تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نفت-از-چه-هنگامی-به‌عنوان-سوخت-مورداستفاده-قرار-گرفت؟

نفت از چه هنگامی به‌عنوان سوخت مورداستفاده قرار گرفت؟

نفت از چه هنگامی به‌عنوان سوخت مورداستفاده قرار گرفت؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

نفت تصفیه نشده را نفت خام نیز می‌نامند. سنگ‌هایی که در لایه‌هایشان نفت وجود دارد در اعماق زمین واقع شده‌اند. بشر با حفاری در زمین به نفت می‌رسد.

در بعضی جاها، نفت از شکاف‌های زمین به بیرون می‌تراود. پیدا کردن این تراوش‌های طبیعی یا چشمه‌های نفت، برای انسان چندان دشوار نبود. و این نفت خام حاصل از تراوش‌های طبیعی در سطح زمین را بسیاری از ملت‌های باستانی می‌شناختند. برخی از انواع نفت در چراغ و مشعل به مصرف سوخت می‌رسید.

تاریخ واقعی نفت از سده نوزدهم آغاز می‌شود. در اثر انقلاب صنعتی و برای روشن کردن محیط کار در کارخانه‌های جدید، به سوخت‌های بهتری برای چراغ روشنایی نیاز پیدا شد. در ایالات‌متحده آمریکا نفت در منابعی نزدیک به سطح زمین قرار داشت و مردم در بیشتر مناطق از آن به‌عنوان دارو استفاده می‌کردند.

نخستین کسی که به فکر حفاری برای استخراج نفت افتاد یک حقوقدان نیویورکی به نام جورج بیسل بود او نمونه‌ای از نفت خام پنسیلوانیا را برای دانشمندی به نام بنجامین سیلیمان در دانشگاه ییل فرستاد. سیلیمان در گزارش خود نوشت که از نفت می‌توان محصولات مهم و باارزش بسیاری به دست آورد. انواع نفت چراغ،

روغن‌های روان کننده صنعتی، گاز مخصوص روشنایی، موم پارافینی برای انواع شمع، و مانند این‌ها. گزارش سیلیمان، مردان کسب‌وکار را متقاعد کرد که راه پول درآوردن، روی آوردن به نفت است.

بیسل برای حفاری و استخراج نفت در حوالی تیتوسویل در پنسیلوانیا، شخصی را به نام ادوین دریک استخدام کرد. کوشش‌های این دو نفر در روز ۲۷ اوت ۱۸۵9 نتیجه داد و چاه حفرشده به نفت رسید. خبر این اکتشاف سریعاً در همه‌جا پیچید. مردم برای خریدن یا اجاره کردن زمین‌هایی که احتمال پیدا شدن نفت در آن‌ها می‌رفت یورش آوردند؛ و تب نفت به راه افتاد و به بخش‌های دیگری از کشور، به کانادا و اروپا نیز سرایت کرد. برای محصولات نفتی، کاربردهای تازه‌ای- ازجمله به‌عنوان سوخت – پیدا شد و تقاضا برای نفت فزونی گرفت. امروزه نیز جستجو برای اکتشاف میدان‌های جدید نفتی در سراسر جهان ادامه دارد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22292

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *