تبلیغات لیماژ بهمن 1402
سنگ‌قبر-از-چه-زمانی-به-کار-گرفته-شد؟

سنگ‌قبر از چه زمانی به کار گرفته شد؟

سنگ‌قبر از چه زمانی به کار گرفته شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

نخستین سنگ‌قبر را بوشمن ها و چند قبیله دیگر در افریقا ساختند و بکار گرفتند. آن‌ها معتقد بودند که در درون کالبد مردگان، ارواح پلید وجود دارند و با گذاشتن سنگ‌های سنگین بر روی قبرها، امیدوار می‌شدند که این ارواح پلید دیگر نخواهند توانست از گور برخیزند.

سنگ‌قبر از چه زمانی به کار گرفته شد؟

ولی علامت گذاشتن بر گور و مشخص کردن آن، از روزگار باستان آغاز شده بود. انسان اولیه، نه‌فقط برای جلوگیری از برخاستن ارواح پلید بلکه برای مشخص کردن این نقطه به‌عنوان جایی که هیچ‌گاه نباید سراغش برود، آن را علامت‌گذاری می‌کرد.

یونانیان باستان، نخستین ملتی بودند که روی قبرها را با سنگ‌های کنده‌کاری‌شده می‌آراستند. عبریان، قبرهای مردگان خویش را با گذاشتن ستون‌های سنگی مشخص می‌کردند. و مصریان نیز جاهایی را که مردگانشان دفن شده بودند با ساختن آرامگاه‌ها و اهرام گوناگون علامت‌گذاری می‌کردند.

برای علامت‌گذاری قبر مردگان، در نزد ملت‌های مختلف از چیزهای مختلف استفاده می‌شد. در بعضی جاها روی قبر طاقی مدور می‌زدند و در بعضی جاها ستون‌های بلند و کنده‌کاری‌شده برپا می‌داشتند. بعضی‌ها قبرها را با یک تخته‌سنگ یا الوار ساده مشخص می‌کردند؛ بعضی دیگر زیارتگاه‌ها و آرامگاه‌های باشکوه می‌ساختند.

در دنیای غرب، همزمان با گسترش مسیحیت، علامت گذاشتن بر قبر نیز همگانی شد. صلیب، در میان مسیحیان، پذیرفته شد و به‌عنوان علامتی مناسب بر روی قبر گذاشته شد.

آراستن قبر با تاج گل و گیاه نیز، رسمی است که ریشه‌ای بس کهن دارد. یونانی‌ها روی قبر مردگان خود گل تاج‌های زرین می‌گذاشتند. در نخستین روزهای گسترش مسیحیت، ساختن دسته‌گل به کمک روبان و کاغذ و فرستادنش به کلیسا به نشانه احترام و زنده کردن یاد مردگان، آغاز شد. این دسته‌گل‌ها را از دیوارهای دورتادور کلیسا می‌آویختند و سال‌های سال کسی دستی به آن‌ها نمی‌زد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22401

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *