تبلیغات لیماژتیرماه 1403
تصمیم-برای-بارداری-و-فرزنددار-شدن-زایمان

زایمان و فرزندآوری، چالش لذت بخش و خاطره انگیز

تصمیم برای بچه‌دار شدن

فرزندآوری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و لذت‌های زندگی است. در طول بارداری، زایمان و هفته‌های اول تولد فرزندتان، احساسات بسیار متفاوتی از شگفتی و لذت تا سردرگمی و اضطراب خواهید داشت. جای خوشحالی است که بارداری حدود 9 ماه طول می‌کشد و فرصت کافی برای یادگیری، برنامه‌ریزی، سازگاری و آمادگی برای تولد کودک وجود دارد. کودک در رحم شما هرروز بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شود و همسرتان یاد می‌گیرد چطور به شما کمک کند. بدن شما ازلحاظ جسمی و هیجانی برای زایمان آماده می‌شود و در کنار همسرتان برای تأمین نیازهای کودک آماده می‌شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بارداری: زمان تغییر و آمادگی
زایمان: خاطره‌ای فراموش‌نشدنی
اهمیت تصمیم‌گیری برای بارداری و زایمان راحت
نکات کلیدی

بارداری: زمان تغییر و آمادگی

همچون دیگر مادران باردار، شما نیز خواهان بارداری سالمی هستید؛ بنابراین می‌توانید محیطی ایمن برای رشد فرزند خود فراهم کنید. در هنگام بارداری باید در رژیم غذایی، سبک زندگی، امور مالی، روابط با دیگران و سایر موارد ضروری تغییراتی ایجاد کنید تا سلامتی شما و فرزندتان حفظ شود. همچنین، بارداری زمان آمادگی برای مراقبت از فرزند و درمان مشکلات روانی است.

چون بارداری فشار زیادی به بدن وارد می‌کند ممکن است درباره‌ی سلامتی در دوران بارداری سؤال‌هایی داشته باشید. در طول بارداری می‌توانید با دیگر زنان باردار یا افرادی که به‌تازگی پدر یا مادر شده‌اند گفت‌وگو کنید و از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. از این فرصت برای کمک گرفتن و یادگیری بیشتر استفاده کنید.

هنگام برنامه‌ریزی برای زایمان، ممکن است درباره‌ی نوع زایمان خود دچار سردرگمی شوید. بارداری، فرصتی برای آمادگی مشکلات زایمان است.

همان‌طور که اغلب بارداری‌ها طبیعی هستند، بیشتر زایمان‌ها نیز بدون مشکل خاصی پایان می‌یابند. به‌هرحال ممکن است مشکلاتی در طول بارداری به وجود آید و تا زمان تولد کودک ادامه یابد و درمان‌های دارویی برای سلامت مادر و فرزند ضروری باشد.

اگر در بارداری، وضع حمل و زایمان مشکلی به وجود آید، آگاهی از مشکلات احتمالی و راه‌حل‌های ممکن مفید خواهد بود.

در زمان بارداری ممکن است درباره‌ی دوران کودکی خود، روابط پدر و مادرتان با یکدیگر و با شما سؤال‌هایی در ذهن شما شکل بگیرد. شاید چنین وضعیتی برای همسرتان نیز به و وجود بیاید. بارداری زمان مناسبی برای تحکیم رابطه‌ها، از بین بردن فاصله‌ها، شفاف کردن مرزها با پدر و مادرتان است؛ بنابراین می‌توانید ملاک‌های خاص خود را برای پدر یا مادر بودن داشته باشید.

بارداری فرصت مناسبی برای شما و همسرتان است تا بتوانید نقش مادر و پدری خود را بشناسید و شرایط لازم برای پرورش فرزند را از راه‌های گوناگون مانند مطالعه، گفت‌وگو با دوستان، خویشاوندان یا خانواده به دست آورید.

زایمان: خاطره‌ای فراموش‌نشدنی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنان خاطره‌ی زایمان خود را تا سال‌های زیادی همراه با جزئیات آن به یاد می‌آورند. بعد از زایمان، چیزهای مهمی مانند مدت‌زمان زایمان و وزن نوزاد را به خاطر می‌آورید. همچنین جزئیات بیشتری مانند شروع درد زایمان، احساستان هنگام درد و انقباض‌های عضلانی، روش‌های مورداستفاده برای کاهش درد و رفتارهای اطرافیان هنگام زایمان را به خاطر خواهید داشت. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند تولد کودک به خاطره‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی تبدیل شود.

برخی، مادران خاطرات خوب و رضایت بخشی از زایمان دارند

برخی، مادران خاطرات خوب و رضایت بخشی از زایمان دارند. این افراد کسانی هستند که دیگران با آن‌ها رفتار خوبی داشته‌اند و باوجوداینکه زایمان آن‌ها سخت و طولانی بوده است، برای تصمیم‌های آنان ارزش قائل شده‌اند. گروه دیگر مادرانی هستند که زایمان خود را با احساساتی چون شرمساری، خشم و ناراحتی به یاد می‌آورند. این افراد کسانی هستند که به آن‌ها بی‌احترامی شده است و در طول زایمان، تنها و درمانده رها شده‌اند و این رفتارهای ناراحت‌کننده موجب شده‌اند خاطرات تلخ و آزاردهنده‌ای از زایمان داشته باشند. بارداری و زایمان به‌طور کامل در اختیار ما نیست؛ اما گرفتن تصمیم‌های درست باعث می‌شود که مادران، خاطره‌های خوبی از زایمان داشته باشند.

اهمیت تصمیم‌گیری برای بارداری و زایمان راحت

ازآنجایی‌که بارداری و زایمان معمولاً بی‌خطر و سالم هستند، در مقایسه با بیماری‌ها یا آسیب‌های جسمی انتخاب‌های بیشتری برای مراقبت از خود دارید. این انتخاب‌ها شامل مواردی از قبیل انتخاب محل زایمان، پزشکان، میزان دانش شما درباره‌ی بارداری و زایمان و روش‌های کاهش درد هنگام زایمان است.

اگر تعداد تصمیم‌هایی که باید بگیرید شما را غافلگیر کرده است، پس حتماً از میزان اطلاعاتی که درباره‌ی زایمان وجود دارد حیرت‌زده خواهید شد. برخی منابع، اطلاعات مفید و معتبری در این زمینه فراهم آورده‌اند اما همه‌ی منابع این‌طور نیستند. اگر به‌خوبی از گزینه‌های موجود آگاه باشید و بتوانید سؤال‌ها، نیازها و اولویت‌های خود را بیان کنید، حداکثر امنیت و سلامت را برای خود و کودک فراهم می‌کنید و زایمان راحت‌تری خواهید داشت.

نکات کلیدی

– تغییرات جسمی هیجانی از نشانه‌های بارداری هستند و بارداری زمان آمادگی برای زایمان و فرزندپروری است.
– زایمان خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است و تا سال‌ها بعد این خاطره را به یاد خواهید داشت.
– تصمیم‌هایی که برای مراقبت از خود می‌گیرید بر شما، خانواده و کودک تأثیر زیادی خواهد داشت.
– تولد کودک با شور و هیجان وصف‌نشدنی همراه است و پدر یا مادر شدن باعث شگفتی، تردید و خودشناسی می‌شود.



لینک کوتاه مطلب : https://www.epubfa.ir/?p=46397

***

  •  

***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *