تبلیغات لیماژ بهمن 1402
استفاده از جواهرات از چه زمانی آغاز شد؟ 1

استفاده از جواهرات از چه زمانی آغاز شد؟

استفاده از جواهرات از چه زمانی آغاز شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

جواهرات را از مواد گوناگون بسیاری می‌سازند. ولی مردم عادی، غالباً جواهرات را چیزی گران‌قیمت می‌دانند که از نایاب‌ترین و زیباترین فلزها و سنگ‌های گران‌بها ساخته می‌شود.

جواهرات-باستانی
جواهرات یونان باستان مربوط به دوره بطلمیوسی 2 قرن پیش از میلاد

طلا، قدیمی‌ترین فلز گران‌بهای مورداستفاده در جواهرات است. مصریان استان، نخستین سازندگان اشیاء طلایی بودند. به بیان دقیق‌تر، مصریان در چهار هزار سال پیش، جواهرات زیبایی از طلا، نقره، مینا، فیروزه و دیگر سنگ‌های قیمتی می‌ساختند. این جواهرات به‌صورت حلقه، گوش آویز، و انواع گل سینه ساخته می‌شد، درست مانند امروز. همچنین، مصریان، یقه، سینه پوش، کلاه‌خودهای زراندود و سنگین به خود می‌بستند.

استفاده از جواهرات از چه زمانی آغاز شد؟

در نظر یونانیان باستان، زیبایی هر تکه جواهر برابر با موادی که برای ساختنش به‌کاررفته بود ارزش داشت. آن‌ها تارهای ظریفی از طلا را به شکل پروانه یا ملخ درمی‌آوردند. یونانی‌ها، برجسته‌کاری در جواهر را نیز می‌پسندیدند. یشم، کهربا و مرجان ازجمله سنگ‌های قیمتی محبوب آنان بود.

زیباترین جواهرات تاریخ را اتروسک‌ها که در شمال ایتالیا زندگی می‌کردند ساخته‌اند. آن‌ها طرح‌های بسیار ظریف و پیچیده‌ای برای جواهرات داشتند و در ساختنش مهارت بی‌مانندی از خود نشان می‌دادند. سطح طلای آنان بجای برق زدن، مات بود طوری که گویی گَرد طلا را یکنواخت روی آن پاشیده‌اند.

رومیان، زیورآلات بسیار زیبایی به خود می‌بستند تا بدین‌وسیله ثروت خویش را به رخ بکشند. زنان و مردان رومی، سنگ‌های گران‌قیمت بزرگی با خود همراه می‌بردند. آن‌ها مخصوصاً مروارید و زمرد را می‌پسندیدند. رومی‌ها، بیشتر انگشت‌ها و گاهی تمام انگشت‌هایشان را پر از حلقه و انگشتر می‌کردند.

در سده‌های میانه، بیشتر جواهرسازها از میان راهبه‌ها برخاسته بودند. راهبه‌ها نیروی خود را وقف ساختن زیورآلات مذهبی برای کلیساها کرده بودند. صنف جواهرساز پس از سده نهم آغاز بکار کرد. در سال ۱۳۲۷ میلادی، اتحادیه طلاسازان در لندن تشکیل شده بود.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22612

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *