص می‌شود.

همچنین تست آمنیوسنتز و تست های تشخیص تهاجمی برای تعیین بیماری جنین با صلاح‌دید پزشک انجام می‌شود که البته این غربالگری احتمال بیماری‌ها را مشخص می‌کند و برای تشخیص قطعی آن‌ها تست های دیگری انجام می‌شود.

سونوگرافی‌های مهم در هفته پانزدهم

زایمان طبیعی یا سزارین؟

معمولاً آن دسته از مادرهایی که زایمان طبیعی انجام می‌دهند خیلی راحت‌تر به فرزند خود شیر می‌دهند. انقباضات زایمانی که در روش طبیعی صورت می‌گیرد ترشح هورمون شیردهی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل مادر راحت‌تر شیر می‌دهد.

ولی در سزارین هیچ انقباضی انجام نمی‌شود و احتمال اینکه شیردهی با تأخیر صورت گیرد و یا شیر روان نباشد وجود دارد که گاهی اوقات باعث ایجاد اگزما و زخم در سینه مادر خواهد شد.

موارد ممنوعه در هفته پانزدهم بارداری

از خوردن پنیر محلی و خامه صرف‌نظر کنید زیرا معمولاً پنیرهای محلی با استفاده از شیر غیرپاستوریزه تهیه می‌شوند که اگر باکتری لیستریا درون شیر باشد موجب مرگ جنین یا زایمان زودرس زود است و گاهی اوقات منجر به سقط‌جنین خواهد شد.

پس بهتر است در دوره بارداری فقط از محصولات لبنی که پاستوریزه هستند و بسته‌بندی بهداشتی دارند استفاده کنید.

درصورتی‌که تصمیم دارید در این دوران به سفر بروید و از کمربند وسایل نقلیه استفاده کنید آن را از زیر شکم رد کنید و ببندید.

اگر کمربند به نحوی است که شما را آزار می‌دهد و شکم شما را اذیت می‌کند از بستن کمربند خودداری کنید یا از سفر صرف‌نظر کنید.

برای اینکه آب‌وهوای خشک کابین هواپیما دفع شود مایعات زیادی در طول سفر مصرف کنید.

طب سنتی در بارداری

حجم و نوع غذا اهمیت بسیار زیادی در دوران بارداری دارد. برای اینکه مادر حال بهتر و سلامت بیشتری داشته باشد خوب است که حجم وعده‌های غذایی را کمتر کند و در عوض تعداد وعده‌ها بیشتر شود گاهی حتی 10 تا 15 وعده در روز توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود.

در اواخر دوره بارداری به علت محدودیت‌هایی که در شکم ایجاد می‌شود باید حجم وعده‌های غذایی کمتر شود؛ به‌طوری‌که در اوایل بارداری حجم غذاها 60 تا 70 درصد بوده و در اواسط بارداری به 40 درصد می‌رسد و بهتر است در اواخر بارداری تا 15 درصد آن را کاهش دهید که اذیت نشوید.

طب سنتی در بارداری

روابط زناشویی در هفته پانزدهم بارداری

اگر در هفته پانزدهم بارداری به سر می‌برید و درواقع در سه ماهه دوم هستید و نگرانید که رابطه زناشویی به جنین شما آسیب بزند باید بدانید که کارشناسان اعتقاد دارند که رابطه جنسی در این دوران هیچ آسیبی به جنین شما وارد نمی‌کند، چون گردنه رحم زنان با استفاده از یک لایه ضخیم موکوسی پوشیده شده و کیسه آب یا همان مایع آمنیوتیک وظیفه حفاظت از جنین را بر عهده دارد و شما می‌توانید تا جایی که مادر احساس ناراحتی نکند رابطه جنسی برقرار کنید.

جنین در کیسه آب شناور است و فشاری که وارد می‌شود توسط مایع گرفته شده و این مایع نقش ضربه‌گیر را ایفا می‌کند.

Courtesy of offdecor.com



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=48207

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *