تبلیغات لیماژ بهمن 1402
سگ جزو کدام خانواده جانوران است؟ 1

سگ جزو کدام خانواده جانوران است؟

سگ جزو کدام خانواده جانوران است؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

تمام سگ‌سانان کنونی از اعقاب گرگ مانندی به نام «تومارکتوس» هستند. این جانور سگ‌سان قدیمی که «نیای سگ‌ها» نام دارد، نزدیک به ۱۵ میلیون سال پیش، در تمام جنگل‌های جهان پراکنده بود.

سگ جزو کدام خانواده جانوران است؟

تومارکتوس از اعقاب جانور کوچک راسو مانندی است که «میاسیس» نامیده می‌شد؛ این جانور، نزدیک به 40 میلیون سال پیش روی کره زمین می‌زیسته است و نیای بسیار دور خرس‌ها و راکون‌ها نیز بوده است. این دو جانور اخیر، امروزه از اقوام بسیار نزدیک سگ به شمار می‌روند.

انسان، سگ را به محیط‌زیست خود راه داده است و حتی برخی از سگ‌های اهلی یا خانگی را در خانه خود نگهداری می‌کند، اما از جانورانی چون گرگ، کایوت، شغال و روباه نفرت دارد. این جانوران اخیر را اصطلاحاً «سگ‌های وحشی» نیز می‌نامند. سگ‌های اهلی، از اقوام نزدیک گرگ‌ها، کاپوت‌ها، شغال‌ها -یعنی سگ‌های وحشی- هستند. تمام این جانوران به قدیمی‌ترین شاخه خانواده سگ یعنی آنیس تعلق دارند. خویشاوندی این جانوران به‌قدری نزدیک است که مثلاً سگ‌های اهلی می‌توانند با گرگ‌ها، کاپوت‌ها و شغال‌ها جفت‌گیری کنند و بچه‌های زایا به دنیا بیاورند. اما سگ‌ها نمی‌توانند با روباه جفت‌گیری کنند. روباه به شاخه دیگری از درخت خانواده سگ‌سانان تعلق دارد.

در روزگاران بسیار دور گذشته، انسان اولیه چند سگ وحشی را رام و اهلی کرد. این سگ‌ها احتمالاً از میان توله‌های گرگ‌ها آمده بوده‌اند یا از میان شغال‌ها یا دیگر جانوران متعلق به خانواده سگ‌های وحشی گرفته شده بودند. انسان، پس از رام کردن سگ‌های مزبور، متوجه شد که می‌تواند استفاده‌های مختلفی از آن‌ها بکند.

با پیشرفت درجه تمدن، انسان دریافت که سگ می‌تواند دوستی خوب و نگهبانی باوفا برای خانه و احشام وی باشد. با گذشت زمان، نژادهای مختلفی از سگ برای منظورها و کارهای گوناگون پرورده و تربیت شد. مثلاً سگ‌های پوزه‌دراز را برای ردیابی بوی شکار؛ و سگ‌های تیزبین و تیزدو را برای تعقیب جانوران تربیت کرد. از سگ‌های بزرگ، سنگین و پرقدرت برای کشیدن گاری و سورتمه استفاده کرد. بقیه سگ‌ها را برای کارهای نگهبانی تربیت کرد. بدین‌سان بود که نژادهای مختلف کنونی سگ، از اعقاب خود جدا و توسط انسان تربیت شدند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22328

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *