تبلیغات لیماژ بهمن 1402
چه-کسی-نخستین-بار-موج‌سواری-کرد؟

نخستین بار چه کسی موج‌سواری کرد؟

نخستین بار چه کسی موج‌سواری کرد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

موج‌سواری (موج پیمایی) ، ورزشی است که در آن با استفاده از یک تخته موج‌سواری بلند و باریک، از امواج اقیانوس می‌گذرند. این ورزش در تمام نقاط ساحلی جهان رواج داشته است و علاقه‌مندانش به‌قدری زیاد شده‌اند که در بسیاری از جاها گمان می‌کنند موج‌سواری پدیده یا ورزشی نوظهور است.

چه کسی نخستین بار موج‌سواری کرد؟

ولی موج‌سواری، سابقه‌ای تاریخی دارد. ظاهراً صدها سال پیش در جزایر اقیانوس آرام آغاز شد. وقتی ناخدا جیمز کوک در سال ۱۷۸۸ جزایر هاوایی را کشف کرد متوجه شد که موج‌سواری، ورزش موردعلاقه مردم این جزایر است و همه یا آن آشنایند.

مردم هاوایی میان خودشان مسابقات موج‌سواری برگزار می‌کردند و برندگان جوایز این مسابقات، از محبوبیت بی‌مانندی برخوردار می‌شدند. موج‌سواران هاوایی از تخته‌هایی به طول 4.5 تا 5.5 متر که وزنشان تا ۷۵ کیلو می‌رسید استفاده می‌کردند.

تقریباً در سال ۱9۵۷ تغییر بزرگی در وسیله اصلی موج‌سواری رخ داد و آن را به ورزشی دوست‌داشتنی و همه‌گیر تبدیل کرد. از آن زمان، استفاده از تخته‌های سبک آغاز شد. این تخته‌ها که طولشان 3 متر و وزنشان ۱۰ یا ۱۱ کیلو است، موج‌سواری را برای زن‌ها و بچه‌ها امکان‌پذیر ساخته است. تخته‌های جدید را از پلاستیک متخلخل یا ابر مانندی می‌سازند که پوششی از فایبرگلاس و رزین دارد. تنها وسیله مهمی که این ورزش لازم دارد یک تخته مناسب موج‌سواری است.

موج‌سواران به هنگام پیمودن موج، روی تخته می‌ایستند و یا بدنشان به چپ و راست مانور می‌دهند. موج‌سوار اول باید تخته‌اش را از خط موج – نقطه‌ای که شکست امواج در آنجا آغاز می‌شود- بیرون بکشد. اگر روی تخته‌اش زانو بزند یا خم شود، یک سلسله خرده موج برآمده در زیر تخته‌اش تشکیل خواهد شد. وقتی موجی که موج‌سوار می‌خواهد از رویش بگذرد از پشت سرش به او نزدیک شود، او سریعاً دستش را مانند پارو در آب به حرکت درمی‌آورد و خودش را به ساحل می‌رساند. به‌محض آنکه موج در زیر تخته موج‌سوار به حرکت درآمد، تخته نخست همراه با موج بلند می‌شود، و سپس از لبه شکسته نشده موج پائین می‌لغزد. موج‌سوار بدین ترتیب موج را می‌گیرد و درحالی‌که یک پایش را روبه‌جلو گذاشته است، روی تخته می‌ایستد و خودش را از بخش شکسته شده موج دور می‌کند.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22317

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *