تبلیغات لیماژ بهمن 1402
خط میسون و دیکسون در تاریخ آمریکا چیست؟ 1

خط میسون و دیکسون در تاریخ آمریکا چیست؟

خط میسون و دیکسون در تاریخ آمریکا چیست؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

خط میسون و دیکسون به مرزی گفته می‌شود که پیش از آغاز جنگ داخلی، ایالت‌های برده‌دار را از ایالت‌های آزاد و شمال را از جنوب این کشور جدا می‌کرد.

خط میسون و دیکسون در تاریخ آمریکا چیست؟

این خط از دوران استعمار آمریکا در این کشور ایجاد شده بود. اعضای خانواده پن که مالکان پنسیلوانیا بودند و اعضای خانواده کالورت که مالکان مریلند بودند، بر سر تعیین املاکشان با یکدیگر می‌جنگیدند. این جنگ در سال ۱6۸۱ میلادی آغاز شد.

سرانجام، هر دو خانواده در سال ۱۷6۳ میلادی توافق کردند که به جنگ پایان دهند و به مسّاحی و نقشه‌برداری از املاکشان بپردازند؛ و دو دانشمند انگلیسی به نام‌های چارلز میسون و جرمیا دیکسون را استخدام کردند

دانشمندان نامبرده کارشان را در سال ۱۷6۷ میلادی به پایان رساندند و خط مرزی میان املاک دو خانواده، ازآن‌پس، خط میسون و دیکسون نامیده شد. برای نشان دادن این خط از نشانه‌های سنگی استفاده شد، ولی جویندگان آثار نایاب، تمام این نشانه‌ها را برداشتند و بردند. و به‌جای آن‌ها سنگ‌های بزرگ‌تری را در طول خط مزبور کار گذاشتند.

چون خط میسون و دیکسون در همه‌جا شهرت پیدا کرده بود، قرار شد برای اطمینان و اثبات درستی آن، نقشه‌برداری یک‌بار دیگر انجام شود. این کار در سال 1849 میلادی و سپس در فاصله سال‌های ۱9۰۰ و ۱9۰۷ میلادی انجام شد. میسون و دیکسون کارشان را چنان با دقت انجام داده بودند که تغییری در آن داده نشد. این خط ایالت پنسیلوانیا را از مریلند و بخشی از ویرجینیای غربی جدا می‌کند.

خط میسون و دیکسون، که اکنون به‌عنوان خط مرزی و جداکننده ایالات شمالی از ایالات جنوبی از آن یاد می‌شود، در ۳9 درجه و 43 دقیقه و 26.3 ثانیه عرض شمالی واقع شده است.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22456

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *