تبلیغات لیماژ بهمن 1402
شوخی روز اول آوریل چیست؟ 1

شوخی روز اول آوریل چیست؟

شوخی روز اول آوریل چیست؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

پیدا کردن ریشه برخی از رسم‌ها، عادت‌ها، تعطیلات و سنت‌ها بسیار دشوار است. مردم به این‌گونه رسم‌ها عمل می‌کنند و کاری به چون‌وچرایش ندارند. چگونگی پیدایش شوخی روز اول آوریل در نزد مسیحیان نیز به شکل‌های گوناگون تشریح شده است. ولی هیچ‌کس به توضیح خودش اطمینان قطعی ندارد.

شوخی روز اول آوریل چیست؟

نخست آنکه تقریباً در تمام کشورهای جهان، رسمی مانند برگزاری شوخی روز اول آوریل در نزد مسیحیان وجود دارد. در این روز، مردم با دوستان و همسایگانشان کارهای شوخی دار می‌کنند، مثلاً آن‌ها را به‌قول‌معروف دنبال نخود سیاه می‌فرستند یا طوری سرشان را شیره می‌مالند که کارهای مضحک انجام دهند.

می‌گویند مراسم شوخی روز اول آوریل نخستین بار در فرانسه برگزار شد. وقتی تقویم قدیم اصلاح شد، نخستین ملتی که تقویم جدید را پذیرفت فرانسوی‌ها بودند. شارل نهم در سال ۱۵64 مقرر داشت که تقویم آن سال باید از روز اول ژانویه آغاز شود. تا آن زمان دیدوبازدیدهای سال نو و هدیه دادن‌های سال نو، با روز اول آوریل ارتباط داشت. اما پس‌ازآنکه شارل دستورش را صادر کرد، تمام این مراسم به روز اول ژانویه منتقل شد و خیلی‌ها بودند که به این تغییر اعتراض داشتند و حاضر نبودند آن را بپذیرند. بقیه مردم، آن‌ها را به دلیل همین اعتراضشان، دست می‌انداختند و بدیشان می‌خندیدند.

اما ببینیم اینان برای خندیدن به معترضان چه می‌کردند: برایشان هدایای قلابی می‌فرستادند؛ تظاهر می‌کردند که به دیدارشان آمده‌اند، ایشان را به مهمانی دعوت می‌کردند تا ادای برگزاری مراسم سال نو را درآورند. البته تماماً در روز اول آوریل.

به‌بیان‌دیگر، این عده را «ساده‌لوحان آوریل» یا «بازی‌خورده‌های آوریل» می‌نامیدند. چون در خیال ایشان روز اول آوریل همچنان روز اول سال نو به شمار می‌رفت. رسم شوخی کردن یا کلاه گذاشتن سر کسی در همین روز نیز با فرستادن هدایای قلابی و بر پا کردن جشن و شادمانی ساختگی، آغاز شد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22324

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *