تبلیغات لیماژ بهمن 1402
چرا-به-پلیس‌های-لندن-«بوبی»-می‌گویند؟

چرا به پلیس‌های لندن «بوبی» می‌گویند؟

چرا به پلیس‌های لندن «بوبی» می‌گویند؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

فکر ایجاد شبکه پلیسی برای حفاظت از شهر، از لندن سرچشمه گرفت. در سال ۱۷۳۷ میلادی، قانونی برای ایجاد شبکه پلیس با 6۸ عضو از تصویب گذشت. ولی همزمان با رشد شهر و افزایش دامنه فقر، کنترل غارت و دزدی و شورش در لندن، به‌زودی از دست پلیس دررفت.

در سال ۱۸۲9 سر رابرت پیل شبکه موسوم به «پلیس متروپلیتن لندن» را تشکیل داد که ستاد مرکزی‌اش در «اسکاتلندیارد» بود. افرادی که به استخدام این شبکه درمی‌آمدند کلاهی بلند بر سر می‌گذاشتند و ردایی دراز و دم‌دار می‌پوشیدند. اما این نیروی جدیدی که پیل ایجاد کرده بود به‌مراتب گسترده‌تر، آموزش‌دیده‌تر و باانضباط‌تر از تمام نیروهای پلیس تا آن زمان بود.

شورش در شهر لندن به‌زودی مهار شد، ولی چیزی نگذشت که دامنه‌اش به شهرها و مناطق دیگر کشیده شد. درنتیجه، تا سال ۱۸۳۵ به تمام شهرک‌های انگلستان اختیار تشکیل ادارات مستقل پلیس داده شد. واژه «بوبی» (Bobby) در زبان انگلیسی، لقبی است آشنا برای نام سر رابرت پیل، و «پلیس انگلیس» معنی می‌دهد.

در سال‌های ۱۸۳۰ – ۱۸۳9 گروهی از مردان نیویورک، به مطالعه شبکه پلیس بریتانیا پرداختند. نتیجتاً نیویورک نخستین شهر از ایالات‌متحده آمریکا بود که در سال 1844 یک نیروی پلیس شبانه‌روزی همانند شبکه پلیس سر رابرت پیل ایجاد کرد. چیزی نگذشت که شهرهای دیگر، نیویورک را سرمشق خود قرار دادند و صاحب نیروی پلیس شدند.

راستی چرا در زبان انگلیسی به پلیس آمریکا «کاپس» (Cops) یا «کاپرز» (Coppers) به معنی «مسی‌ها» می‌گویند؟ بعضی‌ها معتقدند که این نام از ستاره مسی هشت پری گرفته شده است که یک‌زمانی پلیس‌های نیویورکی روی لباسشان نصب می‌کردند. بعضی دیگر می‌گویند این کلمات از ترکیب نخستین حروف عنوان on Patrol Constable (به معنای «پاسبان گشت») گرفته شده‌اند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22295

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *