تبلیغات لیماژ بهمن 1402
زن‌ها از چه هنگام موی سرشان را فر زدند؟

زن‌ها از چه هنگام موی سرشان را فر زدند؟

زن‌ها از چه هنگام موی سرشان را فر زدند؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی

به‌طوری‌که از قدیمی‌ترین آثار و مدارک تاریخی برمی‌آید، مردها و زن‌ها از روزگاران کهن، موی سرشان را آرایش داده‌اند. نکته جالب‌توجه این است که آرایش موی سر، هیچ‌گونه نشانه «تمدن» پنداشته نشده است. نژادهای اولیه و غیرمتمدن بشر در سراسر جهان، همواره توجه فراوانی به موی سر خود کرده‌اند. و به نظر می‌رسد که موی فر دار، حتی در روزگار باستان، جالب‌تر از موی صاف بوده است. برای فر دادن موی سر مردها و زن‌ها، از برخی وسایل مصنوعی نیز استفاده می‌شده است. مردها ریش خودشان را نیز فر می‌زده‌اند.

با گسترش تمدن در جامعه‌های انسانی، روش‌های فر دادن موی سر نیز متنوع‌تر شد. مثلاً در دوره رنسانس، استفاده از سنجاق برای فر زنی، حنا برای رنگ کردن و کلاه‌گیس‌های ابریشمی، در سراسر اروپا رواج داشت.

به‌بیان‌دیگر، مردها به‌قدری به داشتن موی بلند و آراسته علاقه‌مند بودند که هِنری هشتم پادشاه انگلستان دستوری صادر کرد که به‌موجب آن تمام مردها مجبور شدند موی سرشان را کوتاه نگهدارند. ولی در عوض به ایشان اجازه داد که ریش‌های زیبا بگذارند و سبیلشان را هر چه می‌خواهند تاب دهند. وقتی جیمز اول در سال ۱6۰۳ میلادی بر تخت سلطنت انگلستان نشست، مردها دوباره موی سرشان را بلند و فر دار کردند.

رسم کوتاه نگه‌داشتن موی سر در نزد مردها به‌طورقطع در سده نوزدهم پذیرفته شد. اما زن‌ها از صدها سال پیش به داشتن موی بلند خو گرفته بودند. زیرا در این مدت همواره به ایشان گفته می‌شد که موی سر، نشانه «قله افتخار» در جمال ایشان است. یا وجود این، بد نیست بدانید که کوتاه کردن موی سر در دربار لویی چهاردهم پادشاه فرانسه رواج داشت و در دربار جیمز اول پادشاه انگلستان نیز مد بود.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22312

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *