تبلیغات لیماژ بهمن 1402
چرا حروف ماشین‌تحریر به ‌این‌ ترتیب خاص کنار هم قرار گرفته است؟ 1

چرا حروف ماشین‌تحریر به ‌این‌ ترتیب خاص کنار هم قرار گرفته است؟

چرا حروف ماشین‌تحریر (صفحه کلید) به ‌این‌ ترتیب خاص کنار هم قرار گرفته است؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

ماشین‌تحریر امروزی، دستگاهی پیچیده و یکپارچه است. انسان‌های اولیه دست‌به‌دست هم دادند و به همدیگر کمک رساندند تا این دستگاه، تکامل یافت و به شکل امروزی‌اش درآمد.

مخترعان، از نخستین سال‌های سده هجدهم در اندیشه ساختن ماشینی بوده‌اند که بتواند بنویسد. و نخستین نمونه قابل‌استفاده ماشین‌تحریر در سال ۱۸6۷ توسط کریستوفر شولز اهل میلواکی از ایالت ویسکانسین آمریکا ساخته شد.

چرا حروف ماشین‌تحریر به ‌این‌ ترتیب خاص کنار هم قرار گرفته است؟

ماشین‌تحریر ساخت شولز، در آن روزها، «حرف نویس» نامیده می‌شد. در آغاز، مردم چندان علاقه‌ای به ماشین کردن نوشته‌های خود نشان نمی‌دادند. لیکن از نخستین سال‌های دهه ۱۸۸۰-۱۸۸9 بر شهرت ماشین‌تحریر افزوده شد و تعداد بیشتری از مردم به استفاده از آن روی آوردند. از آن زمان تاکنون، پیوسته اصلاحاتی در ساختمان و طرز کار ماشین‌تحریر به عمل آمده است.

ولی ترتیب عجیب قرار گرفتن حروف ماشین‌تحریر، هیچ‌گاه به هم نخورده است. این ترتیب، همان است که نخستین مخترع ماشین‌تحریر برای آن در نظر گرفته بود. بعضی از سازندگان ماشین‌تحریر می‌گویند حروف این ماشین را می‌توان به طرز کارآمدتری از شکل کنونی‌اش مرتب کرد و کنار هم چید. اینان بارها کوشیده‌اند اصلاحاتی در ترتیب مزبور به عمل آوردند، ولی تاکنون به موفقیتی نرسیده‌اند. به نظر می‌رسد که مردم نیز به این طرز قرار گرفتن حروف مزبور خو گرفته‌اند و خواستار تغییر آن نیستند.

ترتیب حروف ماشین‌تحریر، عملاً در تمام انواع آن ثابت است. این طرز قرار گرفتن حروف الفبا را ردیف «همگانی» می‌نامند.

بعضی از کارشناسان معتقدند که ترتیب مزبور، عملاً بهترین ترتیب است. آن‌ها می‌گویند حروفی که باهم می‌آیند در بیشتر موارد چنان کار گذاشته شده‌اند که انگشت‌های شخص ماشین‌نویس بتواند به حالتی طبیعی و پیاپی به آن‌ها برسد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22343

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *