تبلیغات لیماژ بهمن 1402
در ایالات متحد آمریکا واژه Uncle Sam (عمو سام) معرف نام این کشور به زبان انگلیسی یعنی United States است.

نام عمو سام از کجا آمده است؟ و چرا به معنی آمریکا است؟

نام عمو سام از کجا آمده است؟

و چرا به معنی آمریکا است؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

در ایالات متحد آمریکا واژه Uncle Sam (عمو سام) معرف نام این کشور به زبان انگلیسی یعنی United States است. نکته‌ای که باور کردنش دشوار می‌نماید این است که این لقب، به‌طور کاملاً تصادفی به ایالات متحد آمریکا داده شده است، و درواقع، مردی به نام عمو سام وجود داشته است ولی بیشتر مردم، هرگز نامش را نشنیده بودند!

نام عمو سام از کجا آمده است؟ و چرا به معنی آمریکا است؟

در آمریکا مردی به نام «عمو سام» ویلسون زندگی می‌کرد. این مرد در روز ۱۳ سپتامبر ۱۷66 میلادی در آرلینگتون از ایالت ماساچوست به دنیا آمده بود. پدر و برداران بزرگش از رزمندگان و پیکارگران انقلاب آمریکا بوده‌اند. خود سام نیز در 14 سالگی به ارتش پیوست و تا پایان جنگ، در صفوف پیکارگران بود. پس از جنگ به شهر تروی در ایالت نیویورک رفت و یک کارگاه بسته‌بندی گوشت باز کرد.

روز دوم اکتبر ۱۸۱۲ میلادی، گروهی از مردم برای بازدید کارگاه وی آمدند. یکی از اینان دانیل تامپکینز پرسید که حروف EA_US درروی این بشکه‌ها به چه معنی است. یکی از کارگرها جواب داد که دو حرف حروف EA حروف اول Elbert Anderson یعنی پیمانکاری است که ویلسون این کارها را برایش انجام می‌دهد. و سپس شوخی کنان افزود که دو حرف US (که درواقع حروف اول United States یعنی ایالات‌متحده آمریکاست) حروف اول نام ((عمو سام)) ویلسون Uncle Sam است.

نام عمو سام از کجا آمده است؟ و چرا به معنی آمریکا است؟

شرح این واقعه در شماره ۱۲ ماه مه ۱۸۳۰ در مجله «گَزِت اند جنرال اَدورتایزر» چاپ نیویورک منتشر شد. و چون ویلسون مردی دوست‌داشتنی، سخت‌کوش و از میهن‌پرستان آمریکا بود، خیلی زود لقب «عمو سام» گرفت و سر زبان‌ها افتاد.

در پایان سال ۱۸۱۲ میلادی، همه‌جا از «عمو سام» به نشانه تجسمی از شخصیت ملت و دولت آمریکا نام برده می‌شد. در سال ۱96۱ میلادی، کنگره آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از «عمو سام» ویلسون، اهل تروی از ایالت نیویورک به‌عنوان «نخستین پیشتاز و نشان ملی آمریکا» تقدیر می‌شود.

امروزه عنوان «عمو سام» را نماینده تمام ایالت‌های آمریکا می‌دانند و دیگر کسی آن را به نام ویلسون ارتباط نمی‌دهد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22487

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *