تبلیغات لیماژ بهمن 1402
مردم-قهوه-را-از-چه-زمانی-جوشاندند؟

مردم قهوه را از چه زمانی جوشاندند؟

مردم قهوه را از چه زمانی جوشاندند؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

نکته جالب‌توجه درباره قهوه این است که مردم نخستین بار، آن را نجوشانده خورده‌اند و از مزه‌اش لذت برده‌اند. در میان قبایل آفریقای شرقی، صدها سال، میوه درخت قهوه به‌عنوان یک ماده غذایی به مصرف می‌رسید. آن‌ها دانه‌های قهوه را در یک تاوه یا ساج روباز بو می‌دادند یا با استفاده از چربی حیوانی سرخ می‌کردند و سپس می‌خوردند. آنچه مایه لذت اینان می‌شد، تأثیر تحریک‌کننده‌ای بود که دانه قهوه داشت.

مردم قهوه را از چه زمانی جوشاندند؟

نخستین گیاه قهوه، به‌احتمال‌زیاد در استان کافه، از ولایات اتیوپی کنونی روییده است. و احتمالاً اسم (انگلیسی) coffe به معنی «قهوه» نیز از نام همین استان گرفته شده است. در سده چهاردهم، بازرگانان عرب به استان کافه آمدند و از نزدیک دانه‌های قهوه را دیدند. ازآن‌پس، کشت قهوه در یمن آغاز شد.

مردم یمن، قهوه را می‌جوشاندند و سپس می‌نوشیدند. برای پیروان حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام، نوشیدن شراب ممنوع بود و قهوه، نوشابه محرکی بود که می‌توانست در میان ایشان جای شراب را بگیرد.

مردم قهوه را از چه زمانی جوشاندند؟

تقریباً در اواسط سده پانزدهم، دامنه استفاده از قهوه به‌عنوان یک نوشابه، از یمن به مکه و ازآنجا به بغداد، قاهره، دمشق و جاهای دیگر کشیده شد. در اوایل سال ۱۵۱۱ میلادی چندین قهوه‌خانه برای فروختن قهوه نوشیدنی در قاهره دایر شده بود.

قهوه نخستین بار در حدود سال ۱6۱۵ میلادی به اروپای غربی رسید. آشنایی مردم یا این نوشیدنی جدید، هیجان بزرگی پدید آورد و خیلی‌ها با نوشیدن آن مخالفت کردند. آن‌ها گمان می‌کردند قهوه سمی است. اما چیزی نگذشت که قهوه‌خانه، جزیی از زندگی اجتماعی مردم در انگلستان آن روز شد.

تعداد مردمی که در قهوه‌خانه اجتماع می‌کردند به‌قدری زیاد شده بود که چارلز دوم پادشاه انگلستان نگران این بود که مبادا توطئه‌ای علیه او در این مغازه‌ها تدارک دیده شود. به دستور او، قهوه‌خانه‌ها بسته شدند. اما دیگر علاقه مردم به قهوه چنان شدید شده بود که مجبور شد دستور دیگری برای بازگشایی آن‌ها صادر کند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22450

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *