تبلیغات لیماژ بهمن 1402
آگهی-بازرگانی-چگونه-آغاز-شد؟

آگهی بازرگانی چگونه آغاز شد؟

آگهی بازرگانی چگونه آغاز شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

آگهی کردن، یکی از راه‌های خبردار کردن مردم است. این کار ممکن است از گفتن چیزی درباره فروش فلان کالا یا خدمات تا واداشتن ایشان به کاری معین یا حتی اعلام نام کسی در حضور دیگران، در نوسان باشد.

آگهی بازرگانی چگونه آغاز شد؟

بدین ترتیب می‌بینیم که آگهی کردن یا تبلیغ، به طرزی بسیار طبیعی آغاز شده است و از نخستین روزها نیز شکل‌های گوناگون داشته است. مثلاً در حفاری‌های شهر تبس پاپیروسی پیدا شده است که در آن گفته‌اند هر کس یک برده فراری را دستگیر کند و بیاورد جایزه دریافت خواهد کرد. این پاپیروس به سه هزار سال پیش مربوط می‌شود ولی یک آگهی به معنی واقعی است! در حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد، تابلوهایی در گذرگاه‌ها می‌آویختند و مردم را از نوع خدماتی که در آن مغازه بخصوص انجام داده می‌شد آگاه می‌کردند این نیز شکل دیگری از آگهی بود.

نخستین آگهی بازرگانی کی شروع شد؟

پس از اختراع چاپ، آگهی نیز شکل‌های تازه‌ای به خود گرفت. نخستین آگهی چاپی به زبان انگلیسی به فروش یک کتاب دعا و نماز مربوط می‌شد که در سال ۱4۷۷ میلادی در لندن انتشار یافت. نخستین آگهی روزنامه‌ای در صفحه آخر یک روزنامه چاپ لندن در سال ۱6۲۵ میلادی منتشر شد.

آگهی بازرگانی غیر رایگان تا سال ۱۷۰4 میلادی در آمریکا انتشار یافته بود. در سال ۱۷۷۱ میلادی ۳۱ روزنامه در تمام مستعمرات (منظور ایالات‌متحده آمریکا است که مستعمره اروپائیان بود) چاپ می‌شد و در تمام آن‌ها آگهی بازرگانی دیده می‌شد.

البته در بیشتر کشورهای جهان امروز، آگهی نه‌فقط از طریق روزنامه بلکه از طریق رادیو و تلویزیون نیز پخش می‌شود. نخستین آگهی‌های بازرگانی رادیویی در سال ۱9۲۰ از رادیوهای آمریکا پخش شدند.

پخش آگهی‌های بازرگانی از تلویزیون، عموماً در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی آغاز شد. این روش آگهی، سریعاً گسترش یافت و امروزه مردم چنان با آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی خو گرفته‌اند که مضمون آن‌ها را بهتر از هر برنامه سرگرم‌کننده دیگری می‌توانند به یاد بیاورند!



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22406

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *