تبلیغات لیماژ بهمن 1402
نخستین-نقاشی-چه-هنگام-کشیده-شد؟

نخستین نقاشی چه هنگام کشیده شد؟

نخستین نقاشی چه هنگام کشیده شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

نخستین هنرمندانی که تصویر یا نقشی کشیدند و از خود بر جای گذاشتند، انسان‌های غارنشین بودند. نقش‌های رنگی جانوران، که به فاصله ۳۰ هزار تا ۱۰ هزار سال پیش از میلاد مربوط می‌شود، بر روی دیوارهای غارهای جنوب فرانسه و اسپانیا پیدا شده است. بسیاری از این نقش‌ها یا نقاشی‌ها، به طرز شگفت‌آوری سالم مانده‌اند؛

چون درهای این غارها چند هزار سال یکسره بسته بوده است. انسان اولیه، تصویر تمام جانوران وحشی اطرافش را کشیده است.

هنرمندان غار زی، دیوارهای غار را با نقاشی‌های خوش‌رنگ و درخشان خود پر کرده‌اند. بعضی از بهترین و زیباترین نقاشی‌های غاری، در غار لاسکو واقع در جنوب فرانسه پیدا شده است. رنگ‌دانه‌هایی که نقاشان غارزی بکار می‌بردند عبارت بود از اُخرای خاکی (اُکسیدهای آهن به رنگ‌های متغیر از زرد روشن تا نارنجی سیر) و منگنز (عنصر فلزی).

این مواد را می‌سابیدند و به شکل گَرد یا پودر درمی‌آوردند، سپس با روغن احتمالاً (چربی حیوانی) مخلوط می‌کردند و با استفاده از نوعی قلم‌مو، به روی دیوار نقش‌آفرینی می‌کردند. گاهی، رنگ‌دانه‌ها را به تکه چوبی می‌مالیدند و از آن مانند مداد یا مداد شمعی استفاده می‌کردند. روغنی که با رنگ‌دانه‌های پودر شده مخلوط می‌کردند رنگ را به شکل مایعی روان درمی‌آورد و باعث به هم چسبیدن ذرات رنگ‌دانه می‌شد. هنرمندان غار زی، قلم‌موی خود را به‌احتمال‌قوی از موی حیوانات یا از ریشه‌های گیاهان می‌ساخته‌اند.

تقریباً ۳۰ هزار سال پیش، انسان توانسته بود ابزارها و مواد لازم برای نقاشی را بسازد. با گذشت هزاران سال، تغییرات و اصلاحات فراوانی در روش‌ها و مواد نقاشی به عمل آمده است. ولی کشف هنرمندان غار زی، همچنان اصل بنیادی نقاشی است.

یکی از نخستین تمدن‌های بشر، نزدیک به ۵۰۰۰ سال پیش در مصر شکل گرفت. مصری‌ها روش‌های خاصی برای نقاشی داشتند. در یک روش، دیوارهای گلین یا گچی را با آبرنگ نقاشی می‌کردند. آب‌وهوای خشک این کشور، جلوی نابود شدن نقاشی‌های آبرنگ را گرفته است.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22332

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *