تبلیغات لیماژ بهمن 1402
خونریزی-غیرطبیعی-از-مهبل--واژن کاور

خونریزی غیرطبیعی از مهبل چیست و چرا رخ می دهد؟

خونریزی غیرطبیعی از مهبل چیست و چرا رخ می دهد؟

به‌طور طبیعی خونریزی از مهبل فقط در هنگام پریود عادت ماهانه ایجاد می‌شود. خونریزی‌هایی که در غیر از این زمان ایجاد می‌گردد را غیرطبیعی تلقی می‌کنند. در خانم‌هایی که سن آن‌ها کمتر از 35 سال است خونریزی‌های غیرطبیعی از مهبل اغلب به علت شروع مصرف قرص‌های ضدبارداری است. خونریزی‌های غیرطبیعی که به علت اختلال در دستگاه تناسلی ایجاد می‌شوند در خانم‌هایی که سن آن‌ها بالاتر از 35 سال است شایع‌تر است.

خونریزی غیرطبیعی از مهبل چیست

علل ایجاد خونریزی‌های غیرطبیعی از مهبل

خونریزی‌های اندکی که در فواصل بین پریودها ایجاد می‌شوند و به آن اصطلاحاً «لکه بینی» می‌گویند، در چند دوره اول قاعدگی‌هایی که بعد از شروع مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌گذرد و یا اینکه نوع قرص‌ها را تغییر می‌دهند بیشتر دیده می‌شود. لکه بینی معمولاً در اثر تنظیم بدن با تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود؛ اما این نوع خونریزی‌ها در افرادی که از وسیله ضدبارداری آی یودی (IUD) استفاده می‌کنند نیز دیده می‌شود.

خونریزی غیرطبیعی بخصوص در چند ساعت اول بعد از مقاربت جنسی ممکن است به علت اختلالاتی که در دهانه رحم وجود دارد ایجاد شود. (مثل سرطان دهانه رحم) در خانم‌های مسن‌تر ممکن است که مقاربت جنسی باعث صدمه دیدن جدار مهبل که در هنگام یائسگی نازک‌تر و شکننده‌تر می‌گردد شود و سبب بروز خونریزی گردد.

خونریزی غیرطبیعی مهبل که ارتباطی با مقاربت جنسی و یا مصرف قرص‌های ضدبارداری نداشته باشد ممکن است در بیماری‌هایی مثل آندومتریوز و یا پولیپ رحم دیده شود. از دست دادن خون از رحم ممکن است در اوایل حاملگی هم دیده شود که می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین باشد. بیماری‌های مختلفی در دستگاه تناسلی خانم‌ها ممکن است ایجاد شود که در سنین بعد از یائسگی باعث خونریزی شوند (مثل سرطان رحم).

اگر شما دچار خونریزی غیرطبیعی شده‌اید، باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید تا علت آن مشخص گردد.

درمان خونریزی‌های غیرطبیعی

پزشک شما ممکن است با اطلاعاتی که از زمان وقوع خونریزی به او می‌دهید و با انجام یک معاینه به تشخیص علت بروز این خونریزی‌ها برسد. شما ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌هایی مثل آزمایش پاپ اسمیر (برای بررسی دهانه رحم)، سونوگرافی (برای بررسی رحم) و یا هیستروسکوپی داشته باشید. درمان خونریزی‌های غیرطبیعی از مهبل بر اساس علت ایجاد آن، متفاوت است. خونریزی‌های خفیفی (لکه بینی) که براثر خوردن قرص‌های ضدبارداری ایجاد می‌شود را می‌توان با تغییر مقدار و یا تغییر نوع قرص درمان نمود. در خانم‌های مسن می‌توان با هورمون درمانی باعث تقویت جدار مهبل شد. در بیماری‌های جدی‌تر دستگاه تناسلی، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی باشد. در اکثر موارد همین‌که علت بروز خونریزی درمان شود، خونریزی با موفقیت متوقف خواهد شد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=46523

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *