تبلیغات لیماژ بهمن 1402
قند از کجا آمده؟ 1

قند از کجا آمده؟

قند از کجا آمده؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

قند انواع بسیار گوناگون دارد، و در بسیاری از مواد زنده، چه گیاه و چه جانور. یافت می‌شود. ولی وقتی مردم از قند حرف می‌زنند معمولاً ساکاروز یعنی قندی را در نظر دارند که از نی‌شکر یا چغندرقند به دست می‌آید. امروز بیش از ۵۵ درصد کل قند مصرفی جهان از نی‌شکر و 4۵ درصد از چغندرقند به دست می‌آید.

قند از کجا آمد؟

گیاهانی که ساقه پرآب و شیرین داشتند، احتمالاً هزاران سال پیش در گینه‌نو به حالت وحشی می‌روییده‌اند. انسان‌های اولیه بر سر تصاحب همین ساقه‌های شیرین، با یکدیگر می‌جنگیده‌اند. بعدها، همزمان با پیشرفت فرهنگ و تمدن بشر، ساقه‌های نی‌شکر را با کالاهای دیگر مبادله کردند و به‌این‌ترتیب بر دامنه مصرف آن افزوده شد. ازآن‌پس، بازرگانان، قند را به تمام جزایر جنوب اقیانوس آرام، و سرانجام به اندونزی، آسیا و فیلیپین رساندند.

شکر، به‌احتمال‌زیاد در دوران پیش‌ازتاریخ نیز در هندوستان وجود داشته است و مردم آن را می‌شناخته‌اند. اما آنچه به‌طورقطع می‌توان گفت این است که در 4۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، نیشکر در هند به مصرف تهیه قند می‌رسیده است. نخستین اروپائیانی که نی‌شکر را دیدند، مهاجمانی بودند که همراه اسکندر مقدونی در سال ۳۲۵ پیش از میلاد به هند پای نهادند. یکی از این مهاجمان، نی‌شکر را گیاهی معرفی کرده است که بدون کمک زنبور، عسل تولید می‌کند.

کشت نی‌شکر و تهیه قند در فاصله سال‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلادی از هند به ایران رسید. ایرانیان آن زمان پس‌ازآنکه از مهاجمان عرب شکست خوردند و مسلمان شدند، همراه ایشان در فتح کشورهایی چون عربستان، سوریه، فلسطین، مصر و سرزمین‌های اطراف دریای مدیترانه شرکت کردند و قند را به این سرزمین‌ها نیز رساندند.

نی‌شکر نخستین بار در سال ۱۷۵۱ میلادی به ایالات متحد آمریکا، راه یافت. هیئت‌های مبلغین مذهبی یسوعی، نی‌شکر را از هائیتی به نیواورلئان در لوئیزیانا رساندند. در سال ۱۷9۵ تولید تجاری قند در آمریکا آغاز شد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22379

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *