تبلیغات لیماژ بهمن 1402
مخترع-کپسول-و-ماسک-غواصی-کیست؟

مخترع کپسول و ماسک غواصی کیست؟

مخترع کپسول و ماسک غواصی کیست؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

انسان‌ها در تمام لحظات عمرشان از گذشته تابه‌حال کنجکاوانه کوشیده‌اند ازآنچه در دنیای زیر آب می‌گذرد سر درآورند، و تاریخ بشر، سرشار از روایت کوشش‌هایی است که آدم برای رخنه در این دنیا به عمل آورده است. ولی آدمی، همواره با مسئله بردن مقداری هوا به زیر آب روبرو می‌شده است. این مسئله، بسیار پیچیده و حلش بسیار دشوار بود.

مخترع کپسول و ماسک غواصی کیست؟

دشواری حرکت در محیط مایع و مسائل ناشی از افزایش و کاهش پیوسته فشار نیز می‌بایست حل شود. فقط کسانی از عهده غواصی برمی‌آمدند که آموزش کافی دیده بودند و در هنگام رفتن به زیر آب علاوه بر پوشیدن لباس و کلاه پیچ‌درپیچ و زمخت زیرآبی، چند شیلنگ فشارقوی برای انتقال هوا نیز یا خودشان به اعماق دریا می‌بردند.

در سال 1943 میلادی، کاپیتان ژاک ایوز کوستو و امیل گانیان دستگاه کپسول و ماسک غواصی را اختراع کردند. این کلیدی بود که درهای اسرار دنیای زیر آب را به روی انسان گشود.

غواصان با استفاده از این دستگاه، دیگر نیازی ندارند که خودشان را به یک شیلنگ انتقال هوا که به سطح زمین می‌رسید یا وزنه‌ای بر آن می‌آویختند تا بالا کشیده نشود، ببندند. ازآن‌پس، آن‌ها توانسته‌اند هوای موردنیازشان را در کپسول‌های فشارقوی، بر پشت خود ببندند و به زیر آب ببرند.

ماسک و کپسول غواصی در دره های زیر آب

تنفس در زیر آب نیز مانند تنفس در خشکی به حالت طبیعی و خودکار انجام می‌گیرد. دستگاه مزبور یک دریچه تنظیم فشار دارد که هوای تنفسی لازم را با فشاری دقیقاً معادل فشار آبی که گرداگرد غواص را گرفته است به دستگاه تنفسی می‌رساند. شیر یا وسیله دیگری برای تنظیم دستی، پیش بینی نشده است. کپسول، هوا را با فشار لازم و دقیق، در هر عمقی، به غواص می‌رساند.

پس از اختراع کپسول هوا و ماسک غواصی، آب‌بازی بدون استفاده از لباس در تمام آب‌های جهان رواج یافت و ده‌ها وسیله کمکی دیگر در کنار آن ساخته و بر آن افزوده شد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22460

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *