تبلیغات لیماژ بهمن 1402
چه کسی نخستین بار به نفت رسید؟ 1

چه کسی نخستین بار به نفت رسید؟

چه کسی نخستین بار به نفت رسید

و نفت خام را استخراج کرد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

نفت خامی که از سطح زمین می‌تراوید، برای بسیاری از ملت‌های باستان، چیزی آشنا بود. آن‌ها از این نفت، گاهی برای روشن کردن چراغ و مشعل استفاده می‌کردند. در ایالات متحد آمریکا، منطقه کوهستانی «آلگنی» پر از میدان‌های بسیار غنی نفتی بود. در بعضی جاها نفت به‌قدری به سطح زمین نزدیک می‌شد که مانند چشمه‌ای می‌جوشید و در جویبارها روان می‌شد.

چه کسی نخستین بار به نفت رسید؟

از نفت خام به‌عنوان دارو استفاده می‌شد، و چیزی نگذشت که تقاضا برای آن افزایش یافت. اما در آغاز، کسی به فکر حفاری برای استخراج نفت نبود. معمولاً اندیشه حفر چاه برای استخراج نفت را به یک حقوقدان نیویورکی به نام جورج بیسل نسبت می‌دهند.

بیسل نمونه‌ای از نفت استخراج‌شده را برای تجزیه به آزمایشگاه فرستاد و آزمایشگاه در گزارش خود اعلام کرد که از این روغن سنگ می‌توان فراورده‌های بسیار متنوع و مفیدی به دست آورد. بدین‌سان، بیسل در سال ۱۸۵۷ شخصی را به نام ادوین دریک استخدام کرد تا مسئولیت املاک نفت‌خیز «اویل کریک» واقع در حوالی تیتوسویل از ایالت پنسیلوانیا را بر عهده گیرد.

دریک تصمیم گرفت برای رسیدن به نفت، در لایه نرم زمین دست به حفاری بزند. اما چاهی که او حفر می‌کرد دائماً ریزش می‌کرد. آنگاه فکر بکری به ذهن دریک رسید و از خود پرسید «راستی چرا یک لوله بزرگ فلزی در داخل چاه کار نگذارم تا از ریزش دیواره‌هایش جلوگیری شود؟» این اندیشه جداره سازی برای راه چاه، امروزه در هر چاهی که برای استخراج نفت حفر می‌شود، عملی می‌کنند.

چاه حفرشده، روز یکشنبه ۲۸ اوت ۱۸۵9 تا عمق ۱۸ متری زمین پائین رفته بود. او ظرفی را به ریسمانی بست و پائین فرستاد، پس از بالا کشیدن ظرف، محتویات آن را بویید. بله، نفت بود!

او نخستین انسانی بود که چاه زد و به نفت رسید. خبر این حادثه همچون باد در همه‌جا پیچید و به‌زودی یورش بزرگی به نام «تب نفت» در آمریکا آغاز شد. این تب به دیگر بخش‌های ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و اروپا نیز سرایت کرد. بدین ترتیب بود که عصر تازه‌ای در تاریخ بشر آغاز گردید.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22375

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *