تبلیغات لیماژ بهمن 1402
بیماری-التهابی-لگن-(Pelvic-inflammatory-disease)

بیماری التهابی لگن زنان: علایم و درمان

بیماری التهابی لگن زنان

بیماری التهابی لگن (Pelvic inflammatory disease) که به‌اختصار به آن پی‌آی‌دی PID گفته می‌شود علت شایع درد در ناحیه لگن خانم‌ها است. در این وضعیت بعضی از قسمت‌های دستگاه تناسلی خانم‌ها ملتهب می‌شود که این التهاب معمولاً براثر یک عفونت می‌باشد. خانم‌های جوان و ازنظر جنسی فعال، بیشتر احتمال دارد که به این بیماری دچار بشوند. بیماری التهابی لگن (PID) ممکن است هیچ علامت واضحی نداشته باشد و بعضی از خانم‌ها تا سال‌های بعد که به خاطر نازا بودنشان تحت بررسی قرار می‌گیرند از این بیماری اطلاعی ندارند.

بیماری التهابی لگن (Pelvic inflammatory disease)

بیماری التهابی لگن (PID) معمولاً به علت عفونت مقاربتی مثل سوزاک و یا عفونت کلامیدیایی ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است بعد از انجام سقط و یا زایمان، عفونت ایجاد شود و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود. سل نیز می‌تواند باعث بروز این بیماری شود.

عفونت به سمت بالا گسترش می‌یابد و مسیر مهبل، رحم و لوله‌های رحم را طی می‌کند. تخمدان‌ها نیز ممکن است در این بیماری گرفتار شوند. استفاده از آی‌یودی (IUD) باعث می‌شود که احتمال گسترش این عفونت بیشتر شود. اگر شما فکر می‌کنید که ممکن است دچار عفونت شده باشید، پزشک معمولاً اقدام به انجام آزمایش خواهد نمود و بنابراین قبل از اینکه بیماری التهابی لگن ایجاد شود آن را درمان خواهد نمود. وقتی بیماری التهابی لگن (PID) در هنگام بررسی علل نازایی در خانم‌ها کشف شود، علت اصلی بروز آن ممکن است نامشخص باقی بماند.

علائم بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن ممکن است هیچ‌گونه علائم واضحی نداشته باشد، بخصوص اگر براثر عفونت کلامیدیایی ایجاد شده باشد. بااین‌حال، علائمی که در بیماری التهابی لگن ممکن است دیده شوند عبارت‌اند از:

درد در ناحیه لگن
تب
ترشح غیرطبیعی از مهبل
خونریزی‌های شدید یا طول کشیده در هنگام عادات ماهانه
درد هنگام مقاربت جنسی
خستگی

اگر بیماری التهابی لگن (PID) به‌طور ناگهانی ظاهر شد شما ممکن است دچار درد شدید، تهوع و استفراغ شوید که در این موارد باید سریعاً خود را به بیمارستان برسانید.

اگر این بیماری درمان نشود، لوله‌های رحم ممکن است آسیب ببینند. عفونت ممکن است همچنین به سایر قسمت‌های لگن گسترش پیدا نماید.

درمان بیماری التهابی لگن

اگر پزشک شما مشکوک شود که دچار بیماری التهابی لگن هستید، اقدام به معاینه لگن شما خواهد نمود. او ممکن است با استفاده از یک سوآپ، از ترشحات دهانه رحم و مهبل نمونه‌برداری کند و به آزمایشگاه بفرستد تا میکروب آن مشخص گردد. سونوگرافی از لگن نیز ممکن است انجام شود. اگر شما دچار علائم شدیدی هستید شما را در بیمارستان بستری می‌کنند و ممکن است با استفاده از لاپاروسکوپی، حفره شکم و لگن دیده شود. پزشک احتمالاً آنتی‌بیوتیک‌هایی را تجویز می‌کند که درصورتی‌که شما در بیمارستان بستری باشید، این داروها از طریق وریدی تزریق می‌گردند. همچنین ممکن است داروهای مسکن به شما داد شود.

تا بهبودی کامل، شما نباید اقدام به مقاربت جنسی نمایید. همسر شما نیز باید آزمایش شود تا درصورتی‌که دچار بیماری عفونی مقاربتی ‌باشد، تحت درمان قرار بگیرد تا از انتقال عفونت در آینده به شما و عود مجدد آن جلوگیری شود. اگر شما از آی‌یودی (IUD) استفاده می‌کنید ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایید.

اگر بیماری التهابی لگن در مراحل اولیه تشخیص داده شود و سریعاً درمان گردد، شما به‌طور کامل بهبود خواهید یافت. درصورتی‌که بیماری التهابی لگن درمان نشود، آسیب‌هایی که به لوله رحم وارد می‌آید می‌تواند باعث افزایش خطر حاملگی نابجا و یا نازایی شود.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=48859

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *