تبلیغات لیماژ بهمن 1402
سازمان ملل متحد چگونه آغاز به کار کرد؟ 1

سازمان ملل متحد چگونه آغاز به کار کرد؟

سازمان ملل متحد چگونه آغاز به کار کرد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

نخستین اقدامات مربوط به تأسیس سازمان ملل متحد در وزارت امور خارجه ایالات متحد آمریکا، در بحبوحه جنگ دوم جهانی، به عمل آمد.

سازمان ملل متحد چگونه آغاز به کار کرد؟

کوردل هال وزیر امور خارجه ایالات متحد آمریکا در اجلاس وزیران خارجه که در سال ۱943 تشکیل شده بود توانست توافق اتحاد شوروی، پادشاهی متحد بریتانیا و جمهوری چین را به‌منظور تأسیس سازمانی بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهان که درهایش به روی تمام ملت‌های صلح دوست باز باشد، به دست آورد.

سال بعد، نمایندگان کشورهای اتحاد شوروی، پادشاهی متحد بریتانیا، جمهوری چین و ایالات متحد آمریکا که در اجلاس دومبارتن اوکس گرد آمده بودند، توافق خود را یا تهیه رئوس برنامه کار در این راه اعلام داشتند. اما هنوز راه درازی در پیش بود.

در سال ۱94۵ اتحاد شوروی، ایالات متحد آمریکا و بریتانیا در اجلاس یالتا (شوروی) با تشکیل اجلاسی به‌منظور تهیه مقدمات و برنامه‌های سازمان جدید در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا موافقت کردند. قرار شد در این اجلاس نمایندگان تمام کشورهای متفق از جنگ دوم جهانی که در برابر قدرت‌های بزرگ محور ایستادگی کرده بودند حضور به هم رسانند. در همان اجلاس، می‌بایست پیش‌نویس منشور سازمان پیشنهادی نیز تهیه می‌شد.

اجلاس ملل متحد برای تشکیل یک سازمان بین‌المللی از روز ۲۵ آوریل تا ۲6 ژوئن ۱94۵، در آغاز با حضور نمایندگان 46 کشور و سپس ۵۰ کشور، در سانفرانسیسکو برگزار شد. در همین اجلاس بود که منشور ملل متحد تهیه شد.

سازمان ملل متحد فقط سازمانی برای حفظ صلح نیست. این سازمان کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد: مانند ایجاد همکاری در مسائل اقتصادی و اجتماعی، تقویت احترام به حقوق بشر، و کمک به پیشرفت اقتصادی و سیاسی کشورهای جهان.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22390

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *