تبلیغات لیماژ بهمن 1402
خونریزی‌های-بعد-از-یائسگی-و-قاعدگی-کاور

خونریزی‌های بعد از یائسگی: علت و درمان

خونریزی‌های بعد از یائسگی: علت و درمان

خونریزی‌های قاعدگی باید در هنگام یائسگی متوقف شوند. خونریزی‌هایی که بعد از یائسگی ایجاد می‌شوند فقط وقتی طبیعی هستند که در هنگام هورمون درمانی و ماهی یک‌بار ایجاد شوند. سایر خونریزی‌های بعد از یائسگی ممکن است علامتی از یک مشکل وخیم، مثل سرطان دستگاه تناسلی باشند و باید سریعاً توسط پزشک بررسی شوند. خونریزی‌های بعد از یائسگی معمولاً بدون درد بوده و از یک خونریزی خفیف (لکه بینی) تا یک خونریزی شدید متفاوت می‌باشند.

خونریزی‌های بعد از یائسگی

علل ایجاد خونریزی‌های بعد از یائسگی

خونریزی‌های بعد از یائسگی می‌توانند نشانه‌ای از وجود بیماری‌هایی در فرج، مهبل، دهانه رحم و رحم باشند. شایع‌ترین و کم‌خطرترین علت بروز چنین خونریزی‌هایی براثر «واژینیت آتروفیک» ایجاد می‌شود. در واژینیت آتروفیک، مهبل به علت کاهش استروژن -که بعد از یائسگی پدید می‌آید- ملتهب می‌گردد.

خونریزی بعد از یائسگی می‌تواند براثر مشکلات دهانه رحم، مثل زخم دهانه رحم و یا سرطان دهانه رحم نیز پدید بیاید. در این موارد، احتمال بروز خونریزی بعد از مقاربت جنسی بسیار بیشتر است. خونریزی بعد از یائسگی همچنین ممکن است به علت ضخیم شدن آندومتر (پوشش جدار رحم) و یا رشد سرطانی و یا غیر سرطانی رحم نیز ایجاد شود. سرطان فرج و مهبل نیز می‌توانند منجر به خونریزی‌های پس از یائسگی شوند. گرچه این نوع سرطان‌ها بسیار نادر هستند.

درمان

پزشک به‌منظور جستجوی اختلالات مهبل و دهانه رحم، آن‌ها را معاینه می‌کند. اگر قسمت غیرطبیعی در مهبل دیده شود یک نمونه از بافت آن برداشته شده و برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده خواهد شد. همچنین پزشک ممکن است برای بررسی سلول‌های دهانه رحم، آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد. در بعضی موارد ممکن است نمونه‌ای از بافت آندومتر (پوشش جدار رحم) برداشته شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود.

برای مشاهده رحم و اندازه‌گیری ضخامت دیواره آن ممکن است سونوگرافی انجام شود. داخل رحم را نیز می‌توان با استفاده از هیستروسکوپی مشاهده نمود.

درمان خونریزی بعد از یائسگی با توجه به علت زمینه‌ای ایجادکننده آن متفاوت است. کرم‌های حاوی استروژن که بر روی مهبل مالیده می‌شود ممکن است برای برطرف نمودن واژینیت آتروفیک مفید باشد. در موادی که سرطان وجود دارد، استفاده از جراحی ممکن است ضروری باشد. همچنین از جراحی برای درمان اختلالاتی مثل پولیپ دهانه رحم یا ضخیم شدن آندومتر استفاده می‌شود. وقتی علت زمینه‌ای ایجادکننده خونریزی پس از یائسگی برطرف شد، این خونریزی نیز متوقف خواهد شد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=46567

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *