تبلیغات لیماژ بهمن 1402
بازی-چِکِرز-(جنگ-نادر)-از-چه-هنگام-آغاز-شد؟

بازی چِکِرز (جنگ نادر) از چه هنگام آغاز شد؟

بازی چِکِرز (جنگ نادر) از چه هنگام آغاز شد؟

گردونه‌ی دانش برای کودکان و نوجوانان

جداکننده متن علمی2

دو تا از قدیمی‌ترین بازی‌های انسان، شطرنج و چِکرز (جنگ نادر) است. این دو بازی، به شکلی، به یکدیگر مربوط می‌شوند ولی چون چکرز ساده‌تر است می‌گویند احتمالاً زودتر از شطرنج اختراع شده است.

بازی چِکِرز (جنگ نادر) از چه هنگام آغاز شد؟
بازی چِکِرز

بازی چکرز در میان مصریان پیش‌ازتاریخ رواج داشته است، و این نشان می‌دهد که سابقه بازی چکرز حداقل به پنج هزار سال می‌رسد. افلاطون و هومر در آثار خود از بازی چکرز نام‌برده‌اند. بنابراین، بازی چکرز در یونان باستان نیز شناخته‌شده بوده است. می‌گویند رومی‌ها این بازی را از یونانیان آموخته‌اند.

از نخستین اسناد و مدارک تاریخی مربوط به این بازی چنین برمی‌آید که نوع صفحه‌ای که در روزگار باستان به کار می‌برده‌اند با تخته‌ای که امروزه به کار می‌رود فرقی نداشته است و هر بازیکن با ۱۲ مهره بازی می‌کرده است..

نخستین کتاب چکرز در سال 1547 میلادی در اسپانیا منتشر شد. در سال ۱6۲۰ میلادی کتاب دیگری مشتمل بر چند بازی نمونه و تله چیدنی‌هایی که دانستنشان امروز هم مفید است در همان کشور درباره چکرز منتشر شد. می‌گویند اسپانیائی‌ها بازی چکرز و فوت‌وفن‌هایش را از اعراب مور (ساکنان شمال غرب افریقا) آموخته‌اند و آن‌ها نیز این بازی را از عربستان به شمال آفریقا آورده بوده‌اند.

در انگلستان (که این بازی را «دِراتس» Draughts می‌نامند) نخستین کتاب چکرز در سال ۱۷۵6 میلادی منتشر شد. در سال ۱۸۰۰ میلادی، مردی به نام جوشوا استرگس کتابی نوشت که تا پنجاه سال بعد نیز مرتب به‌عنوان بهترین راهنمای بازی چکرز منتشر می‌شد.

امروزه در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر چکرز بازی می‌کنند. بسیاری از متخصصان آموزش‌وپرورش نیز آن را وسیله خوبی برای تقویت نیروی دورنگری و ژرف‌اندیشی، داوری درست و تمرکز فکر می‌دانند.

به بسیاری از بیماران روانی و کسانی که دوران نقاهت را می‌گذرانند توصیه می‌شود که با پزشکان معالج خود چکرز بازی کنند زیرا پزشکان معتقدند که این بازی ارزش درمانی هم دارد.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=22497

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *