تبلیغات لیماژ بهمن 1402
مخترع-چراغ‌-راهنمایی-کیست؟

مخترع چراغ‌ راهنمایی کیست؟

مخترع چراغ‌ راهنمایی کیست؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

آیا می‌دانید ترافیک (انبوهِ آمد و شد)، حتی پیش از اختراع اتومبیل، جزو مشکلات روزمره مردم بوده است؟ به‌احتمال‌قوی، ژولیوس سزار رومی نخستین مقامی بوده است که دستور داده است به وضع ترافیک سروسامان داده شود. به دستور او هیچ زنی حق گردونه رانی در شهر رم را نداشت!

مخترع چراغ‌ راهنمایی کیست؟

پس از اختراع و تولید پروانه اتومبیل، نخستین تنظیم‌کنندگان ترافیک، گشت‌های پیاده‌ای بودند که رفت‌وآمد اتومبیل‌ها را با دست هدایت و تنظیم می‌کردند. پس از مدتی اینان به چراغ‌های راهنمایی دستی مجهز شدند. در سال‌های ۱9۲۰–۱9۲9 میلادی بود که نخستین چراغ‌های راهنمایی ترافیک در چهارراه‌ها و گذرگاه‌ها ظاهر شدند.

اما این چراغ‌ها، یک مسئله را همچنان لاینحل بر جای گذاشته بودند. تعداد اتومبیلی که در ساعات مختلف روز از یک چهارراه می‌گذرد، در تغییر است.

مخترع چراغ‌ راهنمایی کیست؟

در سال ۱9۲۷ میلادی، دو نفر امتیاز اختراع چراغ‌های خودکار راهنمایی رانندگی را به نام خود ثبت کردند. این چراغ‌ها را طوری ساخته بودند که با توجه به تعداد اتومبیل‌هایی که در مدت‌زمان معینی از تقاطع می‌گذشتند قابل تنظیم بود. یکی از این چراغ‌ها که اختراع هری هاف از دانشگاه ییل بود، نخستین بار در آوریل ۱9۲۸ میلادی در یکی از چهارراه‌های شهر نیوهاون در ایالت کانکتیکت نصب شد.

این دستگاه به کمک دکمه‌های فشاری که در کف خیابان کار گذاشته شده بود کار می‌کرد. اتومبیلی که از روی دکمه می‌گذشت به چراغ بالای تیر علامت می‌داد و باعث سبز شدن آن برای اتومبیل بعدی می‌شد. این‌گونه چراغ راهنمایی رانندگی، هنوز هم پس از مختصر تغییراتی، وسیعاً مورداستفاده است.

در همان سال ۱9۲۸ میلادی، شخص دیگری به نام چارلز آدلر چراغی ساخت که برای عوض کردن نور قرمز به سبز یا برعکس، به یک میکروفن مجهز بود. وقتی اتومبیلی با چراغ‌قرمز روبرو می‌شد، بوقش را به صدا درمی‌آورد، سپس میکروفن مزبور علامت را به جعبه چراغ‌ها انتقال می‌داد و باعث سبز شدن آن می‌شد امروزه انواع دیگری از این چراغ‌های راهنمایی رانندگی ساخته شده است که عوض شدن نور در آن‌ها به کمک صوت انجام می‌گیرد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22412

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *