تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نخستین-انتخابات-چه-زمانی-برگزار-شد؟

نخستین انتخابات چه زمانی برگزار شد؟

نخستین انتخابات چه زمانی برگزار شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

واژه انگلیسی election از ریشه لاتینی واژه‌ای است به معنی «انتخاب کردن» و «برگزیدن». سابقه علاقه مردم به برگزیدن رهبران و نمایندگان خودشان، به چندین هزار سال پیش بازمی‌گردد.

نخستین انتخابات چه زمانی برگزار شد؟

یونانیان و عبرانیان باستان در راه به دست آوردن حق انتخاب کردن، مبارزه‌ها کردند. نخستین فرمانروایان سرزمین فلسطین و فرماندهان نظامی ارتش‌های یونان باستان را نیز مردم برمی‌گزیدند.

رسم انتخاب آزادانه رهبران اجتماعی را فاتحان آنگلوساکسون نزدیک به ۱۵۰۰ سال پیش به سرزمین بریتانیا بردند. بدین ترتیب، حق رأی دادن و برگزیدن مأموران محلی، جزیی از اندیشه بریتانیایی‌ها شد و به‌وسیله نخستین مهاجران کوچ‌نشین به سرزمین آمریکا آورده شد. آمریکایی‌ها حتی پس از انقلاب آمریکا در میدان‌های شهرها و اجتماعات کوچ‌نشینان، رأی می‌دادند و نماینده برمی‌گزیدند.

نخستین انتخابات چه زمانی برگزار شد؟

ولی موضوع انتخابات، همیشه یک مشکل بزرگ داشته است: چه کسی باید حق رأی دادن داشته باشد؟ در نخستین روزهای پیدایش جمهوری آمریکا از میان یک جمعیت 4 میلیون نفری فقط ۱۲۰ هزار نفر می‌توانستند رأی بدهند. این بدان علت بود که هر ایالتی حق داشت نوع رأی‌دهندگان را خودش برگزیند یا دامنه آن را محدودتر کند. در این کشور، حق رأی به سفیدپوستان آزاد که واجد برخی شرایط مانند مالکیت و خصوصیات مذهبی بودند داده می‌شد. البته امروزه کسانی در آمریکا مدعی‌اند که رفتار آن روز عادلانه نبوده است. از سال ۱۸6۰ میلادی به این‌طرف در تمام ایالت‌ها به همه سفیدپوستان بالای ۲۱ سال حق رأی داده شد.

پس از جنگ داخلی آمریکا که اصلاحاتی در قانون اساسی این کشور به عمل آمد، ظاهراً به سیاه‌پوستان نیز حق رأی داده شد. در سال ۱9۲۰ میلادی، ماده نوزدهم اصلاحی، به زنان نیز حق رأی داد. بدین ترتیب می‌بینیم، باآنکه انتخابات سابقه‌ای هزاران ساله دارد، بسیاری از گروه‌های اجتماعی فقط در سال‌های اخیر توانسته‌اند حق رأی به دست آورند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22394

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *